Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jak správně odhadnout škodu při bouračce

  • 25
Podívejte se na modelové případy havárií Škody Fabia a Octavia. Pomohou vám udělat si obrázek o tom, jak drahé jsou opravy a jak odhadnout hranici 100 000 korun pro zavolání police k nehodě.

Odhadnout výši škody u havarovaného vozu není vůbec jednoduché, o čemž se můžete přesvědčit na reálných fotografiích z dopravních nehod.

Zobecňovat škody pro různá auta není možné, proto jsme vybrali nejprodávanější vozy v Česku, Škodu Fabia a Octavia, a požádali automechaniky a pojišťováky o komentář.

Částka za opravu staršího vozu může přesáhnout jeho cenu
"U Škody Fabia jde u škody do 30 tisíc především o nárazníky, světlomety nebo zadní lampy. Může být odřený jeden z blatníků, další díly jsou jen na menší opravu. Podmínkou nízké škody je malá plocha pro lakování, nejčastěji se opravují boky," říká Marek Vích z Kooperativy.

U padesátitisícové škody se ke zmíněným dílům přidává ještě rám masky nebo zadní čelo, případně kapota nebo zadní dveře, to vše s lakováním většího rozsahu.

Pořád ještě do limitu 100 tisíc se vejdou i havárie s poškozením chladičů (vozy s klimatizací), ventilátorů nebo náprava (ramena, nápravnice, poloosy). Objevují se i vystřelené airbagy.

"Škody za 150 tisíc korun jsou už u starších vozidel totální – cena vozu přesáhne cenu opravy. K výše uvedeným poškozením se přidává zpravidla rozbitý motor nebo rozsáhlejší pomačkání karoserie či střechy. Karoserie se totiž musí rovnat na rámu," říká Vích.

U škody kolem 200 tisíc už jde zpravidla o "totálku". Zrádné jsou taky výrazné nárazy na spodek auta, kde oprava náprav a motoru může cenu vyhnat do závratné výše.

U většího auta počítejte s vyšší škodou
Pro Škodu Octavia lze použít výše uvedený návod s tím, že ceny náhradních dílů a opravy jsou poněkud vyšší.

Protože je auto dražší, u velkých škod nejde tak často o totální škody jako u fabie, ale i zde se jedná nejčastěji o poškození chladičů, náprav, airbagů a především motoru.
Pozor na drahé xenonové světlomety
Na výši škody při nehodě se také lze podívat z pohledu jejího vzniku. Ani tady se nedá jednoduše zobecňovat, ale zkušení automechanici přece jen dokážou odhadnout vážnost následků různých střetů.

"V zásadě se dá říct, že pokud například u fabie budete mít odřený nárazník, poničenou masku a rozbité jedno světlo, s opravou se dostanete přibližně do padesáti tisíc korun," říká Oto Janíček, šéf servisu rakovnické firmy Autostop, která se specializuje na prodej škodovek.

A co když vám někdo odře dveře na parkovišti před supermarketem? Pokud nejsou nějak výrazně promáčklé a je jen poškozený lak, vyjde oprava jedněch dveří přibližně na pět tisíc korun.

Jejich výměna u fabie stojí 15 tisíc. Uražené zpětné zrcátko u Škody Superb představuje investici do pěti tisíc; u fabie asi 3 500 korun.

Pozornější při odhadu škody by měli být majitelé vozů s xenonovými světly – jenom výměna jednoho xenonu na Škodu Superb totiž představuje náklady ve výši asi deseti tisíc korun. Pro zajímavost: u postaršího luxusního sedanu Nissan Maxima stojí xenonové světlo kolem třiceti tisíc.

Zvýšenou pozornost je také potřeba věnovat nehodě, při níž vám druhý vůz vrazí do blatníku a některého kola. "Zatímco na výměnu a lakování nárazníku by majiteli auta mělo stačit patnáct tisíc, při nárazu do kola hrozí, že se poškodí náprava. Tam už opravy šplhají do desetitisíců," varuje Janíček.

***

Fabia: škoda 30 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 30 tisíc

* Příčina nehody: vozidlo sjelo po střetu se zvěří mimo vozovku
* Poškození a oprava: přední nárazník, pravý přední světlomet, pravý přední blatník, oprava dveří, kapoty + lakování

Fabia: škoda 50 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 50 tisíc

* Příčina nehody: řidič dostal smyk na náledí a narazil do svodidel
* Poškození a oprava: přední nárazník, levý přední blatník, levý přední světlomet, podběh, oprava kapoty, dveří + lakování

Fabia: škoda 100 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 100 tisíc

* Příčina nehody: auto dostalo smyk na sněhu a narazilo do sloupu
* Poškození a oprava: přední kapota, čelo, světlomety, chladič motoru, rám masky, maska, nárazník, ventilátor, oprava blatníku + lakování

Fabia: škoda 150 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 150 tisíc

* Příčina nehody: střet s protijedoucím vozidlem
* Poškození a oprava: přední nárazník a světlomety, rám, výztuhy, kapota, přední blatníky, chladič, ventilátor, přední dveře; celková oprava přední části + lakování

Fabia: škoda 200 tisíc korun

Škoda Fabia - škoda za 200 tisíc

* Příčina nehody: vůz po smyku narazil do stromu
* Poškození a oprava: přední nárazník, kapota, blatníky a podběhy, rám, chladič, přední světlomety, přední sklo, airbagy, částečně náprava + lakování

Octavia: škoda 30 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 30 tisíc

* Příčina nehody: řidič vozidla narazil při couvání do sloupu
* Poškození a oprava: zadní nárazník, lišta, oprava boku + lakování

Octavia: škoda 50 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 50 tisíc

* Příčina nehody: auto bylo poškozeno při parkování
* Poškození a oprava: zadní nárazník, zadní dveře, výztuha, boční sklo; oprava boku + lakování

Octavia: škoda 100 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 100 tisíc

* Příčina nehody: řidič nedobrzdil a náraz s jiným autem odhodil jeho vůz na obrubník
* Poškození a oprava: přední nárazník, přední světlomety a kapota, rám masky, chladič, kondenzátor + lakování

Octavia: škoda 150 tisíc korun

Škoda Octavia- škoda za 150 tisíc

* Příčina nehody: auto po smyku narazilo do stromu
* Poškození a oprava: přední část (nárazník, světlomety...), kondenzátor, chladič, airbag, řídící jednotka airbagu, bezp. pásy, kapota, sání, podběhy + lakování

Octavia: škoda 200 tisíc korun

Škoda Octavia - škoda za 200 tisíc

* Příčina nehody: čelní střet s dalším vozidlem
* Poškození a oprava: přední část (nárazník, světlomety, rám, maska apod.), přední blatníky, kapota, čelní sklo, řídící jednotka, chladič, ventilátor + lakování