Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se vyhnout nákupu kradeného auta?

  17:27aktualizováno  17:27
Na rozdíl od kupce nového auta si zájemce o ojetinu nikdy nemůže být jist, že nezíská kradený či z kradených dílů sestavený vůz. Riziková jsou i vozidla s padělanými doklady či auta vyřazená z evidence po totálních haváriích v cizině. Jak se jim vyhnout?

1. Nejméně rizik má nákup ojetiny se zcela prokazatelnou minulostí - tj. vůz pořízený jako nový u tuzemského dealera, se servisní knížkou a případně i s doklady ze stanic technické kontroly, oprav ve značkových servisech a dalším, co může prokazatelně rekapitulovat minulý provoz.

Vůbec nejvýhodnější je starší vůz od značkového prodejce, který ho poprvé prodal, v provozu udržoval a nakonec od původního majitele vykoupil na protiúčet. Z bazarů zaslouží upřednostnit firmy, které nabízená auta zcela prokazatelně dávají prověřit.

2. U vozidla dovezeného jako jeté či havarované ze zahraničí je nezbytné zjistit, zda tam není hledané jako kradené, ale také zda souhlasí všechny okolnosti jeho dovozu do tuzemska.

Firmy, které se takovými prověrkami zabývají, by měly poskytnout odpovědi minimálně na otázky, zda vozidlo skutečně bylo přihlášeno v zemi, odkud se do Česka podle informací prodávajícího či dovozce dostalo, zda v té zemi bylo odhlášeno z provozu a proč.

Teprve když vše souhlasí a logicky navazují také dovozní a celní formality v tuzemsku, lze o koupi takového vozu uvažovat, zatímco sebemenší nesrovnalost by měla být důvodem ke ztrátě zájmu. Opět je dobrá servisní knížka.

3. Při koupi ojetiny je nezbytné začínat od dokladů. Přednost zaslouží vůz s originály, zatímco duplikáty často maskují pohnutou minulost auta, či dokonce podvod.

Pozor na přepisování, gumování a jiné úpravy. Každou změnu musí v dokladech stvrdit kulaté razítko a podpis. Pryč od vozidla bez českých dokladů.

4. Identifikační znaky - čísla motoru i karoserie - musí do detailu souhlasit a nebudit podezření úpravy jak v samotném čísle, tak v jeho umístění a upevnění na vozidle. Identifikační číslo bývá u některých aut až na 30 místech.

Také z označení oken, plastových a některých dalších dílů lze vyčíst, zda vůz není sestaven z několika jiných, třeba zrovna kradených.

Většina plastových dílů (například nádobka chladící kapaliny nebo kapaliny do ostřikovačů) je označena rokem výroby, který by měl souhlasit nebo být o málo starší, než je rok výroby vozu.

5. Neuškodí prohlídka vozu vytipovaného ke koupi ve značkovém servisu, kde nejenom zhodnotí technický stav, ale také odhalí případné už zmíněné přestavby.

Oficiální dovozci jsou schopni z čísel motoru a karoserie zjistit, kde auto bylo poprvé prodáno a zda skutečně z továrny vyjelo tak, jak se nyní k prodeji nabízí.

6. Výhodou je, když prodávající k autu dává originální klíče. Ty výrobce původně dodal minimálně dva.

7. Pokud není seriózním dokladem ze značkového servisu potvrzeno, že zámky vozu byly vyměněny v souvislosti se ztrátou klíčů nebo s nákupem jetého vozu, což někteří odborníci doporučují, je dobré pátrat dál.

Třeba po tom, zda nejsou poškozeny či vyměněny díly dveří, palubní deska, skříňka zapalování, kabeláž a podobně.

8. Pozornost zaslouží i osobnost prodávajícího. Ideální je seriózní člověk a první majitel vozu nebo už zmíněný značkový dealer. Samozřejmostí by měla být písemná kupní smlouva s ověřenou identitou prodávajícího a podpisy účastníků obchodu.

9. Nezajímat se o podezřele laciná vozidla, nevěřit na nabídku mimořádně výhodné koupě. Záhadná jsou auta, která během krátké doby vícekrát změnila majitele.

10. Pozor na koupi vozů z nesplacených leasingů. Ty se mohou týkat i starých ojetin v současnosti kupříkladu i ročníků 1988.

11. K dispozici je i internetová databáze odcizených vozidel, která má však svá pro i proti:

klady

zápory

* informace jsou k dispozici okamžitě a zdarma * zahrnuje pouze vozy odcizené v Česku za poslední tři roky
* podněcuje další zájem o minulost vozu * má jen přísně informativní charakter
* tipuje zfalšovaná čísla, nabízí jejich kombinace * je aktualizována jen jednou denně a pouze v pracovních dnech, čímž se liší od operativní policejní evidence 
* dává lidem rychlou možnost zjistit, zda vůz opuštěný v jejich okolí není kradený * přispívá k informovanosti zlodějů o tom, zda už krádež vozu byla zjištěna

 




 

Podle policie tvoří desetinu zlodějů profesionálové, kteří překonají i sebelépe zabezpečené vozidlo

Autor:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.