Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Jak šetřit peněženku i ovzduší? Jezdit na vodu

  • 35
Günther Kramb, 76letý majitel zastoupení BMW v německém městě Simmering, přestavěl dvě auta tak, aby spalovala směs nafty a vody. Upravený dieselový motor vypouští mnohem méně škodlivin než klasický vznětový agregát.

O pokusech Günthera Kramba napsal německý magazín Auto Bild. Redaktorům představil dva upravené vozy – BMW 530d a Volkswagen Lupo 1.2 TDI.

Kramb tvrdí, že optimálního spalování lze dosáhnout pouze s pomocí vody. "Dřevo v kamnech také hoří nejlépe, když není úplně vysušené,“ řekl Auto Bildu.

Před vstřiknutím paliva do motoru přidává speciální zařízení do směsi s naftou až 20 procent vody. Tím se vypouštění škodlivých pevných části snižuje až o 71 procent.

Vynálezce tak zpochybňuje přínos drahých filtrů, které se do aut na naftu v poslední době dostávají. Díky jeho zařízení tyto škodliviny skoro nevznikají a nemusí se draze filtrovat.

Nejen to. Klesá i množství vypouštěných oxidů dusíku, snižuje se spotřeba paliva a díky tomu také oxid uhličitý – až o tři procenta.

Tyto údaje si přitom Günther Kramb nemohl vymyslet. Naměřilo je vývojové centrum BMW ve Steyru a zkušebna TÜV.

Pokusy smíchat vodu s naftou nejsou vůbec nové. Ale promíchat správně obě látky se nikomu dosud dobře nepodařilo. Navíc se vědělo, že přínos směsi je hlavně při velkém zatížení motoru. Startování motoru a volnoběh probíhá lépe na čistou naftu.

Günther Kramb oba problémy vyřešil tím, že vodu s naftou míchá až v autě. Sestrojil elektronickou jednotku, která řídí poměr směsi podle aktuální potřeby. Obě kapaliny procházejí emulzním zařízením, kde čelí enormní, takzvané střihové síle.

Redaktoři Auto Bildu se svezli autem Günthera Kramba a necítili žádnou změnu oproti klasickému autu na naftu. Německý vynálezce se svým přestavěným BMW 530d od loňského léta najel asi 20 tisíc kilometrů. Podle jeho tvrzení bez sebemenší závady.


Témata: BMW, Steyr, TÜV, Volkswagen