Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seděli jsme v nové Škodě Rapid. Zvenku je hezká a jednoduchá

Exkluzivně aktualizováno 
Viděl a osahal jsem si novou Škodu Rapid, v napjatě očekávané novince z Mladé Boleslavi jsem i seděl. Škoda pozvala společně s několika málo světovými médii na první ochutnávku redakci iDNES.cz přímo do svého vývojového centra, mladoboleslavské Česany. Prozatím bez fotoaparátů, ty musely zůstat na vrátnici.

Pod zelenou plachtou je Škoda Rapid, když strhli plachtu, fotoaparáty musely do tašek. | foto: Škoda

"Jste jedni vůbec z prvních, kteří rapid vidí," vítá nás slovenský šéfdesignér Škody Jozef Kabaň s úsměvem. Sedan lakovaný klasickou šedou metalízou, která zdůrazní tvary a proporce, je zatím schovaný pod zelenou plachtou. Strhnou ji až po obhlídce konceptu Mission L, ze kterého rapid přímo vychází. Nejvýraznější změnou, kterou karoserie prošla od konceptu do podoby výrobní verze, jsou lemy blatníků. Koncept je měl rozšířené, sériovka placaté zarovnané s blatníky.

Rapid v plné parádě

Špionážní fotky odhalují vše - čtěte zde

Proporce jsou nejdůležitější

"Nejdůležitější jsou na autě proporce," říká na začátek Jozef Kabaň a zopakuje to pak několikrát za dopoledne. Auto musí být vyvážené ze všech úhlů pohledu. "Auta se kupují očima," vysvětluje. "V této kategorii se často stává, že zadní část s kufrem působí jako nalepená na zbytek. Nám se ale podařilo vytvořit vyvážený, čistý design. Který je silný a výrazný sám o sobě. Žádná karikatura!" dodává. "Jednodušeji už to udělat nešlo, ale jednoduché to vůbec nebylo," říká mi pak Kabaň.

Velmi důležitou součástí designérského týmu jsou modeláři. Ze speciální hlíny...

Velmi důležitou součástí designérského týmu jsou modeláři. Ze speciální hlíny vytvoří na milimetr přesně model, který se pak změří, data přenesou do počítače a podle nich se pak vyrábí auto.

Nepřekvapivé, ale povedené

Pohled odborníka

Škodovka nás dlouho připravovala na to, jak bude nový rapid vypadat, takže mě výsledný vzhled vlastně ani nijak zvlášť nepřekvapil.

V Mladé Boleslavi měli za úkol vytvořit velkou limuzínu za malé peníze, a to se myslím podařilo. Na svou kategorii je to docela kus auta a díky prvkům, jako je velká mřížka chladiče nebo čtveřice předních světel, působí velmi suverénně. I zvenku je vidět, že uvnitř je také dostatek prostoru, a to zejména v zadní části.

S krásně plynulým a protáhlým C sloupkem je profil auta velmi harmonický, ale přesto je nad zadním kolem trochu víc hmoty a rapid působí v této části mírně oplácaným dojmem.

Každopádně jde zatím asi o nejlépe zamaskované litry velkého zavazadelníku, které jsme od škodovky viděli.

Celkově se mi na rapidu líbí zajímavé kontrasty. Jednoduchý základní tvar a minimum dekorací z něho dělá na první pohled lehce přehlédnutelné auto. Ostré, precizní hrany, správný rytmus mezi prvky v čelní masce nebo velký prolis v dolní části bočních dveří však nabízí druhý, detailnější pohled, ve kterém je design rapidu rázem mnohem rafinovanější.

Myslím, že to jsou nejlepší předpoklady k tomu, aby se tvary nového modelu jen tak neokoukaly.

Radek Laube
šéfredaktor AutoDesign & Styling

Jozef Kabaň je totiž velkým vyznavačem designu, který stojí na proporcích. Další prvky na autě jsou pro něj doplňky. Design rapidu je tak jednoduchý, čistý, jasný, nekomplikovaný. "Vánoční stromečky nejsou pro Škodovku," rýpe si do konkurence hýřící chromem a komplikovanými detaily Kabaň.

