Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jako v míchačce: z rallyové tatry máte boule

aktualizováno 
Ježdění v offroadových autech je vždy zážitek, ale závodní speciál nabídne pokaždé ještě něco navíc. A když se jedná hned o kamion, na místo spolujezdce se málem stojí fronta. Ale jen do prvního svezení...

Závodní tatra týmu Svoboda | foto: Matěj Oliva, Skutrmania.czpro iDNES.cz

Jako v míchačce

Vystoupat do kabiny není nic jednoduchého. První krok na velké kolo, pak přelézt bezpečnostní klec a napasovat se do ergonomické sedačky. Podcenit nesmíte bezpečnostní pásy, ty jsou samozřejmě čtyřbodové a mají za úkol udržet vás nehybně v sedačce.

Na hlavu patří přilba, která tu není jen pro případ nehody, což si mám vyzkoušet záhy. Beru si svou motokrosovou helmu a můžeme vyrazit.

V autě sedí tři jezdci, řidič, uprostřed nahoře navigátor a vpravo mechanik. Navigátor musí mít volné ruce, drží v nich itinerář. Mechanik, na jehož místo jsem se usadil, má k dispozici hrazdu pro držení. O pohodlném křesle se ale rozhodně mluvit nedá. Před řidičem je velice jednoduché pracoviště: klasický volant, řadicí páka a nutné přístroje ukazující důležité údaje.

Fotogalerie

Jakmile se pod námi rozduněl tatrovácký dvanáctiválec, začíná se tajit dech. Rozjezd je hodně impozantní a dojem o to větší, že do sedačky vás tlačí výkon obrovského auta.

Akcelerace je hodně zajímavá a mnoho sportovních aut by se za ni nemuselo stydět.

Nezapomeňte ale, že jsme v terénu. Tankodrom v Milovicích nabízí řadu zajímavých pasáží, ať jsou to výjezdy, sjezdy, ostré i táhlé zatáčky a dlouhé rovinky. Rozhodně to není jízda jako v peřince. Záhy mi dochází, proč musí mít jezdec přilbu. Při každé ráně vás totiž čeká náraz do ochranného rámu v kabině, nebo do sedačky. Velice brzy mi dochází, že pasivně sedět a čekat, co se bude dít, rozhodně nestačí. V sedačce je potřeba aktivně vyrovnávat tlaky a snažit se nenechat se moc omlátit o interiér vozu.

Naše svezení trvalo maximálně desítky minut, ze kterých jsem se dával dohromady další dva dny. Představa stovek kilometrů denně je pro mě dost hrozivá a jezdce v závodních kamionech rozhodně obdivuji. Přidejte si k tomu ještě vedro pouště a rychlost 160 km/h a chutě na tohle dobrodružství vás přejdou.

Rallyový kolos

Oranžová závodní tatra týmu Svoboda je letošní novinkou a nahradila rallyový speciál z dřívějších let, který už na konkurenci při veškeré snaze nestačil. Letošní auto tak má podstatně větší potenciál. Jeho největším úspěchem je dvacáté místo na slavné Silk Way rally.

O pohon auta se stará vzduchem chlazený dvanáctiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Nese značku Tatra, ale pro závodní vůz je samozřejmě jinak naladěn. Jeho spotřeba je 30–80 litrů nafty v závislosti na nasazení a terénu. Maximální povolená rychlost závodních kamionů je 160 km/hod, té tatra bez problémů dosahuje a prý dokáže jet až stoosmdesátkou. O přenos výkonu se starají pneumatiky Pirelli Pista na dvacetipalcových ráfcích.

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.