Jak se podle vašeho názoru změnily automobily za posledních deset let?

Jan Horníček, pracovník vývojového oddělení mladoboleslavské Škody Auto: Automobil nejvíc změnila elektronika.
Jan Horníček, pracovník vývojového oddělení mladoboleslavské Škody Auto: Automobil nejvíc změnila elektronika. Elektronické řízení přípravy spalované směsi spolu se zapalováním přispělo k významnému snížení škodlivých exhalací. Měla by se snížit spotřeba paliv a při použití lehčích materiálů i hmotnost vozidel. Opačným směrem však působí legislativní požadavky, neboť ke splnění bezpečnostních předpisů je třeba stále větší pevnosti karoserie. Auta tedy teď jsou mnohem bezpečnější, ale také výrazně těžší, a jejich spotřeba - bohužel - přes značný pokrok příliš nepoklesla. Také výbava je stále bohatší a komfortnější, což opět má negativní vliv na hmotnost a cenu vozidla. Do cíle cesty se tak dnes dostanete pohodlněji, ale asi stejně rychle - díky hustému provozu a rychlostním omezením, a mnohem dráž - zásluhou vysokých cen paliv i automobilů. Pokud bych mohl ovlivnit budoucí filozofii vývoje vozidel - dal bych přednost větší jednoduchosti, tedy vozidlu bezpečnému, ale nikoliv předimenzovanému, a bez zbytečností v interiéru. Pro přepravu přece stačí pohodlné sedačky a dobrý motor s podvozkem.

Jan Slawisch, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel: Odpovím jako opravář automobilů. Servis podvozků se nezměnil. Ale motory se díky přibývající elektronice při hledání závad neobejdou bez kvalitní diagnostiky. A opravy motoru, to je dnes jen vyměňování dílů, takže zlaté české ručičky jsou nanic. Mění se i klempířina na rovnací stolici. Například mezi opravou čelně havarovaného Golfu 3 z roku 1992 a dnešního Golfu 4 je obrovský rozdíl. Podběhové nosníky, prahy i dveře - to vše je nyní dimenzováno tak, že práce na stolici je stále náročnější. A stane se, že po vytažení poškozených částí na předepsané rozměry mnohdy nezbývá než díly vyměnit. Současná vozidla nabízejí za cenu stejnou nebo menší, než měly výrobky před deseti lety, nesrovnatelně více v bezpečnosti i technice vybavení, a také spotřeba je podstatně nižší.

Stanislav Minařík, viceprezident Autoklubu České republiky: Nejvýraznější změnou je masivní nástup elektroniky. Systémy, které se v devadesátých letech zkoušely jen v prototypech, jsou dnes ve většině automobilů, a to i v nižších třídách. Zajišťují větší pohodlí při řízení, nižší spotřebu, lepší ovladatelnost a v neposlední řadě i větší bezpečnost. Důležité je i nasazení vyspělejších, ekologicky nezávadných a recyklovatelných materiálů, které zaručují nižší provozní náklady a vyšší životnost automobilů. Kdo by před deseti lety tušil, že si dnes objedná do vozu navigační systém, který například při nehodě sám zavolá pomoc? Jen doufejme, že za dalších deset roků budeme pořád ještě řídit auta my, a nikoliv elektronika.

Roman Váca, šéf zkušebny Ústavu silniční a městské dopravy v Praze: O lepší pasivní bezpečnost se starají airbagy, boční výztuhy a předpínače bezpečnostních pásů. Zároveň aktivně pomáhají předcházet nehodě elektronické systémy, jako ABS, ASR nebo ATC. Přínosem pro ekologii je lepší emisní chování a nižší hluk. Výrazný technický pokrok je zřejmý zejména u vznětových motorů. Jsou tišší, mají vyšší výkon i lepší průběh točivého momentu, klesla spotřeba nafty a zlepšily se zimní starty. To vše přineslo zvýšené nároky na diagnostiku a soumrak kutilů.