Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se škodovky chystaly do terénu: trekka, buggy a agromobil

aktualizováno 
Zemědělský Agromobil, exotická Trekka a Škoda Buggy dokazují, že auta do terénu nebyla pro Škodovku žádnou neznámou.

Do lehkého terénu se chystá také Škoda Yeti | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Na přelomu padesátých a šedesátých let přišli činovníci ministerstva zemědělství na to, že by bylo načase usnadnit pracujícím život.

Nejlépe speciálním zemědělským automobilem vhodným k přepravě lidí a materiálu po cestách i necestách československého venkova, ale i v lehčím terénu.

Po mnoha dohadech a průtazích vykrystalizoval počátkem roku 1961 projekt s označením Škoda 998, jenž se později dočkal pojmenování Agromobil.

Rustikálně vyhlížející vůz převzal řadu dílů ze "stejšnu“ Škoda 1202 ale i z teprve připravované Škody 1203.

Jeho hlavním trumfem byly kompaktní rozměry a skutečnost, že v případě potřeby mohl řidič zapnout pohon předních kol – běžně byla poháněna jen kola zadní.

Řidič a spolujezdec seděli nad předními koly, za nimi byla ložná plocha se sklopnými lavičkami, na nichž mohlo bokem ke směru jízdy sedět až osm dalších lidí.

Škoda 998 Agromobil

V roce 1962 probíhaly zkoušky tří prototypů, mimo jiné i ve vojenské zkušebně, výrobou měl být pověřen podnik ČZ Strakonice.

Veřejnost se o Agromobilu dozvěděla až na podzim 1964, kdy se objevil na titulní straně časopisu Věda a technika mládeži.

Článek s titulkem Kde to vázne? doplněný do té doby důvěrnými údaji a ilustracemi byl zřejmě pokusem zachránit projekt, nad nímž mezitím na ministerstvu udělali kříž.

Nesmrtelnost si Agromobil zajistil tím, že dva z jeho prototypů účinkovaly v roce 1965 ve filmovém muzikálu Kdyby tisíc klarinetů. Vojenské komando tam s nimi stíhalo zběha, sympatického mladíka s brejličkami a odporem k válce, jehož ztělesnil Jiří Menzel.

Škoda u protinožců
V roce 1966 se na Novém Zélandu zrodil automobil jménem Trekka, který silně připomínal britský terénní Land Rover.

Pod karoserií však skrýval překvapení: zkrácený podvozek vozu Škoda Octavia Combi.

Vůz měl pouze pohon zadních kol, za příplatek však mohl dostat samosvorný diferenciál novozélandského původu, který zvyšoval jeho šance v terénu.

Výroba se v Otahuhu nedaleko Aucklandu rozběhla v prosinci 1966, nabídku postupně doplnily modely s pevnou laminátovou střechou v užitkovém i osobním provedení.

Škoda Trekka

Do výroby farmářského automobilu se zapojilo pět desítek místních dodavatelů včetně gumárenské firmy, která vyvinula a dodávala pneumatiky vhodné pro provoz na novozélandském venkově. V menších počtech se Trekka vyvážela, především do Austrálie.

Během pěti let vznikly necelé tři tisíce vozů Trekka, z nichž se několik desítek dochovalo dodnes.

Novozélandští patrioti zdůrazňují, že Trekka je jediným automobilem, který se v jejich zemi skutečně vyráběl a nejen montoval, a jsou na ni náležitě hrdí.

Škoda Buggy
Na módu bugin, lehkých otevřených automobilů pro volný čas, zareagovali v Mladé Boleslavi v roce 1972 projektem s označením Š 736.

Základem 2+2místné Škody Buggy se stala podvozková plošina Škody 110 s motorem vzadu a zkráceným rozvorem, jednoduchá karoserie nebyla jako u většiny konkurentů z laminátu, ale z ocelového plechu.

Škoda Buggy

Výhodou tohoto řešení bylo, že karosářské díly mohli ručně vyklepávat učni v dílnách odborného učiliště automobilky. Pro případnou malosériovou výrobu se však počítalo s laminátovou karoserií.

Nakonec však do roku 1975 vznikly zřejmě jen čtyři exempláře mladoboleslavské buginy.

Dokument z května 1976, který hodnotil "osobní bezdveřový kabriolet Škoda Buggy“, nabízel možné uplatnění tohoto vozu nejen při rekreaci a na exportních trzích, ale také u "pohotovostních služeb SNB a pohraniční stráže“. Ale ani tenhle argument k zahájení výroby nestačil.

Přečtěte si

Jan Tuček: Zapomenuté vozy Škoda

Prototypy, které se nedostaly do sériové výroby, ale i exotická auta s českými podvozky vyráběná na Novém Zélandu a v Pákistánu potěší fanoušky mladoboleslavské značky.

Nakladatelství Grada Publishing, 176 str.
Doporučená cena: 390 korun

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.