Ta ukazují, že ze silnic rychle mizí kupříkladu vozy tradiční české značky Tatra, které svým osazenstvem pobuřovaly širokou veřejnost po celá desetiletí.
A pravděpodobnost, že se někomu podaří spatřit plátěný Velorex, jednoho z hlavních hrdinů filmu Vrchní, prchni!, je ještě mizivější.
Zatímco ještě před pěti lety bylo evidováno 6513 vozů kopřivnické znaky, letos v červenci už jich bylo jen 4115.
Ještě méně zůstalo v provozu velorexů. V roce 1999 jich měli majitelé přihlášených 505, dnes už jen 303. Z nich však ještě část tvoří okapotovaný čtyřkolový model, který se netěší takovému zájmu sběratelů, jako původní tříkolka.
"Velorex je tak škaredý, až je nádherný. Tak nádherný, že na na něj nikdy nedám dopustit. Pro mne je to krasavec," vyznal se ze své lásky k tomuto historickému vozítku osmačtyřicetiletý Stanislav Swaczyna z Albrechtic. Je majitelem jednoho ze dvou exemplářů velorexu Hoba vyrobených v mladoboleslavské automobilce v roce 1964.
Více ZDE
Díky registru berou za své i mýty, kolik po Česku jezdí exkluzivních Rolls-Royců. Znalci těchto vozů většinou odhadují jejich počet na „několik desítek“. Skutečnost je však o poznání skromnější, přihlášených je 12 kusů.
Má nejmladšího z nich podnikatel Fidelis Schlée nebo hudebník Petr Hapka? To z registru vyčíst nelze. Každopádně oba nejmladší v Česku evidované rollsy pocházejí shodně z roku 1996. Tedy dávno před érou Volkswagenu, o novém phantomu z dílny BMW ani nemluvě.
Lépe je na tom značka Bentley, která se nedávno od Rolls-Royce odtrhla a jde v rámci koncernu VW vlastní cestou. Bentley u nás jezdí v šesti exemplářích, čtyři z nich jsou ale z roku 2004.
Daleko lépe, než aristokratickým limuzínám, se v Česku daří italským sportovním strojům. Z těch výjimečných se nejlépe prodává Ferrari, které je v českých garážích zastoupeno hned 88krát. I když nejlevnější z nich stojí 4,5 miliónu korun, jen loni jich přibylo 12 a za první půlrok letošního roku sedm.
Leoš Mareš: "Jsem fanoušek značky." Když jste tu zaparkoval své auto, napadlo mě, jestli nejste tak trochu snob. Nenaznačujete: Podívejte, i na tohle já mám? Ještě k tomu ferrari - není s ním až příliš starostí? Magazín Mladé fronty DNES 15.07.2004 |
Dobře si vede i Maserati. Drahé italské auto si letos koupilo už sedm motoristů, celkem jich je 75.
Dvacet nejrozšířenejších automobilek v ČR* | ||
1. |
Škoda |
1 778 610 |
2. |
Ford |
229 541 |
3. |
Opel |
194 502 |
4. |
Renault |
192 904 |
5. |
Peugeot |
175 031 |
6. |
Fiat |
174 766 |
7. |
Volkswagen |
163 968 |
8. |
VAZ |
110 735 |
9. |
Citroën |
78 106 |
10. |
Seat |
60 201 |
11. |
Mazda |
48 605 |
12. |
Trabant |
44 365 |
13. |
Toyota |
44 161 |
14. |
Nissan |
45 778 |
15. |
Audi |
38 532 |
16. |
Mercedes |
34 317 |
17. |
Hyundai |
33 215 |
18. |
Daewoo |
31 444 |
19. |
BMW |
30 744 |
20. |
Wartburg |
28 869 |
* do provozu přihlášená vozidla k 1/7/2004 podle statistiky Ministedstva vnitra ČR |
Záhadou zůstává modro-černé Bugatti EB 110, které je občas k vidění na silnicích středních Čech. V registru o něm není ani zmínka. Buď se z nich nedopatřením vytratilo, nebo se skrývá pod kolonkou „vlastní vozidlo“, kterých jezdí celkem 4628. V takovém případě by se jednalo o zdařilou kopii, protože v této kategorii jsou zařazeny jen vozy, které byly původně prototypy, nebo auta domácké výroby.
Že Češi nejsou jen národem škodovkářů, ukazuje zastoupení skoro zapomenutých nebo velmi exotických značek. V českých garážích je možné spatřit sedm leylandů, dva panhardy, 15 borgwardů, 58 aut značky Autobianchi nebo 116 aut dávno zaniklé NSU. Po silnicích se prohání 132 lincolnů, 123 cadillaců a 102 buicků.
I když je značka Škoda na českém trhu suverénně nejprodávanější, počet provozuschopných škodovek stále mírně klesá. Ještě v roce 1999 jich jezdilo 1 808 564, letos však již o 30 000 méně. Stejně tak ubývají i jiné proslavené značky z dob komunistické éry. Zatímco ještě počátkem 90. let jezdilo po našich silnicích 130 000 trabantů, letos jich zůstalo jen 44 365. Wartburgů je 28 889 a „ruských careven“ v podobě vozů Volha zbývá něco málo přes 5 000.
Kuriozitou registru motorových vozidel je Dacia z roku 1953. Tedy z doby, kdy po této rumunské automobilce nebylo ještě ani vidu, ani slechu.
Vyráběna v letech 1976 až 1990. Celkem vyrobeno 2 058 329 aut. |
Fidelis Schlée a jeho Rolls Royce |