Před několika měsíci se občanské Sdružení ochrany spotřebitelů České republiky rozhodlo prověřit dvanáct smluv namátkou vybraných autobazarů. A výsledek byl nevalný.
"V každé smlouvě byla minimálně jedna nejednoznačná formulace, v některých pak přímo ustanovení odporující zákonu," upozorňuje Jan Šulc, právník Sdružení ochrany spotřebitelů.
Jeden brněnský autobazar třeba podmiňuje odpovědnost za vady provedením servisní prohlídky ve spřáteleném servisu, další z téhož města zase tvrdí, že coby prodávající nemá za případné vady žádnou odpovědnost.
V Českých Budějovicích prý kupující podpisem souhlasí s tím, že případné problémy bude řešit přímo s původním majitelem, tedy s vynecháním autobazaru..
"Všechny podobné praktiky jsou pochopitelně nezákonné, a tedy neplatné. Je však nutné, aby kupující svá práva znal a uměl se bránit, zdůrazňuje Šulc.
Když už se nějaká vada skutečně objeví a majitel auta se pustí do reklamace, měl by vědět, že v prvních šesti měsících po koupi musí bazar dokázat, že auto vadu nemělo. Později je důkazní břemeno na novém majiteli vozu.
Stejně důležité je vědět, že doba pro uplatnění reklamace je dlouhá 24 měsíců od koupě. Sice může být zkrácena i na dvanáct měsíců, ale jen po vzájemné dohodě.