Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak srazit spotřebu o třetinu? Vodíkem

aktualizováno 
Mnozí odborníci vidí velkou budoucnost v automobilech na vodíkový pohon. Problémem ale je především výroba, skladování a manipulace s tímto plynem. Jistou alternativní cestou by tak mohlo být částečné využití vodíku ve spalovacím procesu.
Testovací automobil poháněný palivem s přídavkem vodíku

Testovací automobil poháněný palivem s přídavkem vodíku | foto: Hrein Energy

Japonští vývojáři ze společností Hrein Energy, Futaba Industrial, ITO Racing Service a emeritní profesor Masaru Ichikawa z Hokkaido University vyvíjí již něco přes rok nový systém využití vodíku ve spalovacím procesu.

Jeho základem není spalování vodíku samotného, nebo jeho reakce v palivových článcích, ale pouze přidávání vodíku do spalovacího prostoru. Skupina nedávno úspěšně otestovala upravený sériový automobil Nissan March (u nás Micra) s motorem o objemu 1,2 litru, který byl dodatečně vybaven systémem přidávání vodíku.

Při testovacích jízdách se prokázala výrazná úspora paliva a tím i snížení produkce emisí. Přidání několika procent vodíku do nasávaného vzduchu totiž podpoří hoření výrazně chudých směsí, které by za normálních podmínek nebylo možné zažehnout. Tím se snížila spotřeba testovaného automobilu o 30%, o stejnou hodnotu klesly i emise CO2. Emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého se také snížily.

Testovací automobil poháněný palivem s přídavkem vodíku

Než samotná úspora je ale v praxi daleko zajímavější systém, jakým je vodík pro tyto směsné účely v automobilu skladován a dodáván do sání. Místo klasických nádrží na zkapalněný vodík je zde totiž použita prakticky obyčejná nádrž, která se plní kapalným organickým hydridem.

Organický hydrid je látka, která je za normálního atmosférického tlaku a teploty kapalná a má relativně vysoký obsah vodíku – 6 – 8 hmotnostních procent. Díky tomu, že je látka kapalná, je s ní možno snadno manipulovat a v praxi by se pro její distribuci dala relativně snadno využít současná infrastruktura. V tom je použití organických hydridů jednodušší, než využívání zkapalněného vodíku.

Testovací automobil poháněný palivem s přídavkem vodíku

K získání vodíku z hydridu se pak přímo v automobilu používá speciální reaktor, ve kterém vzniká vodík za přítomnosti katalyzátoru. Reaktor ve zkoušeném automobilu je schopen dodávat 3 krychlové metry vodíku za hodinu. Umísťuje se souběžně s výfukovým potrubím, protože musí být pro svou správnou funkci zahříván odpadním teplem ze spalovacího procesu.

Jelikož byly testovací jízdy úspěšné, bude se nyní skupina snažit zabudovat obdobný systém do vozů s větším objemem motoru – dalším krokem je motor o objemu 1,5 litru.

Zkoušený systéme je jistě zajímavou cestou, jak snížit spotřebu paliva a závislost na ropě. Možná by také mohlo jít o jednodušší předstupeň na cestě k plně vodíkovým automobilům. Je otázkou, jak se podaří tento systém Japoncům prosadit v praxi.





Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.