Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sezona se blíží. Ušetřete na nové motorce, shánějte loňský model

aktualizováno 
Kupovat motorku je stejná alchymie jako vybírat auto. Obvykle je to sice hlavně hračka pro dospělé, i tak ale musíte správně vybrat. Ušetřit můžete za stroje z předchozí sezony. Při nákupu ojetin je třeba mít se vždy na pozoru. I u motorek narazíte na stočený tachometr.

Výběr motorky jednoznačně podřiďte tomu, na co ji budete používat | foto: KTM

Sezona klepe na dveře a mnoho jezdců i teprve začínajících motorkářů začíná procházet bazary, listovat katalogy a vybírat vysněný stroj na letní vyjížďky. Ať už jde o nový stroj nebo ojetinu, je třeba vybírat velice pečlivě a dodržet pár základních zásad.

Jakou vybrat

Přirozený vývoj většiny jezdců začíná u stroje s menší kubaturou a hmotností, který je nenáročný na ovládání. Každý chce samozřejmě stále víc a je celkem běžné vystřídat několik strojů, než najdete ten pravý, který vám bude vyhovovat. Jsou samozřejmě i motorkáři, kteří střídají motorky i několikrát za sezonu.  Při výběru motorky je třeba si uvědomit, k čemu a jak často ji budete využívat, jaký styl a typ jízdy vás láká. Dále je důležité vědět, kolik péče a času můžete stroji věnovat.

Jinou motorku budete potřebovat pro denní cesty do práce za každého počasí, jinou pro řádění na okruhu. Pro dlouhé dovolené taky zvolíte jinak laděný stroj. O tom, podle čeho vybírat, se dá filozofovat dlouho, ale základ je jasný. Musíte se rozmyslet, jaký typ motoru vám bude vyhovovat. Čtyřválce jsou příjemné lineárním průběhem, ale potřebují víc otáček, dvouválce jsou pro někoho zábavnější, ale náročnější na práci s plynovou rukojetí. Tříválce jsou něco mezi tím. Stále populárnější jsou jednoválce, které sice nepodávají závratné výkony, ale o to jsou zábavnější. Pokud jste vybrali koncepci, typ motoru, který vám bude vyhovovat, a styl motorky, vybíráte už jen značku. Tady už vše závisí jen na designu, obsahu peněženky a sympatiích.

Novou, nebo ojetinu

Motorky mají oproti autům velkou výhodu ve své nepraktičnosti. Jde hlavně o zábavu a koníčka a jejich majitelé se o ně starají pečlivěji než o auta. To často dělá i ze starších ojetin velice zachovalé a dobře fungující stroje. Na druhou stranu je u motorky mnohem větší riziko havárie, takže jsou mnohem rizikovější po stránce geometrie rámu a dalších dílů.

U nového stroje máte výhodu prvního majitele, víte přesně, co se s motorkou dělo. Současně vás ale čeká i zajíždění motoru a první nudné seznamovací kilometry, nehledě na velký cenový rozdílu oproti jeté "mašině". Konečné rozhodnutí je tedy na vás, za pár let ježděný stroj zaplatíte mnohem méně a umožní vám to například dosáhnout na vyšší kubaturu, nebo lepší typ stroje. Na druhou stranu i u ověřených ojetin je stále větší riziko technické závady nebo jiného problému. Nová je zkrátka nová.

Kdy nakupovat

U nových strojů se nejvíce vyplatí nakupovat na podzim, kdy se většina prodejců snaží vyprázdnit sklady pro nové modelové řady na následující rok. Ceny tak mohou spadnout o desítky tisíc. Zářným příkladem byl loňský podzim, kdy jsme mohli nejlevnější šestistovku (motorku do 600 ccm) koupit už za necelých 140 tisíc korun. Velké změny se u motorek navíc nedějí každý rok a je možné, že nový model má třeba jen jinou přístrojovku.

Ceny u ojetých motorek se pohybují podobně jako u nových. Na podzim řada jezdců mění techniku a motorky se chtějí rychle zbavit, naopak s blížící se sezonou stoupá poptávka po motorkách a s rostoucím zájmem roste i cena.

Na co si dát pozor

I na trhu ojetých motorek se rozmáhá stáčení najetých kilometrů a to s sebou nese velké problémy. Motocyklové motory jsou v poměru ke svému objemu mnohem výkonnější než automobilové a potřebují větší servis a pečlivé dodržování servisních intervalů. Stočené kilometry pak mohou vést k nedodržení některého předepsaného úkonu a poškození motoru.

Při nákupu ojetiny je třeba hlídat několik základních věcí: Oděrky na motoru a rámu, podle kterých poznáte, zda motorka měla nehodu. Dále samozřejmě stav pneumatik, brzdového obložení a dalších věcí, na kterých poznáte, jak se majitel o motorku staral. Je také třeba kontrolovat vůle v krku řízení a v kolech. Při nákupu je dobré si s sebou vzít někoho, kdo má s motorkami zkušenosti a pozná třeba nepatřičné zvuky v chodu motoru.

Hodně se poslední dobou vyrojily případy podvodných inzerátů ze zahraničí, kdy vás prodejce naláká na zajímavou cenu, doloží všechny údaje a vy mu pošlete zálohu na převoz stroje. Pak se ale ukáže, že je třeba další záloha  a další poplatky a svůj vysněný stroj nakonec nikdy neuvidíte. Takže pozor na inzeráty z Anglie nabízející doručení přes spediční službu či vyžadující jakékoli zálohy, celní jistiny. Snad vždy jde nakonec o podvod!

U nového stroje je vše mnohem jednodušší a musí vás zajímat pouze dodávané příslušenství, servisní intervaly, servis a další věci, které vás budou čekat při používání motocyklu. Jediný problém tak budete řešit s výběrem obchodu. U autorizovaných dealerů dostanete kvalitní servis i veškerou podporu. Naopak u takzvaných šedých dovozců na vás čeká mnohem zajímavější cena, která je ale vykoupená častými problémy s uplatňováním záruky a kvalitou servisu.

Autoři:




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.