Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jakmile nic nehrozí, šlápnu na plyn

  14:38aktualizováno  14:38
Že by se nebezpečný provoz na silnicích zklidnil, toho si řidiči rozhodně nevšimli. I když podle čerstvé statistiky mrtvých ubylo. "Pořád je dost lidí, kteří jezdí jako prasata. Platí na ně jenom přísnost," říká jeden z řidičů.

V pondělí byl na otočku v Ostravě, pak v Českém Krumlově a dnes ho čeká cesta do Karlových Varů.

Dvaačtyřicetiletý podnikatel Jiří Bradáč z Dobříše na Příbramsku najezdí po českých silnicích ročně padesát tisíc kilometrů.

Dělá to tak už léta. Jen vozy, za jejichž volantem sedí, se mění.

Před patnácti lety řídil slabší Škodu Favorit bez jakýchkoli moderních bezpečnostních prostředků.

Dnes řídí silný třílitrový Peugeot 406, ve kterém má přední i boční airbagy, a hlavně o poznání lepší brzdy.

Vývoj dopravních nehod (za první pololetí)

počet nehod

rok
1990 44322
1996 95312
1998 94174
2000 104257
2002 87517
2004 96500
2005 96286

mrtví

rok
1990 505
1996 559
1998 561
2000 607
2002 565
2004 512
2005 465

těžce zranění

rok
1990 2020
1996 2804
1998 2740
2000 2487
2002 2425
2004 2130
2005 1983

lehce zranění

rok
1990 11112
1996 13758
1998 13109
2000 12551
2002 12992
2004 13302
2005 12964

Zdroj: statistiky Policie ČR

Na českých silnicích se právě na ně musí spoléhat čím dál častěji.

"Provoz na silnicích pořád narůstá a někteří lidé jezdí příšerně. Faktem ale je, že kdyby bylo na silnicích tolik aut jako dnes před patnácti lety, bilance nehod a obětí na životech by byla asi mnohem horší," míní Bradáč.

Důvod, proč se na silnicích už tolik neumírá, je nasnadě. Čím dál víc lidí má silnější a bezpečnější automobily, stejně jako podnikatel Bradáč.

Že má pravdu, dokazují i statistiky: za první pololetí roku 1990 policisté zaznamenali poloviční počet nehod oproti letošku. Ale mrtvých přitom před patnácti lety bylo o čtyřicet víc.

Na řidiče podle Bradáče platí jediné: přísnost a policejní represe. "Kontrol by mělo být mnohem víc než teď. Řidiči už většinou vědí, kde stojí policejní hlídky, a v těch místech si dávají pozor.

Jakmile jim ale nic nehrozí, předpisy porušují. Občas to také dělám," říká. Na dálnici čas od času šlápne na plyn a jede víc než povolenou stotřicetikilometrovou rychlostí.

Kritických situací už na silnici zažil bezpočet. Proto umí odhadnout, v čem tkví největší problém. "Je to kombinace nezkušenosti některých řidičů, nepozornosti a rychlé jízdy," říká.

Totéž naznačují čerstvé policejní údaje: nepřiměřená rychlost a školácké chyby řidičů letos zatím zavinily 86 905 nehod, tedy téměř devadesát procent kolizí.

Zrovna tento týden Bradáč zažil takovou situaci na vlastní kůži. Tříproudová dálnice se náhle zužovala do pruhů dvou. "Předjížděl jsem fabii a té zprava náhle do cesty vrazil kamion. Řidička to strhla ke mně. Naštěstí jsem to - na rozdíl od ní -čekal a zvládli jsme to. A právě o tom to je. Kamiony tohle vždycky dělají, ostatní řidiči by to měli už vědět," vysvětluje Bradáč.

Jenže právě takovéhle "maličkosti" (třeba co čekat od ostatních řidičů) se v autoškolách obyčejně neučí. A to je chyba.

Že by si řidiči měli dávat pozor hlavně na kolegy, kteří sedí za volantem kamionů a nákladních automobilů, je patrné i z čerstvých údajů.

Nehod, které svou bezohledností šoféři nákladních aut zavinili, letos jako jediných přibylo: zatím jich je 8862, tedy o 343 víc než za stejné období loni.

Nákladní automobily na silnici nerad potkává i osmačtyřicetiletý lékař Jiří Jelínek. Zrovna včera mu jeden "vyzkoušel" brzdy.

"Jel jsem rychle v levém pruhu dálnice a zničehonic přede mě vyrazil ploužící se kamion a začal předjíždět druhý. Řidiči kamionů se chovají nejhůře," říká.

Policisté kontrolují řidiče i z nebe

Řidiči zvyklí podívat se do dálky, jestli tam nestojí policejní auto, a když ne, šlápnout na plyn, by se už měli dívat i nahoru.

Kladenští policisté jako první v Česku rozjeli silniční kontroly, ke kterým využívají vrtulník Letecké služby policie.

Zatím poslední kontrola se uskutečnila včera večer na silnici mezi městy Louny a Slaný u vesnice Lotouš. Na úseku u Lotouše se staly i smrtelné dopravní nehody.

„Řidiči tu často přejíždějí dvojitou plnou čáru. Postihnout tento přestupek ze země není úplně jednoduché. Proto jsme požádali o pomoc letce,“ řekla včera kladenská policejní mluvčí Michaela Nováková.

Helikoptéra funguje jen jako „oči“. Kamery ze vzduchu snadno přečtou i poznávací značku auta jedoucího po silnici. Obraz z kamer se přenáší na dvě obrazovky dole v autě. V něm sedí policista, který dá kolegům příkaz k zastavení vozu porušujícího předpisy.

A jak se včera chovali řidiči? Jen během půldruhé hodiny odhalil kameraman čtyři piráty, kteří přejeli dvojitou čáru. Dostali pokuty od 300 do 500 korun.

„Byli jsme mírní, řidiči se nehádali,“ řekl policista, který odmítl sdělit své jméno.

Jedním z hříšníků byl motocyklista Miroslav Fejtek. O helikoptéře nad hlavou vůbec netušil. „Kdybych měl koukat kolem, vymáznu se,“ řekl.

První podobná akce se uskutečnila v Kladně před dvěma lety a jenom letos se konaly už čtyři. Při poslední vyhodnocené kontrole z dubna přistihli policisté čtrnáct řidičů, kteří přejeli dvojitou čáru.
„Kontroly s vrtulníkem nestojí moc peněz navíc, protože piloti si je započítají do výcviku. Při něm musí stanovený počet hodin stejně nalétat,“ dodala Nováková.

Ředitel policejní letecké služby Vladimír Panenka říká, že při silničních kontrolách jeho lidé dnes nepomáhají jenom v Kladně, ale i v dalších středočeských okresech. Kladenští však mají podle Panenky nejpromyšlenější zadání včetně dobře vybraných úseků. „I když vrtulník asistuje při silniční kontrole, stále zároveň drží pohotovost,“ vysvětlil Panenka.

MF DNES, JAKUB POKORNÝ, s přispěním Martiny Klichové

S VRTULNÍKEM NA ŘIDIČE. Kladenským policistům pomáhá při silničních kontrolách vrtulník. Kamerou snímá přestupky řidičů a záběry předává policistům na zemi. Ti pak vybírají pokuty.





Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.