Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak reklamovat ojetinu

aktualizováno 
Ojetá auta nemají záruku, ale bazary odpovídají za vady, které má vůz v době prodeje. Na to, abyste je mohli reklamovat, máte celé dva roky. Nejdůležitější je však před nákupem důkladně prostudovat kupní smlouvu.

Ilustrační foto | foto: AAA AUTO

Jo, milej pane, s reklamací na nás nechoďte. Náš autobazar je jenom zprostředkovatel, musíte se obrátit na původního majitele. Ve smlouvě, kterou jste podepsal, je to jasně napsaný...

Tohle razantní prohlášení slyšel pan Lumír S. z Brna, když se mu po třech měsících ježdění s pětiletým Fordem Mondeo rozsypala převodovka – jak se ukázalo, opravená jen tak, aby se auto dalo prodat v bazaru.

Na rozdíl od jiných lidí se však Lumír nenechal odbýt a právníci mu dali za pravdu: takhle lehce se autobazar nemůže vyvléct. Prodal totiž auto na základě "smlouvy o obstarání prodeje věci“ (tedy v komisním prodeji), uzavřené s původním majitelem.

A tím je podle občanského zákoníku zodpovědný za všechny – i skryté – vady v okamžiku prodeje.

Nedá se však říci, že by měl pan Lumír vyhráno: momentálně mezi ním a bazarem poletují posudky znalců obou stran, které mají dokázat, jestli na autě závada skutečně byla už v době prodeje.

Proto si také nepřeje uvést celé jméno. Případ je však poučný – ukazuje, že mnoho prodejců ojetin spoléhá na neznalost zákonů a neinformovanost kupců. Jaká práva tedy máte v případě, že koupíte v bazaru ojetý vůz?

Záruka: neexistuje
Hned zpočátku je nutné říci, že slovo "záruka“ ve slovníku bazaristů vůbec nenajdete.

"Bazar podle občanského zákoníku odpovídá za vady prodané věci, ale jen za ty, které měla v okamžiku prodeje. Neexistuje už žádná záruční doba na funkčnost zboží, tak jako u věcí nových. Je tu pouze dvouletá lhůta, v níž se dá reklamace vady uplatnit,“ vysvětluje spletitosti spotřebitelské legislativy renomovaný právník Tomáš Pelikán a dodává: "Jedinou výhodou je, že když se vada objeví během prvního půlroku po prodeji, zákon předpokládá, že už byla na zboží v okamžiku prodeje – a pokud se prodejce brání, musí sám prokázat opak.“

***

Právo na reklamaci vám nemůže nikdo vzít. A to ani když podepíšete, že se ho vzdáváte. Zákon vždy chrání kupujícího.

***

Když se závada ukáže později, zůstává takzvané důkazní břemeno na kupci.

Zmíněná dvouletá lhůta může být zkrácena na polovinu – ale pouze po dohodě obou stran, nikdy ne jednostranným prohlášením prodávajícího.

"Žádný bazar však neodpovídá za vady způsobené používáním nebo opotřebením věci. Takže třeba ojeté pneumatiky nebo ošoupané sedačky se reklamovat nedají,“ říká Tomáš Pelikán.

Zprostředkovatel vždy odpovídá
Autobazary používají při prodeji několik typů smluv. "Pro spotřebitele je nejlepší, když autobazar vystupuje přímo v roli vlastníka auta, nebo má s původním majitelem smlouvu o obstarání prodeje věci, a je tedy takzvaným zprostředkovatelem. V obou případech odpovídá za už zmíněné skryté vady úplně stejně,“ říká právník Sdružení obrany spotřebitelů Jan Šulc.

Varuje však před občasným výskytem smluv, v nichž na straně prodávajícího figuruje původní majitel, jenž dal autobazaru pouze plnou moc k zastupování při prodeji.

"Takové koupi se vyhněte, veškeré problémy byste museli řešit s původním majitelem, protože jste zboží nekoupili v bazaru, ale od něj. Původní majitel sice také odpovídá za skryté vady, ale jenom půl roku, a tak je dokazování problematičtější,“ radí Šulc.

V některých autobazarech se můžete setkat i se smlouvou uzavřenou podle obchodního a nikoli občanského zákoníku, jak je obvyklé. Je to legální a pro vás to nemá v podstatě valný význam.

"Některé bazary si snad myslí, že se tím mohou vyvléknout z odpovědnosti, ale to je omyl. Zákon jasně stanoví, že práva spotřebitele daná občanským zákoníkem a zákonem o ochraně spotřebitele nelze opominout, takže platí i v tomto případě,“ ujišťuje Jan Šulc.

Smlouvy odporující zákonu
Před několika měsíci se občanské Sdružení obrany spotřebitelů České republiky rozhodlo prověřit dvanáct smluv namátkou vybraných českých autobazarů. Výsledek byl nevalný.

"V každé smlouvě byla minimálně nějaká nejednoznačná formulace, v některých pak přímo ustanovení, odporující zákonu,“ upozorňuje Jan Šulc.

