Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se řídí vodíkový ford za 28 milionů? Opatrně a neslyšně

aktualizováno 
Svezl jsem se jen ve dvou autech, která stála milion eur. Prvním byl před lety Bugatti Veyron, druhým hybridní Ford Edge. Zatímco supersportovní vůz za jeden kilometr vypustí 571 gramů oxidu uhličitého, z velkého fordu prvních čtyřicet kilometrů nevychází vůbec nic, poté z jeho výfuku stoupá jen horká pára. Jezdí totiž na vodík.

Ford Edge | foto: Ford

Buďte extrémně opatrný, prosí mě Monika Wagener, když mě v německých Cáchách pouští za volant jediného vodíkového auta, které lze dobíjet z běžné zásuvky třeba i u vás doma v garáži. Myslím, že opravdu docela trne, protože Ford Edge, který se do Evropy dostal na pár měsíců z USA na sérii testů, je opravdový technologický klenot.

Kdybyste ho ale půjčili člověku, jenž se v autech moc nevyzná, asi by to ani nezaregistroval. Je to prostě jedno z velkých SUV v efektní bílé barvě, s automatickou převodovkou, výraznými koly a efektními klikami dveří půjčenými z luxusního sporťáku Aston Martin, jakých dnes po ulicích evropských měst jezdí stovky tisíc kusů.

přečtěte si o vodíkovém Nissanu FCV

Jízda s autem, kterému jde z výfuku vodní pára, už není sci-fi - více ZDE

Neznalého řidiče by ale asi zaskočily dva tankovací otvory - jeden před předními, druhý za zadními dveřmi. A možná by se ještě zamyslel, proč je v prostoru mezi sedadly velké červené tlačítko s nápisem STOP. Ale to zarazilo i mě. "Je to bezpečnostní pojistka pro případ nouze, která okamžitě odpojí všechny systémy a auto zastaví. Nezapomeňte, že je to opravdu ojedinělý prototyp," reaguje na náš zvídavý pohled Monika Wagener.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz

A ty dvě díry pro tankování? Jedna je pro kabel prodlužováku do zásuvky na dobíjení baterie, druhá je skutečným tankovacím otvorem na vodík.

Ticho a horší brzdy

To už ale sedím za volantem a vyjíždím do cášských ulic. O řazení se starat nemusím, to řeší automat. Kromě silnice se tak můžu věnovat sledování rychlosti a momentálního výkonu elektromotorů, jehož ukazatel je přímo před řidiče na místě, kde normálně bývá otáčkoměr. Jinak je jízda prakticky neslyšná.

Jízdní dojem? Především mě v prvních okamžicích zaskočily slabé brzdy. To je ale následek toho, že jsou stavěné na sériový vůz, který je oproti hybridnímu Fordu Edge o pár set kilogramů lehčí. Pokud jde o zrychlení, odpovídá to výkonu 130 kilowattů, který nabízí dvojice elektromotorů umístěných na každou z náprav. Takže žádný vyložený louda, ale ani sprinter. Maximální rychlost je navíc elektronicky omezena na 140 kilometrů za hodinu. Auto by ale jelo i rychleji.

V roce 2015 uvidíme

S vodíkovým Fordem Edge lze urazit celkem 360 kilometrů. Prvních 40 kilometrů jen díky elektřině ze zásuvky, kterou lze kdekoliv dobít, zbývajících 320 kilometrů ujede edge na vodík. Během cesty tak nevypouští žádné škodlivé látky. Jen páru.

Takhle takže vypadá budoucnost automobilového průmyslu? Jestli ano, asi by mi to vůbec nevadilo. Těm, kteří nejčastěji jezdí v okruhu 40 kilometrů od svého bydliště, postačí elektrická zásuvka. Ostatní, kteří jezdí dál pak při spotřebování vodíku nebudou zasmraďovat svět. Ford udává, že řidič, který denně najezdí méně než 80 kilometrů, se může těšit na spotřebu 2,8 l/100 km. Kombinovaná spotřeba má být 5,7 litru/100 kilometrů.

Jestli to tak ale opravdu bude, ukáže jen budoucnost. U Fordu tomu věří. Vedoucí vývojového centra vodíkových aut fordu v Cáchách Roland Kriiger na otázku ohledně uvedení podobné auta do sériové výroby odpověděl takto: "Jako optimista řeknu rok 2010, jako pesimista řeknu 2020. Pravda by tedy mohla být někde uprostřed."

Ford Edge




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.