Jaké poklady skrývají české garáže?

  • 121
Registr motorových vozidel to ví: Bohatí Češi preferují Ferrari, Rolls-Royce je neláká. A českých veteránů stále ubývá. Probuzení do trpké reality. I tak se dají chápat čísla v registru motorových vozidel Ministerstva vnitra.

Ta ukazují, že ze silnic rychle mizí kupříkladu vozy tradiční české značky Tatra, které svým osazenstvem pobuřovaly širokou veřejnost po celá desetiletí.

A pravděpodobnost, že se někomu podaří spatřit plátěný Velorex, jednoho z hlavních hrdinů filmu Vrchní, prchni!, je ještě mizivější.

Zatímco ještě před pěti lety bylo evidováno 6513 vozů kopřivnické znaky, letos v červenci už jich bylo jen 4115.

Ještě méně zůstalo v provozu velorexů. V roce 1999 jich měli majitelé přihlášených 505, dnes už jen 303. Z nich však ještě část tvoří okapotovaný čtyřkolový model, který se netěší takovému zájmu sběratelů, jako původní tříkolka.

 

"Velorex je tak škaredý, až je nádherný. Tak nádherný, že na na něj nikdy nedám dopustit. Pro mne je to krasavec," vyznal se ze své lásky k tomuto historickému vozítku osmačtyřicetiletý Stanislav Swaczyna z Albrechtic. Je majitelem jednoho ze dvou exemplářů velorexu Hoba vyrobených v mladoboleslavské automobilce v roce 1964.
Více ZDE

Díky registru berou za své i mýty, kolik po Česku jezdí exkluzivních Rolls-Royců. Znalci těchto vozů většinou odhadují jejich počet  na „několik desítek“. Skutečnost je však o poznání skromnější, přihlášených je 12 kusů.

Má nejmladšího z nich podnikatel Fidelis Schlée nebo hudebník Petr Hapka? To z registru vyčíst nelze. Každopádně oba nejmladší v Česku evidované rollsy pocházejí shodně z roku 1996. Tedy dávno před érou Volkswagenu, o novém phantomu z dílny BMW ani nemluvě.

Majitel, který sedí za volantem svého rolls-royce, je blb

Fidelis Schlée se pražskými ulicemi vozí v rolls-roycu, v typu, kterého je na světě jen padesát kusů. Dostal model s pořadovým číslem 29, číslo 1 stojí u paláce královny Alžběty II.

*Sedáváte v rolls-roycu a v kanceláři máte sochu od Dalího. Oboje za desítky milionů korun. Proč se obklopujete takovým luxusem?

*To není luxus. To je příjemné pracovní prostředí.

Rolls-Royce je to v jeho garáži už druhý, ten první, ojetý, koupil od zpěváka Mika Jaggera z Rolling Stones. A o ceně opět nemluví. "Český člověk by ji nebyl schopen vydýchat," říká. Luxusní typ Silver Spur je přitom mnohem dražší než například Corniche prodávaný za třináct milionů.

Sedačku si Schlée nechal v Anglii vytvarovat přesně na míru svého pozadí a sám své auto nikdy neřídil. "Majitele rolls-royce poznáte podle toho, že nesedí za volantem," tvrdí. "A pokud tam sedí, tak to není majitel, ale blb."

Magazín Mladé fronty DNES, 19.08.2004

Lépe je na tom značka Bentley, která se nedávno od Rolls-Royce odtrhla a jde v rámci koncernu VW vlastní cestou. Bentley u nás jezdí v šesti exemplářích, čtyři z nich jsou ale z roku 2004.

 

Daleko lépe, než aristokratickým limuzínám, se v Česku daří italským sportovním strojům. Z těch výjimečných se nejlépe prodává Ferrari, které je v českých garážích zastoupeno hned 88krát. I když nejlevnější z nich stojí  4,5 miliónu korun, jen loni jich přibylo 12 a za první půlrok letošního roku sedm.

Leoš Mareš: "Jsem fanoušek značky."

Když jste tu zaparkoval své auto, napadlo mě, jestli nejste tak trochu snob. Nenaznačujete: Podívejte, i na tohle já mám?
Dost jsem pracoval a strašně toho obětoval, protože jsem fanoušek značky. Prostě jsem to auto musel mít, splnit si sen. Roku devadesát jsem byl v Bibione na první dovolené a na tu obrovskou pěší zónu najelo ferrari. Tak jsem běžel pět kilometrů vedle něj, a pak šel hodinu a půl zpátky. Pro mě to je vášeň.

Ještě k tomu ferrari - není s ním až příliš starostí?
Jasně, říkal jsem si, že tím asi někoho naštvu, a taky že se o něj budu muset bát. Ale rezignoval jsem na to. Pro mě je hlavní, že v autě zažívám nádherný pocity.

Magazín Mladé fronty DNES 15.07.2004

Dobře si vede i Maserati. Drahé italské auto si letos koupilo už sedm motoristů, celkem jich je 75.

 

Dvacet nejrozšířenejších automobilek v ČR*

1.

Škoda

1 778 610

2.

Ford

229 541

3.

Opel

194 502

4.

Renault

192 904

5.

Peugeot

175 031

6.

Fiat

174 766

7.

Volkswagen

163 968

8.

VAZ

110 735

9.

Citroën

78 106

10.

Seat

60 201

11.

Mazda

48 605

12.

Trabant

44 365

13.

Toyota

44 161

14.

Nissan

45 778

15.

Audi

38 532

16.

Mercedes

34 317

17.

Hyundai

33 215

18.

Daewoo

31 444

19.

BMW

30 744

20.

Wartburg

28 869

* do provozu přihlášená vozidla k 1/7/2004 podle statistiky Ministedstva vnitra ČR

Ze sportovních značek ale suverénně vede německé Porsche. Těch u nás jezdí 766 a nejstarší provozuschopný kus pochází z roku 1960.

Záhadou zůstává modro-černé Bugatti EB 110, které je občas k vidění na silnicích středních Čech. V registru o něm není ani zmínka. Buď se z nich nedopatřením vytratilo, nebo se skrývá pod kolonkou „vlastní vozidlo“, kterých jezdí celkem 4628. V takovém případě by se jednalo o zdařilou kopii, protože v této kategorii jsou zařazeny jen vozy, které byly původně prototypy, nebo auta domácké výroby.

Že Češi nejsou jen národem škodovkářů, ukazuje zastoupení skoro zapomenutých nebo velmi exotických značek. V českých garážích je možné spatřit sedm leylandů, dva panhardy, 15 borgwardů, 58 aut značky Autobianchi nebo 116 aut dávno zaniklé NSU. Po silnicích se prohání 132 lincolnů, 123 cadillaců a 102 buicků.

 

I když je značka Škoda na českém trhu suverénně nejprodávanější, počet provozuschopných škodovek stále mírně klesá. Ještě v roce 1999 jich jezdilo 1 808 564, letos však již o 30 000 méně.

Stejně tak ubývají i jiné proslavené značky z dob komunistické éry. Zatímco ještě počátkem 90. let jezdilo po našich silnicích 130 000 trabantů, letos jich zůstalo jen 44 365. Wartburgů je 28 889 a „ruských careven“ v podobě vozů Volha zbývá něco málo přes 5 000. 

Kuriozitou registru motorových vozidel je Dacia z roku 1953. Tedy z doby, kdy po této rumunské automobilce nebylo ještě ani vidu, ani slechu.

Vyráběna v letech 1976 až 1990. Celkem vyrobeno 2 058 329 aut.

Fidelis Schlée a jeho Rolls Royce

,

Britská královská rodina