Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se jezdí Škodou 120, které ukradli volant

aktualizováno 
Letos slavíme sedmdesát let jízdy vpravo. Usednout za volant levými dveřmi je pro nás dnes normální. O to větší šok vás čeká, když v známé "stodvacítce" najdete volant napravo.

Škoda 120L | foto: Škoda Auto

"Léto 1988, výrobní hala AZNP Mladá Boleslav (AZNP – Automobilové závody, národní podnik – ano, tak se tehdy jmenovala boleslavská Škodovka). Čeká mne má první odpolední ve výrobě," vzpomíná blogger iDNES.cz Libor Novotný.


.

Kdo to nezažil, nepochopí. Při nasedání do auta si volantu vpravo nevšimnete..

Blogger Libor O. Novotný píše exkluzivně pro čtenáře Auto.iDNES.cz o prvním setkání s "pravákem". Další texty čtěte na novotnyo.blog.idnes.cz

Jako čerstvá posila výpočetního střediska si plním svou čestnou povinnost, každý THP (technicko-hospodářský pracovník, tedy i programátor) musí jednou měsíčně do výroby na výpomoc. Minule jsem zkusil hlídat mukly, což je jedna z variant, ale sedět osm hodin na stanovišti připomínajícím tenisový "empajr", nesmět spát, číst ani psát, to je pro aktivního člověka k nevydržení.

Dnes tedy zkusím pracovat rukama. Když mé ruce ale uvidí mistr, pochopí, že tudy cesta nepovede. Asi bych se dříve zranil, než bych se smysluplně mohl zapojit do výrobního procesu. Jsem odvelen na konec linky, kde už sjíždí hotová chlouba našeho závodu, nové škodovky stodvacítky, z linky do kontroly jakosti.

Kupodivu každá má přední sklo popsané odhalenými chybami, které bude třeba ručně napravit. Můj úkol je přečíst první stanoviště a stodvacítku tam převézt. Inkoust na mém řidičáku ještě nestihl oschnout a kličkovat úzkými prostorami haly mezi odstavenými auty čekajícími na závěrečné doladění je opravdová řidičská škola života.

Fyzicky nic namáhavého, ale pekelné soustředění je možná horší než únava z manuální práce. Po pár hodinách toho mám plné zuby. A do toho přichází zrada: sedám do auta a zhrozím se. Někdo ukradl volant! Nebo že by to byla závada k odstranění? Ale jak mám auto bez volantu někam převážet?

další zkušenosti s jízdou na špatné straně silnice

...ten volant je na „blbý“ straně - čtěte blog Boženy Klingerové

Automobilistou v Pákistánu - čtěte blog Libora Michvocíka

Asi se netvářím zrovna inteligentně. Montéři kolem se zastavují a mým zděšením se evidentně baví. Teprve teď mně to začíná docházet. Rozhlédnu se, vidím volant před místem spolujezdce a je mi to jasné. Sedím v "praváku", exportu do Anglie. Měl jsem si všimnout vyhřívaného zadního skla (aby Anglány nezábly ruce při tlačení). A není to naše obyčejná líná Š120, ale žihadlo pro cizince, pětirychlostní Š125!

Potupně vylézám za již neskrývaného smíchu okolí a obcházím auto. Sedám si zprava a dávám velký pozor, aby můj údiv nad řadicí pákou ovládanou levou rukou byl co nejmenší. Kličkování mezi vozy je ještě náročnější, musím si zvyknout na jiný odhad šířky. Ale zvykám si rychle. Ke konci směny už suverénně kličkuji praváky stejně jako leváky.

O pár měsíců později s sebou beru nového kolegu. Děláme ve dvojici a já se spolu s ostatními dobře bavím, když si sedá do svého prvního praváka. Jestli jsem tehdy vypadal já taky takto zděšeně, pak dobře rozumím pobavení okolí. Ono za tu osmihodinovou směnu moc příležitostí k zasmání není.

Kdo to nezažil, nepochopí. Při nasedání do auta si volantu vpravo nevšimnete. Dokonce ani po usednutí nenapadne podívat se doprava. Ten chybějící volant je tak šokující, že začnete pochybovat o základních dogmatech. Platí ještě gravitační zákon? Obíhá Země kolem Slunce? Skutečně po socialismu nastoupí komunismus (netuším, že se pravdu dozvím za pár měsíců)? Přichází se stářím moudrost (ano, přichází, někdy však stáří přichází i samo)? Řídí se auto volantem? Tak proč tu sakra žádný není?

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.