Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak si při zimním startování nezničit motor

  11:53aktualizováno  11:53
Zahřívat motor před domem, nebo klidnou jízdou? Odborníci jednoznačně doporučují to druhé. Šetříte tak motor i palivo.

Ilustrační foto | foto: BMW

Jak se správně budí motor? Volnoběhem, pomalým dávkováním plynu, anebo protočením ručky otáčkoměru až do červeného pole? Jak zacházet s motorem v zimních měsících, zjišťovali redaktoři renomovaného německého automagazínu AutoBild.

Máme si dělat se zahříváním motoru starosti? Vývojář motorů Mercedesu Leopold Mikulic pro AutoBild říká, že  moderní motory vydrží sešlápnutí plynu na podlahu hned po otočení klíčkem. I přesto je lepší být opatrný. Motor a jeho vnitřní části jsou vyrobeny z rozdílných materiálů a mají různou velikost. Po nastartování se tedy zahřívají rozdílným tempem a také se odlišně roztahují.

Čím intenzivněji šlapeme na plyn, tím rychleji se písty zahřívají a také se více roztáhne materiál, z něhož jsou vyrobeny, vysvětluje AutoBild. Oproti tomu se válec, navíc obklopený vodním chladicím pláštěm, zahřívá méně. To může vést k tomu, že píst se "nevejde" do válce, varuje německý časopis.

Rýhy ve stěnách válců, které při dření pístu vznikají, můžeme často najít už u nových vozů, které mají za sebou mnoho studených startů a jezdí hlavně na krátké vzdálenosti.

Evropská komise k tomu ve svých doporučeních pro ochranu životního prostředí dodává: "Snažte se vyhnout krátkým cestám autem, protože spotřeba paliva a emise CO2 jsou nepoměrně vyšší, když je motor studený."

S klesajícími teplotami by o motor měli projevit zájem především majitelé aut s dieselovým pohonem. V létě jedna dvě špatně žhavící svíčky nemusí znamenat problém, ale jakmile teplota klesne pod deset stupňů, diesel už nemusí naskočit.

Opatrně na plyn
Dalším citlivým místem je těsnění hlavy válce. Hlava je většinou vyrobena z hliníku, takže se zahřeje rychleji než litinový blok motoru. Mezi hlavou válce a blokem motoru je těsnění, které musí vyrovnat relativní pohyb mezi oběma velkými motorovými částmi. A musí také vydržet vysoké tlaky, píše AutoBild.

Nesmíme také zapomenout na mazání, upozorňuje německý časopis. Studený olej se jen velmi obtížně dostává k potřebnému místu, aby jej promazal. Než se dostane, kam má, může to trvat až deset vteřin. Během této doby běží stykové plochy nasucho. U řídkých olejů 0-W-30 nebo 0-W-40 je situace o něco lepší, ale při teplotě pod nulou už také nejsou řídké jako voda, upozorňuje AutoBild. Optimální mazací vlastnosti má motorový olej teprve při teplotě 80 °C.

Než mazivo dosáhne své provozní teploty, trvá to asi dvacet kilometrů. U aut s velkým množstvím oleje se může stát, že se při krátké jízdě do práce na optimální teplotu ani nezahřeje. Podle zkušeností redaktorů AutoBildu je prý úplně jedno, zda je zapnuto či vypnuto topení.

Pár sekund volnoběhu, poté se normálně rozjet
Jak by tedy mělo šetrné studené startování vypadat? Okamžitý rozjezd vyřaďme, opotřebení motoru je v tu chvíli nejvyšší. AutoBild doporučujeme místo rychlého odjezdu tento postup: nastartujte motor, ale nevytáčejte jej. Nechte běžet pár sekund na volnoběh a pak se úplně normálně rozjeďte. Brzy přeřazujte na vyšší stupeň, otáčky motoru mezi 2 000 a 2 500 jsou pro něj po ránu úplně dostačující.

V radách Evropské komise ještě najdeme další argument, proč nezahřívat motor u stojícího auta zaparkovaného před domem: "Množství paliva, které zahříváním spotřebujete, když auto stojí, je větší než množství, které spálíte při zahájení cesty se studeným motorem."

Autoři: ,


Témata: BMW, Mercedes-Benz


Nejčtenější

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Česká eurokomisařka dotlačila VW, aby dal delší záruku na cinklá TDI

Německý automobilový koncern Volkswagen v rámci rozhovorů s eurokomisařkou pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věrou Jourovou přistoupil na to, že...  celý článek

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

Přeletěl s autem na padáku z Francie do Anglie
VIDEO: Dobrodružná cesta létajícím autem přes La Manche

Přes lamanšský průliv se může cestovat různými způsoby: trajektem, tunelem ve vlaku, letadlem, obzvláště zdatní jedinci se mohou pokusit kanál přeplavat....  celý článek

Ferrari F 360 3,6 Spider F1 / TOP ...
Ferrari F 360 3,6 Spider F1 / TOP ...

r.v. 2003, naj. 19 500 km, benzín
2 299 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.