Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se vyhnout kradenému autu

aktualizováno 
-
Na rozdíl od kupce nového auta si zájemce o ojetinu nikdy nemůže být jist, že nezíská kradený či z kradených dílů sestavený vůz. Riziková jsou i vozidla s padělanými doklady či auta vyřazená z evidence po totálních haváriích v cizině. Jak se jim vyhnout?

* 1. Nejméně rizik má nákup ojetiny se zcela prokazatelnou minulostí - tj. vůz pořízený jako nový u tuzemského dealera, se servisní knížkou a případně i s doklady ze stanic technické kontroly, oprav ve značkových servisech a dalším, co může prokazatelně rekapitulovat minulý provoz. Vůbec nejvýhodnější je starší vůz od značkového prodejce, který ho poprvé prodal, v provozu udržoval a nakonec od původního majitele vykoupil na protiúčet. Z bazarů zaslouží upřednostnit firmy, které nabízená auta zcela prokazatelně dávají prověřit.

* 2. U vozidla dovezeného jako jeté či havarované ze zahraničí je nezbytné zjistit, zda tam není hledané jako kradené, ale také zda souhlasí všechny okolnosti jeho dovozu do tuzemska. Firmy, které se takovými prověrkami zabývají, by měly poskytnout odpovědi minimálně na otázky, zda vozidlo skutečně bylo přihlášeno v zemi, odkud se do Česka podle informací prodávajícího či dovozce dostalo, zda v té zemi bylo odhlášeno z provozu a proč. Teprve když vše souhlasí a logicky navazují také dovozní a celní formality v tuzemsku, lze o koupi takového vozu uvažovat, zatímco sebemenší nesrovnalost by měla být důvodem ke ztrátě zájmu. Opět je dobrá servisní knížka.

* 3. Při koupi ojetiny je nezbytné začínat od dokladů. Přednost zaslouží vůz s originály, zatímco duplikáty často maskují pohnutou minulost auta, či dokonce podvod. Pozor na přepisování, gumování a jiné úpravy. Každou změnu musí v dokladech stvrdit kulaté policejní razítko a podpis. Pryč od vozidla bez českých dokladů.

* 4. Identifikační znaky - čísla motoru i karoserie - musí do detailu souhlasit a nebudit podezření úpravy jak v samotném čísle, tak v jeho umístění a upevnění na vozidle. Identifikační číslo bývá u někerých aut až na 30 místech. Také z označení oken, plastových a některých dalších dílů lze vyčíst, zda vůz není sestaven z několika jiných, třeba zrovna kradených.

* 5. Neuškodí prohlídka vozu vytipovaného ke koupi ve značkovém servisu, kde nejenom zhodnotí technický stav, ale také odhalí případné už zmíněné přestavby. Oficiální dovozci jsou schopni z čísel motoru a karoserie zjistit, kde auto bylo poprvé prodáno a zda skutečně z továrny vyjelo tak, jak se nyní k prodeji nabízí.

* 6. Výhodou je, když prodávající k autu dává originální klíče. Ty výrobce původně dodal minimálně dva.

* 7. Pokud není seriózním dokladem ze značkového servisu potvrzeno, že zámky vozu byly vyměněny v souvislosti se ztrátou klíčů nebo s nákupem jetého vozu, což někteří odborníci doporučují, je dobré pátrat dál. Třeba po tom, zda nejsou poškozeny či vyměněny díly dveří, palubní deska, skříňka zapalování, kabeláž, autorádio a podobně.

* 8. Pozornost zaslouží i osobnost prodávajícího. Ideální je seriózní člověk a první majitel vozu nebo už zmíněný značkový dealer. Samozřejmostí by měla být písemná kupní smlouva s ověřenou identitou prodávajícího a podpisy účastníků obchodu.

* 9. Nezajímat se o podezřele laciná vozidla, nevěřit na nabídku mimořádně výhodné koupě. Záhadná jsou auta, která během krátké doby vícekrát změnila majitele.

* 10. Pozor na koupi vozů z nesplacených leasingů. Ty se mohou týkat i starých ojetin v současnosti kupříkladu i ročníků 1988.

Internetová databáze má pro i proti

+
* informace jsou k dispozici okamžitě a zdarma
* podněcuje další zájem o minulost vozu
* tipuje zfalšovaná čísla, nabízí jejich kombinace
* informace jsou bezchybné
* dává lidem rychlou možnost zjistit, zda vůz opuštěný v jejich okolí není kradený

-
* zahrnuje jen vozy odcizené v Česku
* databáze není starší tří let
* při minimální změně údaje v SPZ nebo číslech motoru a karoserie vůz není označen jako odcizený
* je aktualizována jen jednou denně a pouze v pracovních dnech, čímž se liší od operativní policejní evidence
* přispívá k informovanosti zlodějů o tom, zda už krádež vozu byla zjištěna
* zaznamenává všechny dotazy
* má jen přísně informativní charakter

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.