Motorkáři se ukládají k zimnímu spánku. Stroji dopřejte před zimou péči

Motorkáři se ukládají k zimnímu spánku. Stroji dopřejte před zimou péči | foto: Yamaha

Jak uložit motorku k zimnímu spánku

  • 7
Konec motorkářské sezony pro většinu jezdců, s výjimkou těch nejskalnějších již nastal. Co provést s motorkou před zimním odstavením, aby na jaře opět chodila jak švýcarské hodinky?

Především není třeba se toho bát, nezbytných úkonů není zase tolik, aby se nedaly zvládnout v průběhu maximálně jednoho dne.

Tím úplně nejdůležitějším, čemu by měli věnovat pozornost i největší lenoši, je baterka.

Pokud můžete dopřát svému stroji luxus vyhřívané garáže, pak stačí baterii ponechat ve stroji a pouze ji odpojit.

Řada strojů je vybavena různými elektrickými zařízeními, jejichž malý odběr dokáže baterii vysát za pár týdnů, stačí třeba alarm. Někteří radí nechat baterii v teple zapojenou a motor několikrát za zimu na místě protočit.

To se mi nezdá šťastné, několikaminutové protočení stejně baterii nedobije, k tomu je většinou třeba alespoň půlhodinová projížďka.

K ní se občas uchylují nedočkavci, kteří se nemohou dočkat jara, a tak je možno i u nás potkat při teplejších lednových a únorových dnech rojící se motorkáře.

Nic proti, jen je pak třeba neotálet s následnou očistou, neboť všudypřítomná sůl (i když se asfalt zdá suchý) pracuje na kovových součástkách rychle a nemilosrdně.

Druhou variantou, nezbytnou při parkování v nevytápěných prostorech, je vyjmutí baterie a její uskladnění na suchém a teplejším místě bez velkých výkyvů teplot.

Někdy je doporučováno čas od času baterii dobíjet slabým proudem, pokud však není v důchodovém věku a je v teple, svou kapacitu by si měla bez problémů udržet i bez toho.

Nejšťastnějším způsobem, jak udržovat baterii v průběhu zimy v kondici, je tzv. inteligentní nabíječka, která průběžně sleduje stav baterie a v případě potřeby ji dobije.

Další rada není také složitá – motocykl je třeba důkladně umýt a usušit, případně dle osobní libosti a zaujetí vyleštit.

Jednoduše proto, aby nasbírané nečistoty nemohly přes zimní měsíce pracovat a znehodnotit některé části korozí.

Toto klasicky postihuje svody výfuku a vůbec všechny části motocyklu, které jsou blízko vozovky – takže nelenit, kleknout a vydrbat.

Přejděme k vnitřnostem: je vhodné před definitivním ustájením načepovat plnou nádrž.

V prázdné nádrži může kondenzovat voda, která tam nemá co dělat. Ideální je do plné nádrže nalít ještě konzervační prostředek, který zamezí tvorbě krystalků ledu.

Pokud se blíží, nebo dokonce nastal interval výměny některé provozní kapaliny, zejména motorového oleje, není třeba s tím čekat na jaro. Nový olej se v motorce určitě nezkazí, navíc bude lépe konzervovat.

Doporučeníhodným úkonem je také vyšroubování svíček, jejich vyčistění stejně jako prostoru, v kterém jsou našroubovány.

Do každého válce pak nalít malé množství čistého motorového oleje, který zabrání korozi na jejich stěnách. Pro lepší rozprostření oleje je šikovné motor krátce protočit.

Nepovinným, ale chvályhodným cvikem je promázání některých kontaktů a lanek vhodným sprejem.

Údržba řetězu (pokud nemá váš stroj kardan nebo řemen) patří k běžným činnostem i během sezony, takže není od věci před zazimováním řetěz a rozetu očistit kartáčem, případně napnout a ošetřit oblíbenou značkou spreje na řetězy.

Pokud nemáte možnost využít vyhřívanou garáž, určitě zkontrolujte stav chladicí kapaliny, která po případném dolévání vody v letních parnech nemusí už být tak nemrznoucí jako zamlada.

Jako prevence případných drastických škod (na roztržení bloku motoru snad ani nemyslet) se případné doplnění o patřičnou příměs zcela jistě vyplatí.

Jedna z často uváděných rad se týká pneumatik. Údajně je ideální postavit motocykl na stojánek, aby pokud možno obě pneumatiky nebyly ve styku s podlahou a neutvářely se na nich plošky. Případně se radí motocykl během zimy alespoň několikrát přemístit.

Podle mých zkušeností několik měsíců žádné plošky, které byste poznali na jízdním projevu, nevytvoří - snad bych o tom uvažoval, pokud bych motocykl chtěl zazimovat na několik let.

Také některé další rady pro správné zazimovače připomínají příručku konzervátora národních sbírek. Motocykl není nutné nějak složitě rozebírat, spíše přitom vzrůstá riziko mechanického poškození, stržení závitu apod.

Lépe je opravdu držet se nezbytných doporučených procedur a provést je pečlivě. Máte-li nějaký prodyšný textilní přehoz, dejte jej přes motocykl jako ochranu proti prachu.

To nejlepší, co pro svůj motocykl můžete přes zimu udělat, je ustájení v temperované garáži nebo prostoru.

Nemáte-li tuto možnost, možná vás osloví nabídka některých prodejců, kteří parkování přes zimní měsíce nabízejí (průměrná cena je cca 500 Kč /měsíc).

Pokud vás všechny tyto dobře míněné rady míjejí, udělejte alespoň minimum, to znamená odpojte baterii, dejte ji do tepla a umyjte motorku.