Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zima na motorce: bundu nevycpávejte novinami, kupte si topení

aktualizováno 
Ani v zimě mnozí neodolají a vyjedou na silnice či do terénu v jedné stopě. Najde se i několik zimních motocyklových srazů. Elefantentreffen, největší z nich, se koná koncem ledna v německé části Šumavy poblíž Passau. Pokud vás zimní ježdění zajímá, je třeba vědět, jak se na jízdu obléknout.

Vyhřívané rukojeti mají jen některé motorky, místo nich si můžete pořídit topení do rukavic

Doby, kdy se jezdilo v montérkách a kožené bundě vycpané novinama s rukavicemi po lokty jsou již naštěstí pryč a dnes není problém pořídit si opravdu kvalitní oblečení z moderních materiálů. Většina motocyklových firem vyrábí i speciální edice pro chladné počasí.

Lze začít u levnějšího oblečení, které sází na tlustou vrstvu. Funguje, ale je těžké, neforemné a trochu nepohodlné. Problémy pak nastávají při dešti, kdy vrstvy nasáknou vodou, nebo když zvlhnout kvůli potu. Takové vybavení není vhodné například na skútr, kde potřebujete často zastavovat a pohybovat se.

Pokud to s ježděním za špatného počasí myslíte vážně, pořiďte si kvalitnější vybavení. Je ale třeba počítat s tím, že sáhnete hlouběji do kapsy. Moderní výbava využívá podobné materiály jako outdoorové a horolezecké vybavení.

Bundy jsou zpravidla vybavené vyjímatelnou zimní vložkou, takže v nich lze jezdit i v létě. Vrchní vrstva se šije z odolných tkanin jako je cordura, které jsou odolné proti oděru a nepropustí ani vítr. Pod vrchní vrstvu je všitá membrána, používá se například gore-tex, nebo sympatex. Membrána zajišťuje neprodyšnost zvenčí a naopak větrání zevnitř, takže budete stále v suchu.

Bunda na motorku

Podobnými technologiemi se šijí i rukavice a kalhoty. Do rukavic je vhodné použít například ještě windstopperové rukavice. Z větruodolných tkanin se vyrábí i kukly, nákrčníky nebo ledvinové pásy, kterými je vhodné zimní výbavu doplnit.

I při použití nejlepší přilby se foukání pod přilbu neubráníte a je třeba použít kuklu nebo nákrčník. Vyrábí se i speciální návleky na přilbu, které ji zespodu dokonale utěsní. Pak ale nastávají problémy s mlžením hledí přilby.

Vyhřívané oblečení

Úplným extrémem je pak vyhřívané oblečení. Vyrábí ho několik značek a může se jednat o opravdu praktickou záležitost. Do našeho testu se dostaly rukavice, vesta a vložky do bot. Jedná se o na první pohled jednoduše vypadající normální oblečení, ze kterého jen vede kabel. Oblečení lze napájet buďto z baterií nebo přímo z motorky či čtyřkolky. Na bateriový provoz vydrží oblek hřát zhruba čtyři hodiny, což je dost času na zimní jízdu. Při obědě navíc můžete dát baterie dobít do zásuvky na 220 V.

Při konstrukci vyhřívaného oblečení se dříve používaly klasické topicí dráty, které se ovšem po čase lámaly či ztrácely izolaci. Proto moderní značky, jako například Exo 2, přešly na používání speciálních polymerů FabRoc hřejících i bez drátů. Zahřívá se tedy celá tkanina, na rozdíl od drátů nevznikají horké body a nehrozí přerušení napájení, protože tkanina hřeje i tehdy, pokud je třeba naříznuta nebo natržena.

Vyhřívané vložky do bot

Vyhřívané vložky do bot

Baterie na sobě mají praktické klipsy, kterými je možné je připevnit k lemu oblečení nebo bot. Při bateriovém provozu není jezdec nijak omezen a jízda v zimním počasí je velice příjemná.

O něco méně pohodlné je využití motorky jako zdroje, protože jste připojeni k napájení a kabely vedou ze všech stran. Je třeba si na to zvyknout, ale pohodlí při chladném cestování stojí za to určitě stojí. Na zmrzlé špičky nohou a prsty na rukou pak můžete zapomenout.

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.