Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEOAUTOŠKOLA: Rozumějte tanci regulovčíků

aktualizováno 
Když vypoví službu semafory, nastupuje na místo dirigenta na křižovatku regulovčík. Policisté v tomto umění tance uprostřed křižovatky dokonce soutěží. A lamentují, že je neposlouchají chodci.

"Přecházejí si, jak se jim zachce a nerespektují pokyny policisty," popisuje pro iDNES.cz vedoucí oddělení řízení dopravy na krajském ředitelství policie a čtyřnásobný vítěz soutěže regulovčíků Miroslav Boušek. Je to prý nejspíš proto, že pokyny policistů při řízení provozu neznají.

"Chodci přitom přechází jedním směrem za zády policisty, opačným směrem před ním. Pokud k nim regulovčík stojí čelem, je to signál, že mají volno auta," vysvětluje.

Dopravní policisté musí umět zvládnout ukomandovat sebefrekventovanější křižovatku. Nejsložitější je podle Bouška získat si respekt řidičů, je prý důležité být s nimi v očním kontaktu.

"Dále je potřeba, aby pokyny policisty byly srozumitelné, aby ho všichni účastníci provozu dobře pochopili," popisuje.

Za zády stůj

Tanec regulovčíků má svá pravidla. Nejsou složitá, je ale velmi těžké je srozumitelně popsat.

Když má policista nad hlavu vztyčenou ruku nebo ruku se směrovníkem, znamená to  "Pozor!". Všichni musí zastavit a sledovat další pokyny.

Důležité je, jak vůči vám policista stojí. Pokud je bokem s upaženýma rukama, znamená to pro řidiče volno. Pokud k vám stojí zády, znamená to "Stůj!. To samé znamená, má li ruce rozpažené a vy k němu přijíždíte čelem.

Pokud má jednu ruku upaženou a druhou předpaženou, znamená to, že můžete v tomto směru odbočovat. Zákon o silničním provozu tuto situaci vysvětluje takto: Má-li policista pravou paži předpaženou a levou upaženou, znamená to "Stůj!" pro řidiče přijíždějícího směrem k zádům a pravému boku policisty a "Volno" pro řidiče přijíždějícího směrem k levému boku policisty; řidič přijíždějící směrem k zádům a pravému boku policisty je povinen zastavit vozidlo; řidič přijíždějící k levému boku policisty může pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo; řidič přijíždějící směrem k čelu policisty smí odbočovat jen vpravo; chodci smějí přecházet vozovku jen za zády policisty.

Policista může účastníky provozu také popohánět. K tomu má kromě směrovníku také píšťalku. S její pomocí se také policisté domlouvají, pokud jich víc řídí dopravu na složité křižovatce.

Policista musí respektovat, jak je křižovatka tvarovaná a snažit se, aby provoz byl co nejplynulejší. Ti nejlepší umí provoz na křižovatce oproti semaforu urychlit.

Regulovčíci jsou podle Miroslava Bouška v Praze využíváni každý den. "Někdy to provoz dokáže zrychlit, jindy je nutné ho naopak cíleně zpomalit," uzavírá.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.