Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jako v míchačce: z rallyové tatry máte boule

Ježdění v offroadových autech je vždy zážitek, ale závodní speciál nabídne pokaždé ještě něco navíc. A když se jedná hned o kamion, na místo spolujezdce se málem stojí fronta. Ale jen do prvního svezení...
Závodní tatra týmu Svoboda

Závodní tatra týmu Svoboda | foto: Matěj Oliva, Skutrmania.czpro iDNES.cz

Jako v míchačce

Vystoupat do kabiny není nic jednoduchého. První krok na velké kolo, pak přelézt bezpečnostní klec a napasovat se do ergonomické sedačky. Podcenit nesmíte bezpečnostní pásy, ty jsou samozřejmě čtyřbodové a mají za úkol udržet vás nehybně v sedačce.

Na hlavu patří přilba, která tu není jen pro případ nehody, což si mám vyzkoušet záhy. Beru si svou motokrosovou helmu a můžeme vyrazit.

V autě sedí tři jezdci, řidič, uprostřed nahoře navigátor a vpravo mechanik. Navigátor musí mít volné ruce, drží v nich itinerář. Mechanik, na jehož místo jsem se usadil, má k dispozici hrazdu pro držení. O pohodlném křesle se ale rozhodně mluvit nedá. Před řidičem je velice jednoduché pracoviště: klasický volant, řadicí páka a nutné přístroje ukazující důležité údaje.

Jakmile se pod námi rozduněl tatrovácký dvanáctiválec, začíná se tajit dech. Rozjezd je hodně impozantní a dojem o to větší, že do sedačky vás tlačí výkon obrovského auta.

Akcelerace je hodně zajímavá a mnoho sportovních aut by se za ni nemuselo stydět.

Nezapomeňte ale, že jsme v terénu. Tankodrom v Milovicích nabízí řadu zajímavých pasáží, ať jsou to výjezdy, sjezdy, ostré i táhlé zatáčky a dlouhé rovinky. Rozhodně to není jízda jako v peřince. Záhy mi dochází, proč musí mít jezdec přilbu. Při každé ráně vás totiž čeká náraz do ochranného rámu v kabině, nebo do sedačky. Velice brzy mi dochází, že pasivně sedět a čekat, co se bude dít, rozhodně nestačí. V sedačce je potřeba aktivně vyrovnávat tlaky a snažit se nenechat se moc omlátit o interiér vozu.

Naše svezení trvalo maximálně desítky minut, ze kterých jsem se dával dohromady další dva dny. Představa stovek kilometrů denně je pro mě dost hrozivá a jezdce v závodních kamionech rozhodně obdivuji. Přidejte si k tomu ještě vedro pouště a rychlost 160 km/h a chutě na tohle dobrodružství vás přejdou.

Rallyový kolos

Oranžová závodní tatra týmu Svoboda je letošní novinkou a nahradila rallyový speciál z dřívějších let, který už na konkurenci při veškeré snaze nestačil. Letošní auto tak má podstatně větší potenciál. Jeho největším úspěchem je dvacáté místo na slavné Silk Way rally.

O pohon auta se stará vzduchem chlazený dvanáctiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Nese značku Tatra, ale pro závodní vůz je samozřejmě jinak naladěn. Jeho spotřeba je 30–80 litrů nafty v závislosti na nasazení a terénu. Maximální povolená rychlost závodních kamionů je 160 km/hod, té tatra bez problémů dosahuje a prý dokáže jet až stoosmdesátkou. O přenos výkonu se starají pneumatiky Pirelli Pista na dvacetipalcových ráfcích.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...