Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Většina řidičů sedí špatně v autě. Takhle je to správně

aktualizováno 
V sedadle auta stráví řidiči ročně průměrně asi 300 hodin, to je dvanáct a půl dne. Moderní auto je plné bezpečnostních prvků, které ochrání posádku. Ale je třeba je umět využít. Aby vás auto ochránilo, je také nutné si dobře připravit pracoviště za volantem. Neseďte nikdy s nataženýma nohama a rukama.

Kdo najezdí ročně 20 000 a více kilometrů, může si nesprávným sezením způsobit trvalé zdravotní následky. Podle lékařů roste počet lidí se zdravotními problémy zad a nesprávné sezení v autě k nim může vést. Z toho pak vzejdou bolesti zad, napětí, bolesti krku, únava, bolest v nohou a ramenech, problémy s koncentrací nebo bolesti hlavy. Pohodlně sedící člověk není tak unavený a déle se na řízení soustředí. Díky správnému posedu za volantem má kratší reakce a optimálně reaguje na různé situace.

Špatné sezení a držení volantu - ilustrační fotka

Příklad špatného sezení za volantem. Tělo je vybočené ze sedadla, ruka na volantu je propnutá a ve špatné poloze. Při případném střetu nebude reakce řidiče dostatečně pohotová. Navíc nedokáže volantem dostatečně rychle točit do mezních poloh řízení. Při případném střetu si může přivodit zranění obličeje rukou, kterou „odhodí“ nafukující se airbag.

V autě je třeba usadit se tak, abyste si při nehodě neublížili ještě víc. Odborníci speciálního týmu Výzkum dopravní bezpečnosti Škody Auto, který zkoumá nehody škodovek a používá je při vývoji nových modelů, varují před extrémními posedy - tedy moc blízko u volantu, nebo naopak za ním ležet.

Zkonstruovat sedadlo je věda

Sedadlo je dnes velmi složité zařízení, jehož vývoj probíhá souběžně s vývojem celého vozu. Není divu, že dnes tvoří až patnáct procent ceny vozu. A není to jen díky komfortním funkcím jako je elektrické nastavování nebo vyhřívání.

Sedadla totiž dnes patří k prvkům pasivní bezpečnosti ve vozidle. Při nárazu musí jeho konstrukce zůstat neporušená, velmi vysoké nároky jsou na ně kladeny hlavně při bočních nárazech. Sedačka se nesmí deformovat, aby ochránila tělo cestujícího. Zároveň úchyty sedadla k podlaze musí být navržené tak, aby při působení přesně definovaných sil nárazu povolily a umožnily boční posun sedadla. Při návrhu deformačních zón karoserie se dnes počítá i s deformací středového tunelu.

Autoklub ÚAMK provedl přes léto průzkum mezi řidiči. „Během průzkumu jsme zjistili, že celých 65 % sedí za volantem špatně! Ve srovnání oproti západní Evropě jsme na tom bohužel hůř,“ hodnotí závěry průzkumu prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Většina moderních aut má nastavitelný sloupek volantu. Veronika Hradcová z výzkumného týmu Škody ho radí nastavit výš a přitáhnout k sobě. Je třeba, aby do airbagu při případném nárazu padala hlava, ne hrudník.

Minimální vzdálenost mezi horní částí těla a airbagem ve volantu by měla být 25 - 30 cm. Příliš malá vzdálenost nedovoluje rychlý pohyb paží s volantem v případě nutného úhybného manévru vozidla. Kromě toho, když je řidič příliš blízko k airbagu, může to mít fatální následky při nehodě, protože se airbag nestihne rozbalit tak, jak je třeba. Pozor také na sezení „na dlouhou ruku“, pokud máte volant příliš daleko, nedokážete dostatečně rychle volantem točit, což může být fatální při vyhýbacích manévrech a v situacích vyžadujících rychlou reakci. Řidič má pak sklony se k volantu přitahovat a předklánět se a tím, že nemá záda pevně opřená v sedačce, se zhoršuje přesnost a rychlost reakce.

V okamžiku, kdy ztratí kontakt zad s opěradlem, ztrácí tím pádem také cit pro auto a necítí, co se s ním děje.

Pokud dojde k nárazu a rukám umožníme se propnout v kloubech, bude náraz ničit klouby na rukách i v rameni.

Škoda Rapid Monte Carlo
Škoda Rapid Monte Carlo

Správná poloha rukou na volantu je „tři čtvrtě na tři“. Představte si volant jako ciferník hodinek: levá ruka má být na devítce, pravá na trojce. Většina zatáček se pak dá projet bez přehmatávání na volantu.

