Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaká je motorka roku od KTM?

aktualizováno 
Motorka, na níž zažijete dobrodružství na silnici i v terénu. Taková je KTM 990 Adventure, která byla stvořena jako závodní stroj.

KTM 990 Adventure | foto: Petr LemberkMF DNES

Stroj pro dobrodruhy, který proslavily úspěchy na dakarské rallye. Ale kromě překonávání pouští na něm můžete prožít i příjemnou dovolenou na evropských silnicích.

Velký dvouválcový motocykl od KTM je výjimečný. Oproti původní verzi byl objem motoru zvětšen z 950 ccm na 990 ccm, karburátor nahradilo vstřikování a výška sedla byla snížena na 860 milimetrů. To uvítali hlavně menší motorkáři.

Předjíždění je otázkou mrknutí oka
Sílu motorky poznáte od prvních metrů. Sto koní je pořádné stádo pro 200 kilogramů těžký motocykl. Na KTM Adventure tak můžete s klidným srdcem v akceleraci závodit i se silničními motocykly.

Srovnání s nimi snese i díky tomu, že je neuvěřitelně štíhlý. Za to vděčí kapalinou chlazenému dvouválcovému motoru, který je umístěn do tvaru písmene V.

Velkou výhodou při dlouhých cestách zejména po dálnici je rychloběžná šestka, která ochotně reaguje na otočení plynovou rukojetí, takže předjíždění je otázkou mrknutí oka. Nemusíte se tedy zabývat podřazováním.

Pozor ale na to, že motor je třeba držet ve vyšších otáčkách, jakmile klesnou, má motocykl snahu občas i zhasnout. Hlavně v terénu je tedy potřeba pracovat se spojkou, řadit a hrát si s plynem.

Odměnou je nádherný dunivý zvuk, který obstarávají dvě koncovky výfuku. A to i přesto, že jsou přerušené katalyzátory. Za zmínku stojí i samonastavitelná hydraulická a bezúdržbová spojka.

Štíhlá sportovní vizáž
Pro Adventure jsou typické hranaté tvary, dominantní čirý světlomet a vysoký ochranný štít. Právě ten mi dělal největší potíže. Při mé výšce 180 centimetrů jsem přes něj neviděla.

Zasahoval totiž právě do zorného pole. Největší problém jsem kvůli tomu měla v terénu, kdy před motorku potřebujete dobře vidět. V lese jsem to vyřešila jízdou ve stupačkách a na silnici jsem si zvykla. Naopak ve vyšší rychlosti na dálnici byl plexištít přínosem. Eliminoval vzdušné víry, takže při dlouhém výletu po Evropě se dalo mazat i téměř dvousetkilometrovou rychlostí.

Tlumení, jaké chcete
Přístrojová deska je ukázkou přehlednosti. Nic zbytečného tu nenajdete. Jen analogový otáčkoměr, digitální displej ukazatele rychlosti a pár kontrolek.

Pochvalu si zaslouží pohodlná sedačka i pro spolujezdce. Ten se však musí držet řidičova pasu. Držet se zadních kovových madel vzhledem k velmi blízko umístěným výfukům není vůbec příjemné.

Dalším typickým prvkem pro KTM Adventure je dvoudílná palivová nádrž na 22 litrů benzinu. Já jsem jezdila s průměrnou spotřebou 7,5 l/100 km s dojezdem asi 280 kilometrů. Mezi nádržemi je malá a bohužel neuzamykatelná schránka na doklady nebo mobilní telefon.

Velmi dobře jak v terénu, tak na silnici, fungovalo pérování. Přední vidlici s možností nastavení útlumu ani zadnímu nastavitelnému centrálnímu tlumiči není co vytknout.

Dalším pomocníkem je vypínatelný brzdový systém ABS, který ovládá každé kolo zvlášť.

Motorka KTM 990 Adventure se motocyklem roku v Česku stala oprávněně. Ač se jedná o nefalšovaný dvoumetrákový off-road, je jízda na tomto stroji zábavná a velmi příjemná. Když vás přestane bavit silnice, můžete seskočit na oranici nebo si vyjet i na nějakou tu písečnou dunu. V tom je tato motorka jediná svého druhu.

KTM 990 Adventure

motor

čtyřtaktní dvouválec
zdvihový objem 999 ccm
výkon 72 kW/100 koní
převodovka šestistupňová
nádrž 22 litrů
spotřeba 7,5 l /100 km
hmotnost 199 kg
cena 367 200 Kč

KTM 990 AdventureKTM 990 AdventureKTM 990 Adventure



KTM 990 AdventureKTM 990 AdventureKTM 990 Adventure



KTM 990 AdventureKTM 990 AdventureKTM 990 Adventure



KTM 990 AdventureKTM 990 Adventure



Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Asi netřeba dalšího přesvědčování, že ani yamaha se v terénu neztratila.
Velký test: scramblery jsou dnešní hit do terénu i na frajeření

Který scrambler je nejlepší? Ten postavený v ateliéru, nebo ten koupený jako nový sériový model? Kromě otestování na běžných českých silnicích jsme naložili...  celý článek

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.