Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak si vedou známé automobilky ve svých zemích

  16:28aktualizováno  16:28
V jednom směru má mladoboleslavská automobilka ve světě téměř výsadní postavení sotvakde lze nalézt obdobu takové suverenity na domácím trhu, s jakou válcuje konkurenci v České republice značka Škoda Auto.

Dovozci zahraničních vozů aplaudují každému procentu, o které se jim podaří "ukousnout z koláče" prodeje osobních aut na úkor domácího výrobce. V roce 2003 měla Škodovka stále ještě téměř 48 procent: z necelých 150 000 prodaných nových osobních aut bylo více než 71 000 škodovek.

Druhá nejsilnější značka - a tedy první zahraniční - je Renault. S počtem něco přes 9000 prodaných vozů měla podíl na trhu už jen 6,1 procenta. Dosavadní suverenita je do jisté míry dána i tím, že Škoda Auto je stále jediným velkým výrobcem na tomto trhu. Jak je tomu v jiných zemích?

Slovensko
Východní sousedé mají zatím také jediného velkého výrobce koncern Volkswagen. Svou produkci sice už také počítá ve stovkách tisíc aut ročně, ale z hlediska prodeje není na domácím hřišti zdaleka favoritem. Tím je stále značka Škoda Auto, která s 22 500 prodanými vozy okupuje téměř 44 procent slovenského trhu s osobními vozy. Značka VW je se 4500 prodanými vozy druhá, na ni se těsně tlačí třetí Renault.

Německo
Složitější to mají německé automobilky. Tam loni šest největších značek (VW, Mercedes, Opel, Audi, Ford a BMW) spolu s dalšími menšími získalo necelé dvě třetiny domácího trhu, představujícího 3 240 000 registrovaných nových aut. Na dovozce zůstal zbytek, o něco větší třetina trhu. Vůbec nejvíce jako jedna značka má na kontě VW - 18,5 procenta. Mezi dovozci v Německu vyhrál Renault s téměř podobným podílem jako v Česku - 6,6 procenta.

Rakousko
U jižních sousedů vyrábějí osobní vozy tři značky: Chrysler, Jeep a Mercedes. První je co do velikosti produkce největší, jako celek představuje celková roční výroba všech tří jen něco kolem 100 000 aut. V osmimilionovém Rakousku se přitom loni prodalo přes 300 000 nových osobních vozů, o 7,4 procenta víc než v roce 2002.

Ale domácí značku byste mezi favority v prodeji marně hledali. Nejprodávanější je stále Volkswagen s podílem na trhu 17,1 procenta, což představuje 51 200 nově přihlášených vozidel. Na druhém místě byl loni Opel (+8,7 procenta na 26 600 vozů). Menší prodej než předloni naopak zaznamenaly BMW (-3,6 procenta) a Mercedes (-13,6 procenta).

Nejprodávanějším typem zůstává VW Golf; Škoda Fabia byla loni čtvrtá. Největší zvýšení prodeje loni zaznamenaly značky Hyundai (+52 procent) a Mazda (+42 procent). Polepšily si i další japonské, korejské, italské a francouzské značky: Peugeot o 12,1 procenta, Renault o 7,6 procenta. Renault tak v celkovém prodeji předhonil Ford (-vyhoupl se na třetí příčku.

Itálie
Celkově zde bylo loni prodáno 2 238 800 automobilů. Z toho je italské výroby 28 procent a dovezená produkce představuje 72 procent. Prodej domácích vozů vypadal takto: Fiat 20,5, Lancia 3,9, Alfa Romeo 3,6 procenta. Dovoz: Ford 8,8, Renault 7,4, Opel 7,3 procenta... Škoda s 19 600 prodanými auty zabírá 0,9 procenta trhu.

