Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se jezdí na třímístné motorce Čechie-Böhmerland

  14:08aktualizováno  14:08
Albin Hugo Liebisch, konstruktér motocyklů Čechie-Böhmerland, by se divil, kdo všechno dnes řídí jeho stroje. Nejdelší sériově vyráběné a jediné třímístné a čtyřmístné motorky na světě, kterých se dochovalo nanejvýš padesát, pochopitelně sedlají sběratelé, kteří je zachránili. A pak několik šťastlivců, kterým to hrdí majitelé čechií umožní. Jedním z nich byl redaktor MF DNES.

Čechie-Böhmerland - Majitel a sběratel Karel Horký nechal svézt redaktora MF DNES Petra Soukala. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Druhý zářijový den se majitel tří čechií z dvacátých let minulého století, Karel Horký z Děčína, ustrnul nad redaktorem, který se rozhodl, že napíše o srazu těchto strojů, konajícím se v sobotu 6. září v Krásné Lípě.

Nejen, že mě na tandemu svezl nejdřív do pořádného kopce z Děčína do Ludvíkovic a pak zase pěkně dolů, ale pustil mě za řidítka červenožlutého technického pokladu i samotného. "Mezi nohy" mi půjčil stroj v hodnotě někde kolem milionu korun - třímístnou čechii z roku 1934.     

"Pozor na horký výfuk," dostává se mi před cestou první rady překvapivě nikoliv od řidiče, ale od jeho manželky. Za patnáct let, co veterán znovu ožil, už totiž viděla pár pěkných puchýřů.

Když můj budoucí šofér klasickým našlápnutím probudí 600 ccm a v nich ukrytých 16 koňských sil, ozve se zvuk podobný kulometné střelbě, jen s pomalejší kadencí. Bez otálení nasedám a už začínáme budit rozruch. Na chvějícím se stroji si vychutnávám pozornost chodců. Zahrádkáři na Kamenické ulici v Děčíně napřimují záda od záhonků a pátrají po zdroji nezvyklého rachotu.

Čechie-Böhmerland

Řidič Horký přede mnou dělá nezvyklé pohyby, pravou rukou šátrá někde u motoru, jako by se drbal na noze. Protože jsem ale před jízdou dostal základní technický výklad, vím, že tak pákou řadí dvojku, a pak i trojku. Ta nás stabilní rychlostí vyveze na táhlý kopec do Ludvíkovic.

Zatáčky řežeme v překvapivě ostrém náklonu. Nechci být hanbou motorkářů, při jízdě na tandemu kopíruji polohu řidičova těla, aby mi na kopci nevytkl, že jsem se v pudu sebezáchovy vykláněl opačně. 

Odbočujeme na lesní cestu, ještě netuším, že je to místo mé budoucí motocyklové euforie. Že se na böhmerlandu svezu, jsem tušil, ale že ho budu moci sám řídit, to mě jeho majitel opravdu překvapil. Jsem teprve druhý cizí člověk, který ho mohl za patnáct let, odkdy je po renovaci znovu v provozu, řídit.

Stroj šlape jak hodinky
Hlavním pocitem, když sedím za řidítky osmdesát let starého stroje, je respekt. Soustředím se, zapnu levou rukou spojku, pravou směrem nahoru řadím pákou jedničku. Jde to lehce. Pouštím spojku, všechno funguje jako hodinky, motocykl se klidně rozjíždí. Já ale tak klidný nejsem. Praštit s tím strojem o zem, to bych si hodně dlouho vyčítal.

"Tak to bychom měli, teď to ještě hoďte na stojan," vybízí mě Horký. Tuším, že v tom bude nějaká čertovina. Zaujímám nejspíš směšný postoj a za řídítka se rvu s motorkou, jak se dá. Majitel pobaveně pozoruje námahou naběhlé žíly na mém krku.

Čechie-Böhmerland

"Já to musím při soutěži udělat i třicetkrát za den," popichuje bodrý důchodce. Když to vzdávám, jako by nic přistoupí k motocyklu, uchopí ho za zadní část a zhoupne ho na stojánek. Jde to úplně lehce.    

Opravdová zkouška motocyklu i mé náklonnosti ke dvěma kolům přichází cestou zpět, na sešupu po Kamenické ulici. "My říkáme, že tyhle motorky nebrzdí, že jenom zpomalují," zní mi v uších slova řidiče, za kterým se krčím.

Horký ale svůj stroj ovládá jistě. Přijíždíme zpět k bydlišti. Klepu řidiči na rameno a přes rachot motoru křičím, že mu otevřu vjezdová vrata. "To nemusíte, ta už budou otevřená. Manželka nás slyší zdaleka," mává rukou řidič. Ví, co říká. Cesta ke garáži je opravdu volná.

Chcete vědět více?

Více o jízdě na motocyklu Čechie-Böhmerland
čtěte v sobotní ústecké
MF DNES

Autor:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

BMW K 1200 LT - TOP STAV
BMW K 1200 LT - TOP STAV

r.v. 2004, naj. 40 500 km
210 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.