Nová doba

V designérském týmu Škody pracuje kolem stovky lidí dvaceti národností. "Rozmanitost je důležitá," zdůrazňuje Kabaň s tím, že je potřeba mít v týmu lidi, kteří znají mentalitu jiných trhů. Ten nejdůležitější je teď pro Škodu Čína, a tak je většina designérů teď na studijní cestě za Velkou čínskou zdí.

Lidé ze Škodovky vysvětlují, že s rapidem přichází nová doba, nový designérský jazyk. Kabaň popisuje "novou latinu" škodováckých designérů, které se bude značka držet v příštích letech, možná desetiletích: "Dlouhý rozvor, aby bylo dost místa pro posádku. Kvůli tomu i vyšší linie střechy." Hlavně se ale Škoda bude držet liftbackové karoserie, se kterou slaví úspěchy už od dob první novodobé octavie. Auto s tříprostorovou karoserií, v níž je výklopná celá zadní část včetně okna, dnes mnoho značek nenabízí. To u Škodovky budou hned tři, k octavii a superbu se zařadí právě chystaný rapid v evropském provedení (pro Čínu se chystá úplně stejně auto, jen víko kufru bude menší, otevře se jen plechová část).

Tu první moderní octavii připomíná rapid v mnohém. Má jednoduché, účelné linky, které se neokoukají a ve kterých najdete krásu a eleganci až po chvíli. Za dveřmi je účelně zařízený interiér. Však se také na prezentaci ozývaly hlasy, jestli nebude rapid ubírat octavii zákazníky.

Klasické C a typická žebra

Další specialitou, kterou si podle Kabaně škodovky zachovají, jsou velká červená C svítící v koncových světlech. "Škodovku díky tomu v noci bezpečně poznáte," libují si designéři. Výrazná, ale ne agresivní má být i maska. U rapidu tak dostala tradiční svislé žebrování. Designéři přiznávají, že maska chladiče je dnes už jen designová záležitost, vzduch se k motoru dnes přivádí především výřezy v nárazníku. Maska je na přídi hlavně proto, aby mělo auto tvář.

Nalevo šéfdesignér Škody Jozef Kabaň s vedoucím designérem interiérů Peterem

Nalevo šéfdesignér Škody Jozef Kabaň s vedoucím designérem interiérů Peterem Olahem

Líbi se mi

Co mě na rapidu zaujalo? Čisté linie a tvary a právě ty vyvážené proporce. Čisté jednoduché tvary, které se neokoukají. Boční pohled z některých pohledů doplácí na velkou hmotu kufru, zadní kolo tak působí menší než přední. To už je ale hledání chyb tam, kde nejsou, trpí tím většina takto stavěných aut.

Moc se mi líbí vodorovná ostrá hrana na bocích, která směrem vzad lehce klesá. "Odlehčuje auto při pohledu z boku," vysvětluje mi Jozef Kabaň. Líbí se mi hlavně její napojení na obrys zadního světla. Zvykat si zato budu na šikmý prolis u zadní registrační značky (mimochodem, Kabaň říká, že ta bude u škodovek už vždy na víku kufru). Škodováci se všemi těmi hodně ostrými hranami odkazují na krystaly. A právě ten zadní prolis je taková designová libůstka, která se na něj odvolává.

Sériová Škoda Rapid zachovává specifický šikmý prolis, který byl už k vidění na

Sériová Škoda Rapid zachovává specifický šikmý prolis, který byl už k vidění na konceptu Mission L.

 

Zajímavé je tvarování předních světel. "Jejich vývoj trval asi dva roky," prozrazuje technickou stránku věci Jiří Hadaščok, který vedl projekt Mission L. Zajímavý je ale i jejich tvar. Jsou hodně hranatá a ostře řezaná, za čirým plastem jsou vždy dvě paraboly, pod tou blíž k masce chladiče je pak ještě vetknutá směrovka.

