Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak si sednout v autě bezpečně

aktualizováno 
Zcela nebezpečné je v autě sedět nepřipoutaný a spoléhat přitom na spásu v podobě nafouknutého airbagu. Nebezpečí představují také nohy spolujezdce natažené nahoře na palubní desce a velkému riziku čelí děti, které nejsou v bezpečnostní sedačce. Ohroženo je nejen jejich zdraví, ale také bezpečí dospělých na předních sedadlech.

Nohy spolujezdkyně natažené na palubní desce vymrští airbag ven z auta. | foto: ADAC

Německý autoklub ADAC provedl sérii crash testů, při nichž zjišťoval, co se děje při nárazu, když se posádka nechová podle pravidel bezpečného cestování.

Nejdříve ale poslali technici autoklubu v rychlosti 64 km/h proti pevné překážce Volkswagen Golf se zcela disciplinovanou posádkou. Vpředu seděly správně připoutané figuríny zastupující dospělé, dozadu zamířily figuríny dětí v bezpečnostních sedačkách.


Na co hlavně si dát pozor

1) vždy být připoutaný

2) zkontrolovat, zda a jak jsou připoutány děti v sedačkách na zadních sedadlech

3) spolujezdec by nikdy neměl dávat nohy na palubní desku


 

Náraz dopadnul pro všechny čtyři dobře. Ukázalo se, že náraz v rychlosti přes 60 km/h všichni čtyři cestující přestojí skoro bez zranění. Pokud sedí tak, jak jim velí zásady bezpečné jízdy.

Potom následovala zkouška číslo dvě. Její scénář napsali technici takto: řidič zůstane nepřipoután, spolujezdec si natáhne nohy pohodlně nahoru na plast palubní desky.

Za řidičem leží v sedačce pro nejmenší děti malá crashtestová figurína. Sedačka je ale špatně upevněna. Větší dítě sice objímá pás, ale jelikož usnulo, vyklouzlo jeho tělo z pod pásu na stranu.

Stejný Volkswagen Golf se rozjel znovu proti překážce, opět rychlostí 64 km/h. Žádná velká rychlost, řekne si nejeden řidič. Výsledky jsou ale v druhém testu hrozivé.

Nepřipoutaný řidič se vymrštil ze svého sedadla a narazil hlavou do kraje střechy. Airbag mu vůbec nepomohl, protože jeho funkce je závislá na spolupráci s bezpečnostním pásem.

Ani u spolujezdce nemohl airbag splnit svůj úkol. Naopak. Nadzvedl jeho nohy a vymrštil je skrz boční okno ven.

V reálné situaci by skončila havárie pro řidiče i spolujezdce zlomeninami, řeznými ranami a vnitřními zraněními.

Stejně tragicky by dopadly děti na zadním sedadle. Navíc hrozí, že se nepřipoutané děti mohou při havárii dostat na přední sedadla a přivodí zranění také cestujícím vpředu.

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.