Honda CBR 500

Honda CBR 500 | foto: Honda

Moje první motorka. Vybírejte podle své výšky a váhy stroje

  • 76
Výběr úplně prvního motocyklu je možná důležitější, než byste sami čekali. První dojmy, které v jedné stopě získáte, vám pomohou si jízdu na motorce zamilovat, ale mohou vám ji i znechutit tak, že už za řídítka nebudete chtít nikdy usednout.

Výrobci motorek se už před nějakou dobou přestali soustředit na maximální výkon, minimální hmotnost a podobná superlativa a snaží se své stroje přiblížit co nejširší skupině jezdců.

Na nových motorkách tak vidíme systémy, o kterých se dříve začínajícím motorkářům ani nesnilo. Přestala tak platit i poučka o tom, že by se mělo začínat od nejnižších objemů, větší a dražší stroje totiž paradoxně využívají daleko více systémů, které pomohou začátečníkům zvládnout jízdu v jedné stopě.

Zvednete ji ze země?

Výkon a objem také nemusejí být pro začátečníka překážkou, pokud má vše v hlavě srovnané a uvědomuje si, co jeho stroj zvládne. Přesto ale rozhodně není ideální usednout s "mokrým" řidičákem třeba na italský superbike.

Důležité také je přizpůsobit stroj svým tělesným konstitucím. Daleko větším nepřítelem, než je výkon stroje, bývá totiž váha a výška motorky. Jezdci menších postav by si rozhodně neměli vybírat těžké cestovní motorky.

Pro menší postavy jsou také vhodnější dvouválce, nebo jednoválce, které mají užší stavbu a jezdec tak lépe dosáhne na zem. Se strojem pak může lépe manipulovat.

Který bezpečnostní systém vybrat?

Připravili jsme pro vás krátký přehled systémů, na které byste se měli zaměřit.

ABS - Takřka standardem je u současných motorek systém ABS, který zabraňuje brzdnému smyku kol. Většina výrobců ho nabízí jako příplatkovou výbavu, ale ve schvalovacím procesu je zákon, který by měl z ABS dělat povinný prvek.

Kontrola trakce - Pokud najedete na kluzký povrch nebo neopatrně přidáte plyn, zadní kolo se dostane do smyku a vás čeká pád. Této situaci zabraňuje kontrola trakce, která porovnává rychlost otáček předního a zadního kola. V případě, že dojde ke krizové situaci, omezí výkon na zadním kole.

Přepínání palivových map - Původně se tento systém používal u supersportovních motorek, dostal se ale i do cestovních strojů. Umožňuje přepínat režim fungování motoru a například v dešti omezit jeho výkon tak, aby nedocházelo ke krizovým situacím. Na řadě motorek už je tento systém navázán i na ABS a kontrolu trakce. Jezdec si pak vybírá z jakýchsi "balíčků" určených pro konkrétní jízdní podmínky.

Propojené brzdy - Celá řada strojů dnes používá systém propojených brzd, který při stisku brzdového pedálu nebo páčky rozděluje brzdnou sílu v různém poměru mezi přední a zadní brzdu. Při krizovém brzdění se tak například k přední brzdě přidá i ta zadní a celý brzdný manévr je pak stabilnější. V kombinaci s ABS se jedná o velmi účinný systém předcházející brzdnému smyku.

Bosch Stability Control - Naprostou novinku představila firma Bosch a jako první sériová motorka ji má namontovanou KTM 1190 Adventure. Sytém komplexně vyhodnocuje za pomoci několika senzorů aktuální situaci a v případě problémů zasáhne jezdci do řízení. Koriguje tak podklouznutí kol, nadměrné brzdění přední či zadní brzdou, atd.

Co pořídit?

Vybrali jsme pro vás několik novinek pro letošní rok, které jsou nejvíce přívětivé k začínajícím jezdcům.

Honda CB 500X

Honda CB 500 N, CBR 500, CB 500X
Ucelenou řadu dvouválcových pětistovek nabízí Honda. Motorky jsou díky řadovému dvouválci úzké a dobře se ovládají. Všechny stroje jsou navíc dostupné se systémem ABS. Pokud by vám pětistovka nestačila, můžete sáhnout po ekvivalentních strojích s motorem o objemu 700 ccm.

Yamaha MT–07

Yamaha MT–07
Řadový dvouválec používá i další japonská novinka. Sedmistovka má rozumný výkon, výbornou ovladatelnost a úzkou stavbu. Navíc jí nechybí velká dávka image. Dostupná je i se systémem ABS.

KTM Duke 390

KTM Duke 390/RC 390
Dva styly, ale stejný motor. Jednoválcové KTM jsou příkladem ovladatelnosti. Mají nízkou hmotnost a styl jim rozhodně nechybí. Na první pohled rozhodně nikdo nepozná, že se jedná "jen" o čtyřstovku s jednoválcovým motorem. Vybírat můžete mezi sportovním naháčem a kapotovaným supersportem. Oba modely jsou dostupné s ABS.

Harley-Davidson Street 750

Harley-Davidson Street 500 / 750
I značka, která je symbolem motorkářství, už má v nabídce stroje pro začínající motorkáře. Na loňské výstavě v Miláně představil Harley-Davidson modelovou řadu Street poháněnou zcela novými kapalinou chlazenými motory. Na první pohled poznáte, že máte tu čest s H-D, ale nikdo už nepozná, že tu jde "jen" o pětistovku, resp. sedm set padesátku. I Harley nabízí své stroje se systémem ABS.

BMW F800 GT

BMW F800 GT
Pokud máte cestovní choutky, měla by právě pro vás být určena novinka od BMW. Navazuje na model ST a přináší novější technologie, modernější design a lepší zpracování. O pohon se stará řadový dvouválec s rozumným výkonem, který má lineární průběh a nezaskočí jezdce nečekaným nástupem. U BMW je samozřejmostí ABS, které německá značka montovala na motorky jako první.

Suzuki Inazuma 250

Suzuki Inazuma 250
Věnujme se ale i menším objemům. Ideální pro dámy, nebo začátečníky ve věkové kategorii do jednadvaceti let je loňská novinka Suzuki. Tu pohání řadový dvouválec, který má hravou charakteristiku a jezdce hned neomrzí. Motorka je na svůj objem velká a nabídne pohodlí i větším jezdcům.