Italskou kuriozitou je značka SMART, která zde prodala 30 800 vozítek, což představuje 1,4 procenta trhu, a to je vůbec největší podíl této značky na světě. Přitom ještě počátkem 70. let FIAT sám o sobě kryl 70 procent a ještě počátkem 90. let podíl vozů italské produkce na prodeji byl přes 50 procent. Ale výrobci vývoj podcenili a mysleli si, že Italové budou kupovat fiaty v každém případě. Až nové modely Fiat Panda a Fiat Idea mají firmu povznést opět nad 30 procent.

Španělsko
I když pro mnohého je tato země spojována s domácí značkou SEAT, ve skutečnosti je co do produkce až třetí, za španělskými závody značek Renault a Citroën. V zemi, kde se loni prodalo na 1,3 milionu nových osobních aut, se svým podílem 145 000 vozů představuje jen 11 procent na trhu.

Velká Británie
V ostrovní zemí je situace poněkud jiná. Britský automobilový trh byl až do 70. let minulého století zásobován takřka výhradně britskými výrobci: od skromných austinů a morrisů přes středostavovské rovery a elegantní jaguáry až po luxusní bentley a rolls-royce. Auta na britských silnicích byla "Made in England". Ve druhé polovině 70. let uspořádali dělníci automobilového průmyslu pod vedením odboráře "rudého" Robb Robinsona řetěz stávek za vyšší platy. Několikaletými boji přispěli k rozvratu britského automobilového průmyslu: britská auta se stala kvůli vyšším dělnickým platům příliš drahá, malí výrobci se slučovali do větších celků, aby zmodernizovali a zlevnili výrobu. Devadesát tisíc pracovních míst bylo ztraceno.

Tento stav otevřel dveře kontinentálním a japonským výrobcům aut, kteří byli schopni konkurovat nižšími cenami. Některé britské firmy byly prodány plně či částečně zahraničním výrobcům: Rolls-Royce německému BMW, Bentley VW a Jaguár Fordovi.
Z britského automobilového průmyslu zůstal nezávislý pouze MG Rover vlastněný konsorciem investorů. Import ze zemí "za železnou oponou" byl pro nízký standard výrobků nepatrný. Stará škodovka byla terčem mnoha vtipů. Tato situace se naprosto změnila od převzetí Škodovky Volkswagenem. Důkaz nabízí třeba srovnání s renomovanou švédskou značkou Volvo: podle poslední statistiky nově registrovaných automobilů Škodovka dosáhla 1,42 procenta trhu, Volvo má 1,5 procenta.

V celkové statistice vede ze značek Ford (14,9) a Vauxhall, což je domácí značka koncernu GM, produkující vozy prodávané jinde pod značkou Opel (12,7), následují VW (8), Renault (7,3) a Peugeot (7,2). Anglický MG Rover má pouze 3,7 procenta. A přitom nejvíc vozidel na britském kontinentu se vyrábí pro značky Nissan, Toyota a Peugeot. Ale jsou to auta určená vesměs pro kontinentální Evropu. Například Toyota má na svém "domácím" britském trhu podíl jen 4,8 procenta, tedy zhruba stejně jako v průměru v celé Evropě. Pro srovnání: v USA má 11,2 trhu a v Japonsku 42,6 procenta.

Švýcarsko
Nejzajímavější trh už proto, že země - až na několik sportovních speciálů - osobní automobily nevyrábí. Zde jsou jednoznačným pánem trhu značky VW a Opel; každá sama pro sebe má kolem 10 procent trhu. S odstupem pak následuje Toyota. Poslední housle nehraje ani značka Škoda s podílem více než 1,5 procenta.

Připravili: Miroslav Hájek a zahraniční spolupracovníci MFD - Renata Havranová, Josef Kašpar, Zuzana Poláková a David Zelinger (ORF)

Autor:




Nejčtenější

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda odpískala malé levné auto pro Indii, s Tata Motors ukončila jednání

Automobilka Škoda Auto i celý koncern Volkswagen ukončily jednání s indickou Tata Motors o možné společné výrobě aut v rámci strategického partnerství. Firmy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.