Japonci sází na čtyřkolky, ale ne ledajaké

  • 11
Nezávisle na sobě přišly Mitsubishi a Mazda se zajímavým řešením pohonu 4x4. Zvolili kombinaci klasického, zážehového motoru, který pohání kola přední nápravy a elektromotoru, ten pohání nápravu zadní. Řešení jednoduché a především nenáročné na prostor.

Mazda 2 s architekturou pojmenovanou e-4WD je (bohužel pouze) na japonském trhu k dostání od listopadu. Mitsubishi pak už balí na autosalon v Detroitu studii nového "nadupaného" eclipse s přídomkem Concept-E. Dva diametrálně odlišné vozy tak spojuje snaha inženýrů po vylepšení jízdních vlastností a především pak snížení emisí. Pro japonského řidiče je nákup podobného vozu o to příjemnější, protože ušetří na daních.

Mitsubishi Eclipse Concept-E
Automobilka tří diamantů jej definuje jako sporťák blízké budoucnosti. Přední kola svalnatého sportovce pohání benzinový šestiválec 3,8 litru, který už sám o sobě nabízí více než dostačující výkon 200 kW (268 koní). "Benzíňáku" však bude ještě k tomu na přední nápravě vypomáhat první ze dvou elektromotorů (prozatím neznámého výkonu). Druhý stopadesátikiloWattový elektromotor (204 koní) pak pohání nápravu zadní. Tuto architekturu u Mitsubishi pojmenovali E-Boost. "Šťávu" elektromotory berou z lithium-iontových baterií. Převodovka bude šestistupňová automatická, ovšem i s volbou "manuálního" modu.

Za zmínku stojí i hi-tech lahůdka v interiéru - dva LCD displeje, vytvářející 3D obraz.

Mitsubishi Eclipse Concept-E v číslech:

Délka x šířka x výška (mm)

4320 x 1855 x 1300

Rozvor (mm)

2635

Počet míst

4

Motor

3.8 litru V6 MIVEC

Převodovka

6-stupňová automatická s možností manuálního řazení

Mazda 2
Druhá japonská automobilka bude svou čtyřkolovou "dvojku" prodávat bohužel jen na domácím trhu. Samozřejmě pod svým "japonským" jménem Demio. Základní verzi lze pořídit za 1330 tisíc jenů (cca 330 000 Kč).

Mnoho změn se na malé Mazdě, při přestavbě na "čtyřkolku", neudálo. Vpředu pod kapotou zůstalo téměř vše při starém - ve 4x4 verzi bude na výběr ze známých, zážehových motorů 1,25 a 1,5 litru. "Sahat" konstruktéři nemuseli ani na přední nápravu, nebo převodovku. Pohon všech kol je plně v režii počítače, ten ovládá elektromotor, který přibyl na zadní nápravu. Elektronika jej aktivuje v případě prokluzu kol, při rozjezdu, prudké akceleraci nebo při jízdě do kopce. Po dosažení konstantní rychlosti e-4WD jednotka elektromotor vyřadí z provozu a "jede se" pouze na benzín. Systém je možné kdykoliv vypnout/zapnout zmáčknutím tlačítka na přístrojové desce.

Chytré a (relativně) jednoduché řešení umožnilo zachovat všechny parametry interiéru. Díky elektronice "dvojka/demio" ušetřilo další převodovky a rozvodové hřídele.

Elektroautomobily jsou pro Japonce přitažlivé nejen po technické stránce, ušetří i jejich kapsu. Na všechna 4WD vozidla (čtyřkolky) vyhovující japonským požadavkům na účinnost spalování a spadající do aut s "ultra-nízkými" emisemi, která budou registrována po 31. březnu 2004, bude možno uplatnit odpočet daně ve výši 32 000 jenů - nákup automobilu 15 000 jenů a daň z provozu vozidla 17 000 jenů (100 jenů = 24,80 Kč). Elektřinu požírající 2/Demio požadavky Zelené daně splňuje.

Mitsubishi Eclipse Concept-E


Témata: Mazda, Mitsubishi