Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se vozí prezidenti: Audi A8L W12

aktualizováno 
Stojí to čtyři a půl milionu, pod kapotou to skrývá dvanáctiválcový šestilitr s výkonem 450 koní, váží to přes dvě tuny a náklaďák to není. Jede dvě stě padesát, a když mu vypnou omezovač, prý i tři sta, z nuly na stovce je za 5,2 sekundy a sporťák to taky není.

Audi A8L W12 | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Audi A8L W12 - přesně takové auto vozí ty nejúspěšnější z úspěšných a nejbohatší z bohatých, celebrity, zbohatlíky, prezidenty, občas i mafiány... a několik hodin vozilo i nás.

Audi A8L W12

Při popojíždění po Praze jsme na zádech stále cítili pohledy těch, kteří si buď nemohli vzpomenout, co jsme za celebrity, nebo nás chtěli udat nejbližší policejní hlídce...

Byla to asi jediná dvanáctiválcová A-osmička, která kdy parkovala přes noc na sídlištním parkovišti, byla to asi jediná A8, které nedopatřením zapomněli před výjezdem na dálnici nalepit na čelní okno dálniční známku a byla to asi jediná A8, která u benzinky nedotankovávala plnou.

Kočár nejsvětější svátosti
Za čtyři a půl milionu se dá koupit autobus, který odveze 45 lidí, na sto kilometrů sežere třicet litrů nafty a zabere 12 metrů silnice. Pokud nejste tak početná rodina, dá se za čtyři a půl milionu koupit čtyřmístná A8. Odveze čtyři lidi, sežere třicet litrů benzinu a zabere pozornost všech sousedů, kteří jezdí v matizech a oktávkách.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Audi můžete koupit na www.automodul.cz

Jste-li dlouháni, připlatíte 207 100 korun za verzi L, prodlouženou ve prospěch pana ředitele sedícího vpravo vzadu. Každý ze 13 centimetrů navíc tak vyjde na necelých šestnáct tisíc.

Přísně čtyřmístná je A8 proto, aby měl každý z cestujících vlastní všemožně polohovatelné, vyhřívané, odvětrávané, dofukovací, posuvné sedadlo. Kolik toho bude umět, záleží jen na kondici bankovního konta.

Audi A8L W12

K pětimetrové limuzíně s šestilitrem pod kapotou patří řidič. Předpokládá se také, že bude parkovat v garáži, proto nemá parkovací senzory. Není důvod, váš řidič už má auto v oku a u chodníku místo na 5,2 metru hliníku, gumy, skla a plastů k zaparkování stejně nenajdete.

Všechno uvnitř je audinovské, dokonale to lícuje, drží a je do puntíku dotažené. Ale přece jen trochu sterilní. Kam se podíváte, máte pocit, že už jste to viděli v menších modelech Audi. Skalní příznivec čtyř kruhů z Ingolstadtu si to žádá a ostatním se to vlastně líbí také. Kam se podíváte, všechno je velké, luxusní, drahé.

Když si za 176 centimetrů vysokého řidiče sedne jeho kopie, nedosáhne nohama na záda přední sedačky. Pan ředitel si hoví vpravo a podepisuje smlouvy na elektricky výklopném mahagonovém stolečku za příplatek 98 tisíc. Dalších 165 tisíc může připlatit za elektricky ovládanou opěrku nohou.

Audi A8L W12Audi A8L W12




Mezi zadními křesly je mohutný panel, ovládáte z něj klimatizaci a všemožná další hejblátka, třeba elektricky ovládané záclonky nebo servomechanické dovírání dveří, když je málo zabouchnete. Položkou, kterou ocení řidič, je adaptivní tempomat hlídající odstup od auta jedoucího před ním.

Brzdy v ceně fabie
Seznam výbavy vydá na knihu, příplatky v ceně auta nižší střední třídy nejsou výjimkou. Základní A8 s dvanáctiválcem za 3,42 milionu a prodloužená za 3 630 000 dostala pár kousků výbavy a už byla o milion dražší. A to ji nijak nerozmazlovali, třeba za masážní klimatizovaná sedadla se dá utratit další půlmilion. Keramické brzdy pořídíte za cenu fabie (275 tisíc). Dvacetipalcová kola vyjdou na sto čtyřicet tisíc.

Audi A8L W12

Rekordní položkou příplatkové výbavy je kompletní čalounění interiéru kůží Valcona, které vyjde na 696 505 korun.

Elektricky nastavitelný sloupek volantu není úplně neobvyklou položkou výbavy. Elektromotorkem polohovaný horní úchyt bezpečnostního pásu už je ale za hranicemi chápání obyčejných smrtelníků.

Do kufru se vejde tři sta lahví s vodou a pět balíků plínek... tedy vlastně: má objem 500 litrů, ale to kupce A8 vlastně tolik nezajímá. Napoprvé, když se jeho víko otevře, bojíte se, že nedohlédnete až na konec, jak je hluboký. O zavírání kufru se samozřejmě také postarají elektromotorky.

