Honda CR-Z

Honda CR-Z | foto: Honda

Japonské tunerské legendy se vrací, nově i s elektromotorem

  • 13
Mezi tunery patří dlouhodobě mezi nejpopulárnější japonské sporťáky Honda CRX a Toyota Celica. Bohužel, už dlouho se nevyrábí a zdroje ojetin vhodných pro úpravu nebezpečně vysychají. Naštěstí Honda i Toyota plánují návrat legend, i když pod jinými jmény.

Málokterá auta jsou u tunerů - profesionálních i hobby úpravců - tak populární, jako Honda CRX a Toyota Celica. Potkat na silnici neupravenou celicu nebo CRXko je skoro nemožné. Nebudeme teď hodnotit konkrétní úpravy, které jsou v některých případech nejen rychlé a zběsilé, ale i šílené. V každém případě obě auta splňují základní parametry správných sporťáků. Dobře vypadají a v některých variantách i dobře jezdí.

Jenže Honda svůj model CRX přestala vyrábět v poslední generaci v roce 1997 včetně verze VTi s legendární atmosférickou 1,6 se 160koňovým motorem. A klasickou hranatou generaci již v roce 1991. Původní CRXka jsou tak dnes už solidními důchodci. Celica sedmé generace se přestala vyrábět před třemi lety, velmi populární pátá generace s výklopnými světlomety byla vyráběna na začátku devadesátých let minulého století.

Toyota FT-86 Concept

Honda místo modelu CRX produkovala od roku 1999 atraktivní roadster S2000, který sice patří mezi nejlepší sportovní vozy posledních let, ale jeho linie se pro tunerské kreace moc nehodí, navíc je to otevřený vůz. I Honda S2000 ale má svá léta sečtená a její produkce je u konce. Celica pak nástupce nedostala a v současné nabídce Toyoty žádný ryzí sporťák nenajdeme.

Toyota FT-86

Nástupce celicy pojmenovala Toyota FT-86 a zatím se jedná jen o koncept, i když podle všech indicií velmi blízko sériové produkci, která by měla být zahájena za rok. Překvapením jsou kompaktní rozměry sporťáku, který má na délku jen 4,16 metru. V Toyotě se pravděpodobně rozhodli trefit dvě mouchy jednou ranou a novinka tak zacelí vedle celicy i mezeru po dalším kultovním sporťáku, modelu MR2.

Toyota koncept FT-86 vybavila plochým čtyřválcovým boxerem. To dává tušit, že na vývoji spolupracovala se Subaru. To se podepsalo i na podvozku, který ale překvapivě má jen zadní poháněnou nápravu. Subaru přitom dělá jen čtyřkolky a naopak poslední generace celicy byly předokolky. Ale na druhou stranu, sporťák s poháněnou zadní nápravou je dobré a atraktivní řešení. Spolu s lehkou konstrukcí by to mohlo být opravdu ostré auto a milovníci driftů se již teď jistě těší.

Hybridní honda chce být zábavná

Honda CR-Z

Konkurenční Honda připravila model CR-Z. Ten je blíže sériové produkce než sporťák od Toyoty, ale výrobce je na informace minimálně stejně skoupý. Honda CR-Z by se měla začít prodávat na japonském trhu již v první polovině příštího roku. Design jasně odkazuje na původní hranaté CRX, což se fanouškům jistě bude líbit. Agresivní malé kupátko se v konceptu představilo se zářivě modře svítícími světly a pořádně velkými koly.

Co už fanoušky CRX potěší méně, je ekologická nota, na kterou CR-Z hraje. Bude to totiž hybrid s kombinací spalovacího a elektromotoru. Benzín bude spalovat 1,5 litrový motor, o detailech elektrického agregátu zatím výrobce mlčí. Sportovní ambice prozrazuje alespoň manuální šestistupňová převodovka, místo CVT automatu u hybridního insightu, který se prodává i u nás. Přes - na sportovní vůz velmi neortodoxní koncepci - slibuje výrobce výbornou dynamiku a řidičské zážitky.