Fotogalerie

Krycí sklo má zajímavý tvar: spodní část je svisle seseknutá, takže končí dřív než s hranou nárazníku. "Je to kvůli předpisům i kvůli pojišťovně," vysvětluje Hadaščok. Regule totiž nařizují i to, jak hluboko musí být světlo utopené oproti pevnému úchytu nárazníku. Pojišťovna zase ušetří při malých městských "ťukancích", protože nebude muset platit vždy nové světlo. "Navrh této části byl pro designéry jeden z nejsložitějších," prozrazuje Jiří Hadaščok. "Byla to nejkomplikovanější část z pohledu homologace i technologie."

A co se na nové Škodě Rapid nejvíc povedlo podle Jozefa Kabaně? Že vyjmenuje na prvním místě proporce, na to si můžete vsadit. Líbí se mu ale také právě řešení světel a přední hrana kapoty, do které je zakomponovaný výstupek s prominentním místem pro obnovené logo značky. "Když jsem před lety přišel do Škodovky, říkal jsem si, proč mají tak velké mlhovky. Působilo to nezvykle. Nakonec jsem si ale řekl, proč ne," popisuje Kabaň. Dnes to je další z poznávacích znaků škodovek. U rapidu ty dva páry světel pod sebou auto opticky "lepí" k silnici, přidávají mu na mohutnosti.

Klasika

Nechávají mě usednout za volant. Škodovkáři se tam budou cítit jako doma. Žádné výstřelky, dojem robustnosti a solidnosti. "Naše auta jsou velmi lidská," vysvětluje designér interiérů Peter Olah. Škodovky nemusí být nabité technologiemi, musí být ale příjemné na ovládání i na pohled. Kabina je hezky velká, pro čtyři je v autě s délkou lehce pod čtyři a půl metru spousta místa. Čelní okno působí relativně nízkým dojmem, není to na úkor výhledu, jen je to trochu nezvyklé. S rapidem představí designéři nový tvar volantu a řadicí páky, které prý lépe padnou do rukou. Líbit se bude obrovský kufr.

Hliněný model přístrojovky nové Škody Rapid. Designéři na něm ověřují správnou...

Hliněný model přístrojovky nové Škody Rapid. Designéři na něm ověřují správnou ergonomii.

Rapid má být levnější model usazený mezi fabii a octavii. Nabídkou výbavy to ale chuďas nebude. Rapid bude moci dostat xenonová světla, navigaci a rádio bude mít konečně USB vstup. Největší kola budou sedmnáctipalcová, stěrač zadního okna bude v Česku za příplatek. 

Cena pod 300 tisíc

Na hovory o přesné ceně je ještě moc brzo. "Určitě to ale bude víc než 250 tisíc, o kterých se občas spekuluje," zaznělo také na prezentaci v Česaně od škodováků. Jiné odhady mluví o ceně pod tři sta tisíc. Náš redakční odhad je 280 tisíc za základní provedení.

Nový model by se měl vyrábět ve více karosářských variantách, kromě liftbacku i auto s praktičtější než tříprostorovou karoserií. Spekulace o kombíku už před dvěma měsíci odmítl člen představenstva Škody Jürgen Stackmann.
 
Jako asi jediné tedy přichází v úvahu MPV. Podle informací iDNES.cz by měl tento chystaný model dostat jméno Sportbag, nebo Sportback.

Nová octavia bude sportovnější

Další generace už je hotová, teď se testuje

Jozef Kabaň se na designovém semináři rozpovídal i o octavii. Ta bude i díky rapidu posazena o trochu výš v portfoliu Škodovky. Bude mít odlišnou nabídku motorů a hlavně dostane výbavu, ve které budou nejmodernější bezpečnostní a asistenční systémy. "Nová octavia je hotová, všechno je připravené," prozrazuje Kabaň. Teď probíhá náročné testování. "Octavia vypadá velmi sportovně. Myslím, že se bude líbit," dodává. "Vždycky, když ji vidím, jsem spokojený," říká s úsměvem.





Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.