W12 - 6,0 litru - 450 koní
Otevřete kapotu a vidíte HO. Už se tam nic víc nevejde, zabírá každičký centimetr krychlový mu vymezený. Když otočíte klíčkem v zapalování, rozbrumlá se a zahrne uši koncertem pro dvanáct válců a osmačtyřicet ventilů.

Audi A8L W12

S krocením 450 koní máte plné ruce práce, řazení tak obstarává automat. Upřímně řečeno, manuální převodovka by 580 newtonmetrů kroutícího momentu asi moc dlouho přenášet nevydržela. Dostal to tak na starosti hydrodynamický měnič šestistupňového automatu. Při předjížděcím manévru si můžete pomoci manuálním podřazením voličem převodovky nebo tlačítky na volantu. Většinou ale stačí jen zvolit sportovní režim převodovky.

Startuje se, uprostřed přístrojové desky se vysune LCD monitor, zvolíte si tuhost vzduchového podvozku a nastavíte podle svého gusta všechno, co vás může i nemůže napadnout. Volant možná působí trochu subtilně v porovnání s rozměry prezidentského speciálu. Pod volantem vykukují páčky, které se vzhledem limitně blíží těm ve fabii, u Audi se ale dušují, že jsou jiné, tak jim to budeme věřit.

Nárok na sebevědomí
Když šlápnete na plyn, svět je najednou rozmazaný. Dvousetkoňový Golf GTI jen vyhodil levý blinkr, že by rád předjížděl... a už se zase řadil zpátky ke krajnici klikatící se okresky.

Pouhý pohled na plynový pedál stačí, abyste zmizeli v prachu. Cítíte se za volantem jako král, neohrožený vládce silnic, který ujede nebezpečné situaci na silnici. Limuzína je majestátní, ale zároveň obratná a mrštná. Nejraději ale A-osma stejně má, když houpavou elegancí prosviští a dvanáct válců se jen tak líně převaluje a nemusí zabírat naplno.

Když ji "chytnete pod krkem", rozjede se na osmdesátku za 3,8 sekundy, na stovce je za další necelou sekundu a půl. Z nuly na maximálních elektronicky omezených dvě stě padesáti je za půlminutu.

Audi A8L W12

Pohon všech kol Quattro s diferenciálem Torsen  je synonymum pro audi, pokud jste ale milovník řízení, trochu vám při jízdě A-osmičkou chybí pocit zádi, která vás hnanými koly tlačí obloukem a v krátkých ostrých povlává. Tohle čtyřkolové audi ale není akrobatický speciál, tak si driftování necháme na jindy a spokojíme se s neutralitou, kterou prokrouží zatáčky maximálně jen s mrknutím kontrolky stabilizačního systému ESP.

Pocit lehkosti, s kterou se do nich vrhá, totiž může být zrádný, dvě tuny hmotnosti možná ukecáte u policistů díky majestátu Jeho Výsosti A8, u pana Newtona ale rozhodně ne.

Milovník benzinek
Původní průměrnou spotřebu, kterou ukazoval palubní počítač, 33,8 litru, se podařilo během dvou set kilometrů srazit na "pouhých" šestadvacet. Na automobilkou udávaných čtrnáct litrů bychom se pravděpodobně dostali jen s plachtou vzdouvající se fučením příznivého větru a jízdou na volnoběh.

Čtení pro otrlé je údaj o dojezdu poté, co jste dotankovali devadesátilitrovou nádrž. S půlkou nádrže to může být třeba nějakých 150 kilometrů, máte-li olověnou pravou nohu. Výlet z Prahy na Karlštejn a zpátky vás vyjde tak na tisícovku.

High society
To, že má auto přes pět metrů a přes dvě tuny, neznamená, že se neohrabaně valí po dálnici a k vyhýbacímu manévru potřebuje letiště. Za  A-osmičkový pocit výlučnosti je ale třeba taky pořádně zaplatit. A zaplacením kupní ceny to teprve začíná...

Audi A8L W12 je výkladní skříní automobilky čtyř kruhů. O pohodlí posádky se dokáže postarat měrou vrchovatou, je přitom jedno, jak zhýčkaný jste. To se pak díky programu nazvanému příznačně Exclusive dostane i na takové šílenosti, jakou byla svítivě červená kůže ve výplních dveří, kterou měl náš exemplář.

Dojem z toho nej Audi A8? O prezidenty se umí postarat dobře, i o toho českého. A-osmičky totiž parkují i v garážích na Pražském hradě.

Audi A8L v číslech
Audi A8L W12
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 5192 x 1894 x 1455 x 3074
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 1995/2545
objem kufru/nádrže (l) 500/90
MOTOR zážehový dvanáctiválec W12
objem (ccm) 5998
max. výkon (kW/k) 331/450
max. kroutící moment (Nm) 580
max. rychlost (km/h) 250 (elektronicky omezeno)
zrychlení 0-100 km/h (s) 5,2
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) 20,7/10,1/14
převodovka/pohon 6stupňový automat/pohon všech kol
pneumatiky 255/45 R18
Pozn: Údaje uváděné automobilkou





Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.