„Opěradlo, má být vždy v poměrně vzpřímené poloze. Je-li opěradlo příliš sklopeno, řidič na sedadle ztrácí správný kontakt s pedály, volantem, ovládacími prvky vozidla,“ doplňuje ÚAMK. Experti Škody doporučují nastavit sklon opěráku tak, že jsou trup a stehna v pravém úhlu. Vzpřímené tělo nejlépe využije zádržnou funkci a můžete se nejlépe opřít do sedačky při brzdění.

K nastavení ideální polohy si pomáhejte nastavováním sedačky ve všech směrech. Dnes už má většina aut výškově stavitelné sedadlo řidiče. Pro lepší výhled je lepší sedět výš, závodníci raději sedí co nejníž. Obecně se doporučuje sedět tak vysoko, aby mezi stropem a hlavou bylo místo na pěst. Pokud by došlo k překlopení vozidla, je třeba, aby člověk visel na pásech a ne stál na hlavě.

Velmi důležité je podélné nastavení sedačky. Špatné je sezení moc blízko i moc daleko. Seďte tak, abyste měli lehce pokrčené ruce i nohy i když sešlápnete pedály. Tato poloha umožní zajistit lepší stabilitu těla v místě chodidel, hýždí, beder a lopatek. Mírně pokrčená noha nám také zajistí lepší citlivost při sešlápnutí pedálů. Při čelním nárazu vám při napnutých končetinách nezafungují klouby. Pak dochází ke zlomeninám, při kterých se kosti zasunují do sebe, a to jsou nejkomplikovanější zlomeniny.

Nafouknuté airbagy zabírají velký prostor, po naplnění se ihned vyfouknou: jejich úkolem je zbrzdit pohybující se těla posádky a udržet je v sedačkách.
Nafouknuté airbagy zabírají velký prostor, po naplnění se ihned vyfouknou: jejich úkolem je zbrzdit pohybující se těla posádky a udržet je v sedačkách.

Nafouknuté airbagy zabírají velký prostor, po naplnění se ihned vyfouknou: jejich úkolem je zbrzdit pohybující se těla posádky a udržet je v sedačkách.

Bezpečnostní pás má přes tělo vést ideálně dole přes pánevní kosti, nikoli přes břicho. Důležitou roli hraje i nastavení výšky horního uchycení bezpečnostního pásu. Automobilky občas nemístně šetří a tuto položku u aut vypouštějí. Horní uchycení si dejte spíše níž. Je třeba, aby pás šel přes rameno, určitě nemá jít okolo krku. Pásy utáhneme. Zkontrolujeme, zda nemáme ostré a tvrdé předměty pod pásy. „Známe případ, kdy řidiče zabila propiska, kterou měl v náprsní kapse,“ varuje Veronika Hradcová.

Fotogalerie

Důležité jsou i opěrky hlavy. Při čelním nárazu je člověk nejprve vymrštěn dopředu a trochu se nadzvedne a pak tělo letí zpátky. Opěrka má v tu chvíli zachytit hlavu. Horní hranu mějte zároveň s nebo nad temenem hlavy, aby nedošlo k zalomení páteře o horní hranu příliš nízko položené opěrky.

Opěrku byste měli mít také co nejblíž hlavě. Některá moderní auta mají takzvané aktivní opěrky, které se při nárazu zezadu přiblíží temenu hlavy. Opěrku co nejvíce naklopte k hlavě, aby dráha, na které hlava zrychluje, než narazí do opěrky, byla co nejmenší.

Volant držíme v poloze tři čtvrtě na tři. V této poloze má řidič nejlepší podmínky pro vyhýbací manévry, ne nadarmo tak drží volant závodníci. Bezpečnostní experti Škody také vysvětlují, že tato poloha rukou na volantu je nejšetrnější pro lidské tělo při nárazu. Airbag je širší než věnec volantu a v případě jeho aktivace budou ruce „odhozeny“ z volantu.







Nejčtenější

Ilustrační snímek
Jak jsem asistovala při záchraně auta

Jsme tam hned a jsme rovný, přímo z tvý pojišťovny... Ta chytlavá melodie z televizní reklamy mi zní v uších a už se těším, jak budu jezdit se dvěma veselými...  celý článek

Toyota C-HR
Opiový sen mistra origami: první jízda s bláznivou toyotou

Toyota má image solidních aut pro starší a pokročilé. Poctivě však pracuje na tom, aby se to změnilo. Novinka v podobě křížence jménem C-HR patří svým vzhledem...  celý článek

Alfa Romeo Giulia Veloce
Chlapská záležitost: Alfa Giulia Veloce se za diesel vůbec nemusí stydět

Jsou auta, jejichž osud dokáže předznamenat samotné jméno. Chlap řídící zjevení jménem Opel Karl musí být buď flegmatik, nebo ho dostal se slevou. Ženská z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.