KTM 990 Adventure

KTM 990 Adventure | foto: Petr LemberkMF DNES

Jaká je motorka roku od KTM?

  • 3
Motorka, na níž zažijete dobrodružství na silnici i v terénu. Taková je KTM 990 Adventure, která byla stvořena jako závodní stroj.

Stroj pro dobrodruhy, který proslavily úspěchy na dakarské rallye. Ale kromě překonávání pouští na něm můžete prožít i příjemnou dovolenou na evropských silnicích.

Velký dvouválcový motocykl od KTM je výjimečný. Oproti původní verzi byl objem motoru zvětšen z 950 ccm na 990 ccm, karburátor nahradilo vstřikování a výška sedla byla snížena na 860 milimetrů. To uvítali hlavně menší motorkáři.

Předjíždění je otázkou mrknutí oka
Sílu motorky poznáte od prvních metrů. Sto koní je pořádné stádo pro 200 kilogramů těžký motocykl. Na KTM Adventure tak můžete s klidným srdcem v akceleraci závodit i se silničními motocykly.

Srovnání s nimi snese i díky tomu, že je neuvěřitelně štíhlý. Za to vděčí kapalinou chlazenému dvouválcovému motoru, který je umístěn do tvaru písmene V.

Velkou výhodou při dlouhých cestách zejména po dálnici je rychloběžná šestka, která ochotně reaguje na otočení plynovou rukojetí, takže předjíždění je otázkou mrknutí oka. Nemusíte se tedy zabývat podřazováním.

Pozor ale na to, že motor je třeba držet ve vyšších otáčkách, jakmile klesnou, má motocykl snahu občas i zhasnout. Hlavně v terénu je tedy potřeba pracovat se spojkou, řadit a hrát si s plynem.

Odměnou je nádherný dunivý zvuk, který obstarávají dvě koncovky výfuku. A to i přesto, že jsou přerušené katalyzátory. Za zmínku stojí i samonastavitelná hydraulická a bezúdržbová spojka.

Štíhlá sportovní vizáž
Pro Adventure jsou typické hranaté tvary, dominantní čirý světlomet a vysoký ochranný štít. Právě ten mi dělal největší potíže. Při mé výšce 180 centimetrů jsem přes něj neviděla.

Zasahoval totiž právě do zorného pole. Největší problém jsem kvůli tomu měla v terénu, kdy před motorku potřebujete dobře vidět. V lese jsem to vyřešila jízdou ve stupačkách a na silnici jsem si zvykla. Naopak ve vyšší rychlosti na dálnici byl plexištít přínosem. Eliminoval vzdušné víry, takže při dlouhém výletu po Evropě se dalo mazat i téměř dvousetkilometrovou rychlostí.

Tlumení, jaké chcete
Přístrojová deska je ukázkou přehlednosti. Nic zbytečného tu nenajdete. Jen analogový otáčkoměr, digitální displej ukazatele rychlosti a pár kontrolek.

Pochvalu si zaslouží pohodlná sedačka i pro spolujezdce. Ten se však musí držet řidičova pasu. Držet se zadních kovových madel vzhledem k velmi blízko umístěným výfukům není vůbec příjemné.

Dalším typickým prvkem pro KTM Adventure je dvoudílná palivová nádrž na 22 litrů benzinu. Já jsem jezdila s průměrnou spotřebou 7,5 l/100 km s dojezdem asi 280 kilometrů. Mezi nádržemi je malá a bohužel neuzamykatelná schránka na doklady nebo mobilní telefon.

Velmi dobře jak v terénu, tak na silnici, fungovalo pérování. Přední vidlici s možností nastavení útlumu ani zadnímu nastavitelnému centrálnímu tlumiči není co vytknout.

Dalším pomocníkem je vypínatelný brzdový systém ABS, který ovládá každé kolo zvlášť.

Motorka KTM 990 Adventure se motocyklem roku v Česku stala oprávněně. Ač se jedná o nefalšovaný dvoumetrákový off-road, je jízda na tomto stroji zábavná a velmi příjemná. Když vás přestane bavit silnice, můžete seskočit na oranici nebo si vyjet i na nějakou tu písečnou dunu. V tom je tato motorka jediná svého druhu.

KTM 990 Adventure

motor

čtyřtaktní dvouválec
zdvihový objem 999 ccm
výkon 72 kW/100 koní
převodovka šestistupňová
nádrž 22 litrů
spotřeba 7,5 l /100 km
hmotnost 199 kg
cena 367 200 Kč

KTM 990 AdventureKTM 990 AdventureKTM 990 Adventure



KTM 990 AdventureKTM 990 AdventureKTM 990 Adventure



KTM 990 AdventureKTM 990 AdventureKTM 990 Adventure



KTM 990 AdventureKTM 990 Adventure