Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se vaří zlato? Alchymisté Fordu mají iosis

  18:38aktualizováno  18:38
Abrakadabra, sprostý kov v zlato proměním! Tetrasomia, agryropea, chrysopea, iosis: čtyři fáze, kterými prochází hmota pod kouzelnýma rukama alchymystů při přípravě zlata. A právě ona čtvrtá fáze dala jméno novému konceptu Fordu. Že by mondeo opustilo filozofii praktičnosti a nechalo se unést krásou a ladností?

Alchymie evropských fordů

U Fordu si rádi hrají a protentokrát zabloudili do čarovné říše alchymie.

Žádné ústupky ve jménu uspokojení konzervativců, iosis je studie se vším všudy. Bez bližšího určení motorizace, spíše nepraktická, ale na ohromující pohled. Tvůrci o iosisu raději mluví jako o soše, než autu.

Martin Smith - vládce evropského Fordu - by si ale designéry jen tak pro nic za nic hrát nenechal. Ford hledá novou tvář pro své modely určené pro starý kontinent. A právě iosis má být jakousi genetickou bankou, nesoucí DNA budoucích evropských fordů.

Samotnou studii v životní velikosti vyráběli výtvarníci šest týdnů.

Čtyřmístné čtyřdveřové kupé, čišící dynamikou a ustupující ze zásad praktičnosti ve jménu uhrančivé krásy, to je směr, kterým se výrobci poslední dobou vydávají, ve snaze přitáhnout zájem náročnější klientely.


Oslnivý lesk zlata

Ve fázi iosis alchymisté dodávají vyrobenému zlatu zářivý finální lesk.

Mohutné boky a úzká kabina dávají vyniknout hře svalů. Vždyť se také narodil v zemi největšího ze sochařů - Michelangela. Italské karosářské mistry ctí celý svět. I Ford protentokrát nechal svým designérským centrům v Německu (Merkenich) a Británii (Dunton) přízemnější úkoly a poslal designéry do Turína nasávat inspirativní atmosféru Apeninského poloostrova, rodiště kamenného Davida a plechové Miury (příjmení Lamborghini), a stvořit iosis.

Jakoby se trochu designéři inspirovali u Aston Martinu, který také patří do stáje modrého oválu. Iosis si ale může dovolit být méně umírněný a uhrančivější.

Všechny čtyři krovky dveří, vyklápějící se s pomocí elektromotorků vzhůru, na autosalonu okouzlí, inženýři mající na starosti bezpečnost ale budou nadšeni o poznání méně. Cestujícím při nastupování nepřekáží druhý (B) sloupek, v reálném provozu se s takovým řešením ale steží setkáme.

Zvláštní efekty Frankfurt

Kouzlo studie by bylo poloviční bez obrovských blyštivých kol, ta u iosisu mají v průměru dvacet palců. Nechybí LED technologie v předních i zadních světlech.

Letadlo, motorka, auto... iosis

Futuristickému a výraznému ztvárnění exteriéru musí odpovídat také vnitřek auta. Posádka uvnitř najde čtyři samostatná anatomická sedadla, mezi nimi se pak vznáší středový tunel. V iosisu návrháři namíchali koktejl hliníku, křiklavě barevných plastů, látek, kůže a například i neoprénu.

Tvůrci interiéru odkazují na inspiraci kokpitem futuristického letounu a závodní motorky. Není divu, jeden z designérů kdysi pracoval v leteckém průmyslu, druhý miluje motocykly.

Na sportovní tradici Fordu si tvůrci rozvzpomněli při navrhování pracoviště řidiče. Anatomický hranatý volant je teď u sportovních aut v módě. Po ruce, jen několik centimetrů od volantu, je řadicí páka sekvenční převodovky. Klíček zasunutý ve spínací skříňce patří minulosti. Fordův koncept se startuje knoflíkem ukrytým pod víčkem na vrcholu řadicí páky.

Kamera nastaví zrcadlo

Kokpitu vládnou LCD displeje. Řidičův zobrazuje dění za vozem, snímané třemi videokamerami, namontovanými namísto přežitých zrcátek.

Druhý, umístěný na středovém panelu, je dotykový a posádka s jeho pomocí ovládá mimo jiné klimatizaci, navigační systém a DVD přehrávač.

Na středovém panelu najdeme také slot na paměťové karty. Iosis počítá s tím, že auta budoucnosti bude oživovat šém, který o nás autu prozradí vše. Dovolí nastartovat, naladí oblíbenou stanici, nastaví sedadlo, volant, pedály, displeje apod.

Interiér prosvětluje elektroluminiscenční fólie na stropě a dveřích, která vyzařuje měkké nerušivé světlo. Její velkou výhodou je možnost stříhání přesně na míru podle požadavků konstruktérů.

Alchymystická seance se koná od 15. záři na frankfurtském stánku Fordu.

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Autoři: ,




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.