Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dolce Vita na dvou kolech. Na vespě vedou všechny cesty do Říma

  12:00aktualizováno  12:00
Na vespě zažijete obrovskou kupu zábavy a náročnější řízení vás odmění úžasným zážitkem. Všechny slabiny a nedokonalosti vyplývající z robustní a jednoduché konstrukce umí PX neuvěřitelně dobře prodat jako výhody a vaši cestu městem změní v celodenní výlet.

Italská vosa. Vespa PX 150 | foto: Piaggio

Pamatujete si na tu scénu z filmu Prázdniny v Římě, ve které Gregory Peck v roli novináře naloží krásnou princeznu v podání sličné Audrey Hepburnové na skútr a vyrazí na projížďku za krásami historického Říma? Tento slavný filmový moment odstartoval několik desetiletí slávy značky Vespa a stál u zrodu kultovní řady skútrů, kterých se vyrobilo přes 17 milionů kusů!

Vespa (v italštině "vosa") je v dnešní době (a zvláště letos, kdy se slaví 150 založení Itálie coby samostatného státu) národním symbolem i chloubou. Málokdo ví, že mateřská společnost Piaggio vlastnící i značku Vespa původně vyráběla letadla a k výrobě skútrů přešla kvůli zničení továrny v Pontedeře americkými bombardéry na konci II. světové války.

Vespa PX 150

Díky pozvání na italské Vespa Days jsme v ulicích Říma vyzkoušeli ten nejstylovější a nejpraktičtější italský dopravní prostředek určený do centra evropských měst, retro skútr Vespa PX 150.

Z nádherných klasických tvarů vespy se během pětašedesátileté historie značky stalo takřka umělecké dílo. Dvoutaktní vzduchem chlazená stopadesátka, klasické kyvné odpružení předku, rezervní kolo pod bočním krytem a k tomu ještě ruční řazení na levé rukojeti - to je stručný výčet hlavních předností, díky kterým se od roku 1977 vyrobily a prodaly neuvěřitelné tři miliony strojů PX. Je to nejúspěšnější model vespy v historii.

Stará známá

Po čtyřech letech od dočasného zastavení výroby se Vespa PX vrací na scénu v téměř nezměněné podobě. Podmanivý dvoutakt je doplněným o katalyzátor, díky kterému splňuje i přísnou normu Euro III. Nová Vespa PX nás vítá v parku pod Koloseem a na první pohled jde o staré známé PX. Téměř stejný stroj, jaký v otlučeném stavu brázdí ve stovkách exemplářů ulice každého italského města.

Pro nerozhodnuté

Manuál pro začínající skútrařky a skútraře ZDE

Vespa, to je klasický prohnutý tvar samonosné karoserie z jediného kusu ocelového plechu, charakteristický tvar světlometu, jednoduchá řídítka, bachraté boční kryty zakrývající po jedné straně motor a na druhé straně rezervní kolo a baterii.

Namísto podsedlového prostoru je pro nákup připravená mohutná plechová schránka před nohama jezdce, kam jsem v pohodě naskládal obsah batůžku i s velkým foťákem a ani jsem moc nelitoval, že pod sedlem není žádné úložné místo.

Pod odklopení sedla na vás vybafne rovná plocha krytá plastem, ze které vystupují jen víčko nádrže, další víčko nádržky s olejem pro oddělené mazání a kryt přístupu k vzduchovému filtru. Na přední straně je pak dvěma háčky řešené odjištění bočních krytů skrývajících napravo dvoutaktní stopadesátkový jednoválec a nalevo náhradní kolo. Nenajdete zde kompletní kolo, ale pouze vnější obruč ráfku. Ta se v případě defektu jednoduše našroubuje na středový disk předního nebo zadního kola, obě mají shodný desetipalcový průměr a výměna kola je tak díky jednostrannému zavěšení hračkou i pro naprostého amatéra, opravdu stačí jen najít správný klíč.

Vespa PX 150

Kombinaci praktických vlastností i klasického image vám připomene i gumový potah malé středové konzoly s nalisovaným jménem téhle italské legendy. A kdyby vám i tohle bylo málo, můžete sáhnout po bílé výroční verzi 150 let Itálie s trikolórou v barvě italské vlajky. Jinak ale vespě jednoznačně nejvíc sluší zářivě červená barva, i když ani v modré nebyla k zahození.

Ale konec obdivování, startujeme do pověstného římského provozu. Nové PX má samozřejmě i elektrický startér, ale kdo by odolal možnosti našlápnout si mašinu klasicky pákou! Okamžitě se ozývá nádherné štěkání dvoutaktu, poškádlím plyn a vytočím motor na neutrál. Tohle mi u skútrů vždycky trochu chybělo.

