Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Japonci i Američané zkouší auta na vodík

  16:07aktualizováno  16:07
Zhruba dvacet vyvolených získá možnost užívat automobil s vodíkovým pohonem. Na konec roku totiž japonská Toyota plánuje některým firmám a státním organizacím v Japonsku a USA pronajmout stodvacetikoňový vůz, který má ověřit "vodíkové" technologie v každodenním provozu.

Testovací automobil, který nese pojmenování FCHV-4, vychází z modelu Highlander. Japoncům se v posledních měsících podařilo zvýšit odolnost jeho motoru i dojezdovou vzdálenost, čímž se nečekaně rychle otevřela cesta i k testování veřejností. Problémem však ještě zůstávají vysoké provozní náklady a provoz při nízkých teplotách v zimním období.

Komplikace způsobuje ale i nákladné budování infrastruktury pro doplňování paliva a servis vozů.

Nyní se krátce podívejme na princip fungování technologie budoucnosti. Základem jsou palivové články, které při chemické reakci vodíku se vzduchem vytváří elektrický proud. Ten pak pohání elektromotor podobný tomu, jenž využívají automobilky ve vozech s elektrickým pohonem. Obrovským přínosem FCHV-4 pro životní prostředí je to, že jedinými splodinami, které vůz vytváří, je neškodná voda resp. pára.

Optimistický výhled inženýrů Toyoty tvrdí, že by se vodíkový pohon mohl masověji rozšířit již kolem roku 2010. Velkým problémem ale zřejmě bude samotná výroba vodíkového paliva. Ta je totiž velice energeticky náročná, čímž se snižuje racionalita provozu. Navíc se zhruba 90 procent vodíku vyrábí ze zemního plynu a zásadní problém nevyčerpatelnosti fosilních paliv se tím vůbec neřeší. Řešením tedy může být zefektivnění druhé metody výroby vodíku - elektrolýzy či nalezení jiného efektivnějšího způsobu.

Autor:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.