Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak vyhnat stará auta do šrotu: Evropa peníze dává, Česko vybírá

aktualizováno 
Český vozový park patří k nejstarším v Evropě. Muzeální - nebo spíše sešrotováníhodná - auta zvyšují průměrný věk českých aut na 14 let. Evropa poskytuje k obnově vozového parku pobídky. Nově se na ně těší třeba v Rumunsku. Česká republika zatím o tomto kroku neuvažuje a zmohla se na diskutabilní ekologickou daň, placenou při převodu ojetin.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Slavomír KubešMF DNES

"Země Evropské unie stále častěji motivují občany, aby ekologicky likvidovali staré osobní automobily a nahrazovali je vozy novými," uvádí Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Za těmito pobídkami je především snaha vyřadit z provozu automobily, které v mnohem vyšší míře než novější vozy poškozují životní prostředí (emise, CO2). Nové automobily mají být také mnohem bezpečnější.

Na zasedání Evropské asociace automobilových výrobců ACEA, které se konalo v polovině listopadu v Bruselu, prezentovalo své systémy pobídek již 13 zemí EU.

"Jedná se vždy o intenzivní, časově ohraničenou kampaň. Nejúspěšnější byla italská kampaň v letech 1997 až 1998, během níž bylo z provozu odstraněno 2 miliony automobilů starších 10 let. Pobídka činila 1 000 EUR na nákup nového vozu při současném ‚sešrotování‘ starého auta," popisuje Šípek.

Francie takto v letech 1995 až 1996 omladila svůj vozový park o 1,1 milionu vozů. Pobídka se pohybovala mezi 762 až 1 067 EUR, minimální stáří vozu bylo stanoveno na pouhých 8 let.

Vůbec nejvíce starých automobilů bylo odstraněno během desetileté kampaně v letech 1997 až 2007 ve Španělsku. Ze silnic takto zmizelo 3,3 milionu vozů ve stáří nad 10 let.

V současné době probíhají kampaně např. v Portugalsku (pobídka 1 000 EUR při náhradě vozu nad 10 let), od příštího roku se bude opakovat pobídková kampaň v Rumunsku (minimální stáří vozu 12 let, pobídka 790 EUR).

"Náš vozový park (nejen) osobních automobilů je přestárlý, jeho průměrný věk se v posledních letech zhoršuje a k 30. 6. 2008 se přiblížil 14 rokům," varuje Antonín Šípek.

"K obměně tedy reálně nedochází. Proto se domníváme, že by se i česká vláda měla zamyslet nad systémem pobídek, který by přispěl ke zlepšení uvedené situace. Konkrétních příkladů z Evropy máme dostatek. O zavedení zmíněných pobídek přitom uvažují i státy, které je dosud odmítaly nebo státy, které je již uskutečnily v minulosti."                           

Prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn dodává: "Trvalé vyřazování starých neekologických vozidel z provozu by přispělo i ke snižování škodlivých emisí a CO2, jakož i k bezpečnosti silničního provozu, mnohem účinněji než direktivní zásahy Evropské komise či národních legislativ.“

Jahn zároveň odkrývá i další důvod, proč mají automobilky podobné pobídky rády: "Finanční recese a následné ochlazení ekonomického růstu vyžaduje účinné kroky k obnovení poptávky na trzích jednotlivých zemí a tím k oživení růstu jednoho z klíčových odvětví evropské ekonomiky, kterým je automobilový průmysl."

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.