Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Japonci sází na čtyřkolky, ale ne ledajaké

  12:49aktualizováno  12:49
Nezávisle na sobě přišly Mitsubishi a Mazda se zajímavým řešením pohonu 4x4. Zvolili kombinaci klasického, zážehového motoru, který pohání kola přední nápravy a elektromotoru, ten pohání nápravu zadní. Řešení jednoduché a především nenáročné na prostor.

Mazda 2 s architekturou pojmenovanou e-4WD je (bohužel pouze) na japonském trhu k dostání od listopadu. Mitsubishi pak už balí na autosalon v Detroitu studii nového "nadupaného" eclipse s přídomkem Concept-E. Dva diametrálně odlišné vozy tak spojuje snaha inženýrů po vylepšení jízdních vlastností a především pak snížení emisí. Pro japonského řidiče je nákup podobného vozu o to příjemnější, protože ušetří na daních.

Mitsubishi Eclipse Concept-E
Automobilka tří diamantů jej definuje jako sporťák blízké budoucnosti. Přední kola svalnatého sportovce pohání benzinový šestiválec 3,8 litru, který už sám o sobě nabízí více než dostačující výkon 200 kW (268 koní). "Benzíňáku" však bude ještě k tomu na přední nápravě vypomáhat první ze dvou elektromotorů (prozatím neznámého výkonu). Druhý stopadesátikiloWattový elektromotor (204 koní) pak pohání nápravu zadní. Tuto architekturu u Mitsubishi pojmenovali E-Boost. "Šťávu" elektromotory berou z lithium-iontových baterií. Převodovka bude šestistupňová automatická, ovšem i s volbou "manuálního" modu.

Za zmínku stojí i hi-tech lahůdka v interiéru - dva LCD displeje, vytvářející 3D obraz.

Mitsubishi Eclipse Concept-E v číslech:

Délka x šířka x výška (mm)

4320 x 1855 x 1300

Rozvor (mm)

2635

Počet míst

4

Motor

3.8 litru V6 MIVEC

Převodovka

6-stupňová automatická s možností manuálního řazení

Mazda 2
Druhá japonská automobilka bude svou čtyřkolovou "dvojku" prodávat bohužel jen na domácím trhu. Samozřejmě pod svým "japonským" jménem Demio. Základní verzi lze pořídit za 1330 tisíc jenů (cca 330 000 Kč).

Mnoho změn se na malé Mazdě, při přestavbě na "čtyřkolku", neudálo. Vpředu pod kapotou zůstalo téměř vše při starém - ve 4x4 verzi bude na výběr ze známých, zážehových motorů 1,25 a 1,5 litru. "Sahat" konstruktéři nemuseli ani na přední nápravu, nebo převodovku. Pohon všech kol je plně v režii počítače, ten ovládá elektromotor, který přibyl na zadní nápravu. Elektronika jej aktivuje v případě prokluzu kol, při rozjezdu, prudké akceleraci nebo při jízdě do kopce. Po dosažení konstantní rychlosti e-4WD jednotka elektromotor vyřadí z provozu a "jede se" pouze na benzín. Systém je možné kdykoliv vypnout/zapnout zmáčknutím tlačítka na přístrojové desce.

Chytré a (relativně) jednoduché řešení umožnilo zachovat všechny parametry interiéru. Díky elektronice "dvojka/demio" ušetřilo další převodovky a rozvodové hřídele.

Elektroautomobily jsou pro Japonce přitažlivé nejen po technické stránce, ušetří i jejich kapsu. Na všechna 4WD vozidla (čtyřkolky) vyhovující japonským požadavkům na účinnost spalování a spadající do aut s "ultra-nízkými" emisemi, která budou registrována po 31. březnu 2004, bude možno uplatnit odpočet daně ve výši 32 000 jenů - nákup automobilu 15 000 jenů a daň z provozu vozidla 17 000 jenů (100 jenů = 24,80 Kč). Elektřinu požírající 2/Demio požadavky Zelené daně splňuje.

Mitsubishi Eclipse Concept-E

Autoři:


Témata: Mazda, Mitsubishi


Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.