S mírnými obavami se vyhoupnu do sedla. Jak se sem se svými téměř dvěma metry naskládám? Nebudu se mlátit řídítky do kolen jako u čínských skútrů? Žádné obavy, PX není žádný asijský drobek a kolena mají dost místa zepředu i shora! Taky na sedlu je znát, že tu zapracovaly moderní materiály a důstojné pohodlí tu doplňuje i protiskluzový pásek oddělující místo spolujezdce.

Konečně přichází ta hlavní chvíle: spojka, pak otočit rukojetí nahoru a zařadit jedničku. V mládí jsem se párkrát svezl na stadionu, takže si na řazení rukojetí rychle zvykám a posouvám se na první světelnou křižovatku. Smečka skútrů nejrůznějších objemů, které zde čekají na každých semaforech, mi ale okamžitě ujíždí - nečekají totiž na zelenou, ale startují už o sekundu dříve hned po zhasnutí zeleného signálu pro chodce.

I tak hned vidím, že moderní čtyřtaktní dvoustovky budou na rozjezd rychlejší než mašina s klasickou spojkou. Ovšem po zařazení dvojky se projevuje síla vytočeného dvoutaktu a PX se rychle zařazuje do rychlého proudu motorek a příbuzenstva vespy. Na dvoutakt má PX docela silné střední otáčky a není problém nechat motor trochu podtočit, i tak se můžete po přidání plynu spolehnout na slušný zátah.

Vespa PX 150

Ve vyšších otáčkách je stopadesátce nejlíp a s krásným řezavým ječením dvoutaktu si to žene po městě. Tam, kde ostatní skútry jen tiše bručí a ševelí, si to jezdec na PX nádherně užívá, podřazuje si před zastavením na červenou, "vrká" si plynem a sleduje pobavené pohledy jezdců na maxiskútrech. Díky řazení můžete stroj probudit nejen startérem nebo startovací pákou, ale můžete ho taky překvapivě snadno roztlačit! Další přínos jsem objevil při vyjíždění z hlubokého štěrku pod sochami v parku, se spojkou to šlo podstatně líp, než kdybych musel bojovat s variátorem.

S nuceným chlazením na boku motoru nehrozí přehřátí ani při delším stání, elektronické zapalování se zase stará o dokonale kultivovaný běh motoru v každém režimu. Rovnou můžete zapomenout na kouř modrého dýmu z výfuku, díky katalyzátoru prakticky nepoznáte, že jedete za skupinou dvoutaktních skútrů. Jen mě trochu zarazilo potrubí a baňka výfuku vystrčená dole pod podlážkou nad asfalt, kde bude na ráně kamínkům i nepřízni počasí, ale taky dostane dost zabrat při přejíždění obrubníků.

Škola radosti

Je dobré si uvědomit, že jedete na kusu historie a tahle vespa má v popisu práce rozdávat potěšení z jízdy, nikoliv co nejrychlejší přesun z bodu A do bodu B.

Převodovka i blok motoru prodělaly jen minimální změny a jakmile začnete pospíchat a pokusíte se bleskově řadit jako na sportovní motorce, občas narazíte na mezineutrál a skončíte s motorem ječícím naprázdno. Při řazení je tedy dobré nechat aspoň půl vteřinky na srovnání otáček.

Ve městě přijde ke slovu hlavně dvojka a trojka, na čtyřku dojde v centru Říma jen výjimečně, ale na výpadovce přijde její chvíle a PX to rozbalí až přes stovku! Ale o rychlost a výkon u tohoto stroje až tolik nejde, na desetipalcových kolech to na dálnici zrovna moc není a řízení je dělané spíš na rychlosti kolem šedesátky a proplétání po městě.

Rám spojený se samonosnou karoserií je ovšem dostatečně tuhý a po městě není problém skútr poslat do pořádných náklonů. Odpružení lehkého stroje přitom přidává na zábavnosti jízdy a dává řidiči skvělou odezvu. Na druhou stranu ale kyvné zavěšení předku moc nefiltruje menší nerovnosti a na kostkách vám pořádně vydrncá ruce.

Co je ale důležité, podrží vás na velkých hupech nebo propadlých kanálech - jednoduchá konstrukce je tu znát, však taky v roce 1980 dokázal skútr Vespa PX 200 dojet do cíle soutěže Paříž - Dakar!

K večeru odevzdávám poslední stroj na parkoviště a mechanici od Vespy mi nabízí, že si můžu ještě vzít na svezení moderní stopětadvacítky řady LX nebo rovnou třístovku Gran Turismo. A já s překvapením zjišťuju, že mě to vůbec neláká a raději si to nechám na zítra.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Harley-Davidson FXST
Harley-Davidson FXST

r.v. 2000, naj. 10 656 km, servisní kniha
275 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.