"Jeden brněnský autobazar třeba podmiňuje odpovědnost za vady provedením servisní prohlídky ve spřáteleném servise, další z téhož města zase tvrdí, že coby prodávající nemají žádnou odpovědnost.

V Českých Budějovicích prý kupující podpisem souhlasí s tím, že případné problémy bude řešit přímo s původním majitelem, tedy s vynecháním bazaru. Všechny takové podmínky jsou pochopitelně nezákonné, a tedy neplatné. Je však nutné, aby kupec znal svá práva a uměl se bránit,“ zdůrazňuje Šulc.

***

Přesný popis technického stavu, který je uveden v kupní smlouvě, musí být pravdivý. Jestliže zjistíte, že vám bazar v něčem lhal, můžete auto reklamovat. Šance na úspěch je vysoká.

***

Přesto radí vůbec nepodepisovat smlouvy, v nichž je jakákoli zmínka o omezení záruky, respektive odpovědnosti za vady. I když bude zákon na vaší straně, nevyhnete se třeba i soudním sporům a tahanicím.

Některé autobazary se snaží přilákat zákazníky na nadstandardní záruky. Výjimkou není ani roční garance na celý vůz. „Přestože je to jejich dobrá vůle, jakmile je záruka zakotvena ve smlouvě, je závazná a dá se vymáhat i soudně,“ říká Šulc.

Co je ve smlouvě, platí
Skrytá vada nemusí být jediným důvodem k reklamaci. Mnohem častěji se prostě jen ukáže, že to, co se o autě píše ve smlouvě, není tak úplně pravda.

A to je jasný důvod k reklamaci, jež má velkou šanci na úspěch – protože podle zákona zodpovídá prodávající za to, že věc má vlastnosti, které byly při prodeji uvedeny.

Typický je případ Ondřeje Č. z Prahy, který v malém libereckém autobazaru koupil sedm let starý Nissan Primera.

"Ve smlouvě mám jasně napsáno, že auto nebylo nikdy bourané. Ve značkovém servisu však zjistili, že přední část je opravená po havárii. S autem jsem jinak spokojený, štve mně jenom, že mi bezostyšně lhali.

Protože mi jde o princip, požaduji po nich slevu a půjdu do toho i s právníkem,“ rozohňuje se mladý muž.

Podle Jana Šulce dělá dobře. "U nás si lidé nejsou vědomi, nač mají právo, a aby měli klid, nechají problém raději vyšumět. Zvlášť tehdy, když není tak křiklavý,“ míní Šulc.

Když záloha, tak vratná
Samostatnou kapitolou je vybírání záloh, třeba když si chcete auto rezervovat do doby, než budete mít pohromadě peníze.

"To je legální, ale záloha musí být vratná i v případě, že si auto nakonec nekoupíte. Někde se snaží vložit do smlouvy pokutu ve výši zálohy, kterou musíte zaplatit, když si obchod rozmyslíte.

V těchto případech by se mohlo jednat o obcházení zákona, takže takové smlouvy nikdy nepodepisujte. Je to varovný signál, že bazar nepostupuje úplně čestně.

Když smlouvu neuzavřete, bazar vám zálohu musí vrátit nejpozději první pracovní den poté, kdy se tak rozhodnete, případně od už uzavřené smlouvy odstoupíte,“ vysvětluje Jan Šulc.

Právníci i solidní bazaristé se shodují na jedné věci: je-li vám cokoli podezřelé, nelíbí-li se vám smlouva nebo některé podmínky, jděte okamžitě jinam. Výběr ojetin je totiž dnes tak obrovský, že žádná nabídka není skutečně "exkluzivní“ ani "jedinečná“. Buďte si jisti, že aut ve stejné kvalitě i ceně najdete desítky.

Reklamace ojetého auta

* Na auto z bazaru nemáte záruku, jen možnost reklamace

* Reklamovat můžete pouze vadu, kterou auto mělo v době prodeje
* Reklamační lhůta je 24 měsíců, může být zkrácena na 12 – ale jen po dohodě
* V prvních 6 měsících po koupi musí bazar dokázat, že auto vadu nemělo, později je důkazní břemeno na vás
* Důvodem k reklamaci je i rozpor skutečného stavu auta s kupní smlouvou
* Nejdříve se zkuste s bazarem dohodnout na opravě, slevě či vrácení auta
* Neuspějete-li, oznamte bazaru písemně, že odstupujete od smlouvy
* Nejlepší je kontaktovat už v této fázi právníka, bazar se může zaleknout
* Bazar musí reklamaci vyřídit do 30 dnů
* Pokud se nedohodnete, podejte žalobu a dejte věc soudu
* Počítejte s náklady ve výši tisícikorun na znalecké posudky, musíte navíc složit soudní poplatek ve výši 4 % z ceny žalované věci
* Vyhrajete-li, zaplatí obvykle vše protistrana, jinak to zůstane na vás

Kam se obrátit o pomoc či radu

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) je nezisková organizace zabývající se poradenstvím (i právním) hlavně v oblasti reklamace zboží. Kontakty: Adresa: Novákových 8, 180 00 Praha 8 poradenská linka: 900 08 08 08 (tarif je 8 Kč za minutu) internet: www.spotrebitele.info

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.