Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEOAUTOŠKOLA: Rozumějte tanci regulovčíků

aktualizováno 
Když vypoví službu semafory, nastupuje na místo dirigenta na křižovatku regulovčík. Policisté v tomto umění tance uprostřed křižovatky dokonce soutěží. A lamentují, že je neposlouchají chodci.

"Přecházejí si, jak se jim zachce a nerespektují pokyny policisty," popisuje pro iDNES.cz vedoucí oddělení řízení dopravy na krajském ředitelství policie a čtyřnásobný vítěz soutěže regulovčíků Miroslav Boušek. Je to prý nejspíš proto, že pokyny policistů při řízení provozu neznají.

"Chodci přitom přechází jedním směrem za zády policisty, opačným směrem před ním. Pokud k nim regulovčík stojí čelem, je to signál, že mají volno auta," vysvětluje.

Dopravní policisté musí umět zvládnout ukomandovat sebefrekventovanější křižovatku. Nejsložitější je podle Bouška získat si respekt řidičů, je prý důležité být s nimi v očním kontaktu.

"Dále je potřeba, aby pokyny policisty byly srozumitelné, aby ho všichni účastníci provozu dobře pochopili," popisuje.

Za zády stůj

Tanec regulovčíků má svá pravidla. Nejsou složitá, je ale velmi těžké je srozumitelně popsat.

Když má policista nad hlavu vztyčenou ruku nebo ruku se směrovníkem, znamená to  "Pozor!". Všichni musí zastavit a sledovat další pokyny.

Důležité je, jak vůči vám policista stojí. Pokud je bokem s upaženýma rukama, znamená to pro řidiče volno. Pokud k vám stojí zády, znamená to "Stůj!. To samé znamená, má li ruce rozpažené a vy k němu přijíždíte čelem.

Pokud má jednu ruku upaženou a druhou předpaženou, znamená to, že můžete v tomto směru odbočovat. Zákon o silničním provozu tuto situaci vysvětluje takto: Má-li policista pravou paži předpaženou a levou upaženou, znamená to "Stůj!" pro řidiče přijíždějícího směrem k zádům a pravému boku policisty a "Volno" pro řidiče přijíždějícího směrem k levému boku policisty; řidič přijíždějící směrem k zádům a pravému boku policisty je povinen zastavit vozidlo; řidič přijíždějící k levému boku policisty může pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo; řidič přijíždějící směrem k čelu policisty smí odbočovat jen vpravo; chodci smějí přecházet vozovku jen za zády policisty.

Policista může účastníky provozu také popohánět. K tomu má kromě směrovníku také píšťalku. S její pomocí se také policisté domlouvají, pokud jich víc řídí dopravu na složité křižovatce.

Policista musí respektovat, jak je křižovatka tvarovaná a snažit se, aby provoz byl co nejplynulejší. Ti nejlepší umí provoz na křižovatce oproti semaforu urychlit.

Regulovčíci jsou podle Miroslava Bouška v Praze využíváni každý den. "Někdy to provoz dokáže zrychlit, jindy je nutné ho naopak cíleně zpomalit," uzavírá.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Další z rubriky

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.