Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak vyplnit formulář o nehodě

aktualizováno 
Pokud nevoláte k nehodě policii, je nezbytné sepsat o ní záznam. Nejlépe v podobě formuláře, jehož vzor přinášíme, ale pojišťovně postačí i obyčejný kus papíru, pokud na něm budou všechny informace.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Povinnost vozit v autech takzvaný Evropský formulář neboli přesně Záznam o dopravní nehodě začne platit až začátkem příštího roku, ale je dobré ho mít s sebou v autě už teď.

Formulář jste možná dostali spolu se zelenou kartou při podpisu smlouvy o povinném ručení. Na rozdíl od toho, který si stáhnete z internetu, je ten skutečný samopropisovací – to znamená, že to, co vyplníte na titulní straně, se okopíruje i na druhou a třetí stránku. Každý z účastníků nehody si pak nechá jednu kopii a jednu pošle, nejlépe do tří dnů, své pojišťovně.

Zákon sice doporučuje, aby účastníci incidentu použili "euroformulář", ale nezbytně nutné to není. V případě, že jej z jakýchkoli důvodů nemáte, bude pojišťovně stačit libovolný kus papíru, třeba i od svačiny. Zákon totiž doslova stanoví, že "záznam musí obsahovat identifikaci místa a času dopravní nehody, jejích účastníků a vozidel, její příčiny, průběhu a následků".

Mezinárodní formulář má však oproti zmíněné popsané papírové tašce mnohé výhody: můžete ho použít i v případě, že se srazíte s cizincem, analogicky vám pomůže i v cizině – formuláře jsou totiž naprosto stejné, jen v jiných jazycích, souhlasí i čísla kolonek. Takže si s cizincem můžete vyměnit kopie.

. formulář záznamu o nehodě si stáhněte zde

Pokud budete mít pocit, že vám formulář na podrobný popis okolností dopravní nehody nestačí, je možné k němu připojit další papír s podrobným vylíčením mechanismu vzniku havárie. Podmínkou však je, že ho musíte v hlavním formuláři zmínit jako Přílohu, datovat ho a také stvrdit podpisy obou řidičů. Jestliže bude některá z těchto náležitostí chybět, pojištovna ho jako dodatek neuzná.

Není důležité, kdo záznam pojišťovně pošle – zda viník, nebo druhý řidič. V tiskopise jsou veškeré potřebné informace, které pojišťovna potřebuje pro likvidaci škody. Formulář akceptují všechny pojišťovny.

FORMULÁŘ KROK ZA KROKEM

Důležité zásady:
- Protože je formulář propisovací, pište důrazně a čitelně. 
- Pokud auto řídí jiný řidič, než který je pojištěný a z jehož pojistky se bude škoda hradit, je třeba, aby záznam podepsal i on.
- Po podpisech a oddělení listů není možné údaje měnit.

Co kam vyplnit:
1. Datum
Vyplňte co nejpřesněji datum a hodinu nehody, například 6. 5. 2008 ve 14.00.

2. Místo
Uveďte místo, kde se nehoda stala. Název ulice, číslo domu, mimo město kilometr silnice, na kterém došlo k bouračce. Pokud je blízko kilometrovník, zjistíte údaj z něj, jinak stačí méně podrobné určení místa. Například Opavská ulice, Ostrava 8, či dálnice D1, 78. kilometr u odpočívadla nedaleko sjezdu na Loket.

3. Zranění
Zaškrtněte, zda při nehodě byli zraněni lidé.
4. Věcná škoda na jiných vozidlech či předmětech
Zaškrtněte, zda při nehodě vznikla jiná škoda než na uvedených autech, třeba na pouliční lampě.
5. Svědci
Vypište co nejpřesněji údaje o svědcích, uveďte jméno, adresu trvalého bydliště, telefonní spojení, nejlépe na mobilní telefon, podtrhněte jméno spolujezdce.
6. Pojištěný/Pojistník (u vozidla A i u vozidla B)
Uveďte celé jméno a adresu trvalého bydliště majitelů každého z vozů, na něž je uzavřena smlouva o povinném ručení, vypište čísla telefonů, nejlépe mobilních.
7. Vozidlo
Vypište tovární značku a typ aut – údaje najdete v osvědčení o registraci vozidla, lidově zvaném "malý techničák". Stát registrace bude ČR, nejde-li o cizince. Rubrika Přípojné vozidlo se vyplňuje pouze tehdy, máte-li za autem přívěsný vozík.
8. Pojistitel
Uveďte název pojišťoven a případně adres poboček (není nezbytně nutné), u níž má každý z účastníků uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu (takzvané povinné ručení). Vyplňte číslo pojistky, které najdete na dokladu o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nebo na „zelené kartě“ – tu již od 1. července musíte vozit s sebou. Zaškrtněte, zda máte havarijní pojištění.

9. Řidič
Vyplňte příjmení, jména a adresy řidičů obou vozů – například u vozidla B Jiří Havránek, adresa Velká Polom 8863, PSČ 747 64, ČR. Údaje nemusí být shodné s bodem 6 – na našem vzorovém formuláři je řidičem vozidla B syn majitele vozu Petr Havránek, se stejným bydlištěm, ale jiným telefonním a mailovým kontaktem, aby se s ním pojišťovna mohla při řešení spojit.

Uveďte čísla řidičských průkazů, které najdete zpravidla na jejich dolním okraji, na nových plastových kartičkách je uvedeno pod pořadovým číslem 5. Doplňte, na kterou skupinu motorových vozidel oprávnění platí (u nových průkazů kolonka číslo 9 nebo rubová strana), a platnost průkazu.

10. Označte šipkou
Vyznačte šipkou přesně místo střetu, tedy například pravý bok auta A a levý bok auta B.
11. Viditelná poškození
Vypište stručně poškození vašeho vozu, například poškozený pravý blatník a pravé dveře, zničené pravé světlo.
12. Zaškrtněte odpovídající body
Zaškrtněte křížkem situaci obou vozů při nehodě, do čtverečku dole vypište počet označených políček. Pokud máte pocit, že to není dostatečné, můžete k formuláři připojit dodatečnou přílohu s přesnějším popisem havárie a vlastními slovy všechno popsat.
13. Nákres
Nakreslete podle uvedených bodů dopravní nehodu. Pokuste se o jasný náčrt silnice, šipkami vyznačte směr jízdy aut a jejich postavení v okamžiku střetu. Do plánku vepište také dopravní značky (nemusíte je kreslit) a jména ulic s vyznačením hlavní/vedlejší. Dvě šikmé čáry uvnitř piktogramu auta znázorňují jeho přední část.
14. Poznámky
Vypište vše, co považujete za důležité pro řešení nehody, případně to, co se nevešlo do kolonky poškození.

15. Podpisy řidičů
Oba řidiči musí podepsat formulář, jeden dají pojišťovně viníka, každý si nechá jednu kopii.





Nejčtenější

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.