Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diagnóza: spotter. Focení vzácných aut vyžaduje bláznovství i odvahu

aktualizováno 
Mezi jeho známé patří spíše neobvyklá sorta lidí: chlapíci od nóbl ručních myček, ostraha garáží, prodejci aut. Ti všichni mu totiž dávají důležité echo. Nejde přitom o zloděje aut nebo vykradače bytů, ale říká se mu automobilový spotter, který má ve své fotogalerii to nejrychlejší a nejdražší, co se nejen v Praze šustne. Nenápadný koníček má ale také svá úskalí.

Nejen na ulici lze narazit na zajímavé vozy, mnohé z nich majitelé schovají do hlídaných garáží. | foto: ...moody..

"Do některých hotelových garáží je problém se dostat. Právě ty bývají často vděčným místem, kde lze na zajímavé vozy narazit," popisuje muž, který je ve spotterské komunitě známý pod přezdívkou "...moody..". "Často mě vyhodí, jednou mi i chtěli vzít paměťovou kartu z foťáku." Přitom si auta chce jen vyfotit. Když pak fotky upravuje, zamazává espézetky.

Je to zvláštní koníček. Spotteři se v Česku znají, ti největší nadšenci se víceméně pravidelně potkávají na stejných místech. Jejich hlavním rejdištěm bývala pražská Pařížská, před nóbl lokály tam čtyřkolé klenoty parkovaly nejčastěji. "Poslední roky je to však spíše o náhodě. Na zajímavé vozy se dá stále častěji narazit i v těch nejzapadlejších pražských uličkách či na okraji města," popisuje. Kvůli nějakému úlovku tak denně nachodí i několik kilometrů, občas musí i popoběhnout, aby stihl udělat fotku.

Není to klasický milovník aut. Sám auto nemá, když jede za bouráky dál, občas vyrazí i do zahraničí, sveze se s kamarády. Jeho snem je stařičký Volkswagen Brouk, většinu ostatních aut zná hlavně přes hledáček foťáku. "Nedá se říci, že by mě nezajímala po technické stránce, podstatně víc se však zabývám fotografickou stránkou," přiznává.

Fotogalerie

Přemýšlí hlavně nad kompozicí, což je v běžném městském provozu opravdu mnohdy tvrdý oříšek. "Hledám i zajímavé detaily," vysvětluje. Auta totiž fotí v jejich přirozeném prostředí, žádné studiové záběry. Bugatti zastihl zaparkované před pražským hotelem, lamborghini za výlohou a mclaren či maserati v podzemní garáži. Při troše toho štěstí zachytí některé vozy i na ručních myčkách.

Často také musí projevit velkou odvahu, ne každý majitel je totiž z focení svého vozu nadšen. "Občas musí člověk zaťukat na okénko, nebo minimálně posunky zpovzdálí naznačit, jestli si může vůz vyfotit," vysvětluje s tím, že někteří spotteři pak i nechávají za stěrači lístečky s kontaktem. Ne každý spotter se totiž spokojí s fotografiemi vozu v městské zástavbě. Zkoušejí tak, zda majitel bude ochotný domluvit se na detailním nafocení.

Úspěšnost je různá. "Naštěstí se už nestává příliš často, že by na mě vyběhli a zakázali fotit. Pořád se najde dost majitelů, kteří se s vozy rádi v centru předvádějí," říká.

"Když není po ruce fotoaparát, zastoupí ho klidně i mobil. Mnohdy není totiž vůbec důležité, čím fotíte. Ve spotterské komunitě se cení především zajímavý úlovek," vysvětluje.

Odrůdy spotterů

Spotteři však nefotí jen auta. Ten náš se zrovna zakoukal do aut, ale jsou i jiné obory. Nejznámějšími jsou letečtí spotteři, těmi bývají ověšené ploty a stromy kolem letišť, milovníci fotografující vlaky si dokonce vysloužili speciální české označení - šotouš. Jsou i specialisté, na hasičské stříkačky, policejní auta, trolejbusy...

Ať již spotter fotí cokoli, musí do zvláštního koníčku investovat spoustu času a peněz. Drahá výbava sice není předpokladem, ale mnohdy investují i do drahých fotoaparátů. Dalším předpokladem je tolerantní partner, který mu bude trpět nejen noci strávené u monitoru. "Musí mít pochopení například i při společných procházkách, když si odběhnu něco nafotit," usmívá se.

Každý spotter má i svého "bájného jednorožce". Ti letečtí Air Force One, tedy Boeing 747-200B americké prezidentské letecké flotily (označení Air Force One přebírá každé letadlo, na jehož palubě je úřadující prezident USA), či obří Airbus A380. Toho se čeští letečtí fanoušci dočkali letos v březnu, kdy jej na pravidelné lince ze Soulu do Prahy vypravily aerolinky Korean Air. Přílet obra si tehdy nenechaly ujít stovky lidí.

Náš spotter však takové štěstí nemá. I on má pár aut, které mu stále unikají, a ne a ne je vyfotit tak, jak by si představoval. Už si odškrtnul Porsche 959 a 356, Ferrari Enzo, Bugatti Veyron i EB110 a Maserati MC12.

Ještě pár vozů mu ale v galerii schází. Některá auta a místa jsou pro něj totiž zakletá. "Vím, že tam to auto je, ale nemůžu se k němu dostat," popisuje rezignovaně. Například slavné unikátní Ferrari F40 střeží v hlídaném areálu přísná ochranka. V Česku by měly být údajně celkem tři kusy tohoto legendárního supersportu z přelomu 80. a 90. let minulého století. Takové klenoty však majitelé neradi ukazují a žárlivě je střeží.

Autor:




Nejčtenější

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Další z rubriky

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.