Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Japonský tajfun GT-R nabírá sílu

aktualizováno 
Porsche, ferrari? Kultovní nářadí pro japonského rychlého a zběsilého řidiče se jmenuje jinak: Nissan Skyline GT-R. Nová generace dostává obměněné jméno, ale stejně nekompromisní obsah. Nissan GT-R přijíždí.

Nissan GT-R | foto: Nissan

 

popisek Očima Japonce
GT-R šokuje autosalon

Autosalony Nissanu vyhledávají hlavně milovníci výletů do hor, luk a strání - legendu jménem Patrol zná asi každý. Městský trpaslík micra byl zase vůbec prvním evropským autem roku, pocházejícím z Japonska. Nabídka téhle značky, jejíž úspěch v Evropě nyní stojí na veleúspěšném qashqai, má ale ve světě mnohem zajímavější položky.

Ochutnávka GT-Rka proběhla v roce 2002 konceptem Proto. První setkání naživo probíhají nyní v Tokiu. "R" v názvu by česky mohlo znamenat "rychlost" a taky by to bylo správně, oficiální výklad ale říká, že to je "racing" neboli anglicky závod(ní). A závodní náčiní tenhle čtyřmístný nissan opravdu je.

Pradědeček "GéTé-eRka" vznikl v roce 1989 a jeho vývoj probíhal docela jinak, než je tomu obvyklé v našich končinách. Namísto stavby úplně nového sportovního auta, oblečeného do tomu odpovídajícího kabátu, se vzal obyčejný hranatý model, který byl v právě po ruce.

Zjev postupem času a generací stále více ověšený křídly, výdechy a mřížkami ale klamal tělem, dovnitř se totiž schovala technika hodná závodního speciálu, ať už jde o motor, nebo podvozek.

Nejnovější Nissan GT-R nezůstává svému jménu nic dlužen, vždyť už zajel severní smyčku Nürburgringu za 7:38:54, což je lepší čas než zajelo Bugatti Veyron nebo Lamborghini Murciélago.

Na pohled budí respekt, agresivní tvary mluví za vše. Vcelku vysokou hmotnost 1740 kilogramů a docela konvenční proporce jednoduše přepere síla přeplňovaného šestiválce.

Nutno však přiznat, že aerodynamický koeficient Cx = 0,27 svědčí o dobře odvedené práci ve větrném tunelu.

Délka je 4655 milimetrů, GT-R je široké 1895 a vysoké 1370 mm. Devatenáctipalcové ráfky obouvají pneumatiky 255/40 vpředu a 285/35 vzadu. O zpomalení se starají patnáctipalcové kotouče Brembo.

Přeplňovaný šestiválcový 3,8litr rozjede tuhle raketu na třístovku, přesněji 310 km/h. Z nuly na stovce je za 3,5 sekundy. Maximální výkon je 480 koní (350 kW), mluví se ale také o verzi s výkonem 530 koní.

O přenos 588 newtonmetrů krouticího momentu na všechna čtyři kola se stará šestistupňový dvouspojkový automat. Motor dopují dvě turbodmychadla, každá ze čtyř koncovek výfuku má průměr 120 milimetrů. Velký důraz je kladen na kvalitu. Motory pro GT-Rko se budou montovat ručně.

Na komfortní hlouposti uvnitř zapomeňte, tohle je auto pro opravdové závodníky. Elektronika řidiči přes velký displej na přístrojovce bude dávat informace o úhlu natočení volantu, o tom, jak velké je přetížení, o tlaku v turbodmychadlech, o poloze plynového pedálu nebo tlaku vyvinutém na brzdový pedál... samozřejmostí je stavitelný podvozek od komfortního modu až po ten závodnický. Nastavit se dá také míra netečnosti stabilizačního systému anebo rychlost řazení převodovky.

Myslelo se také na bezpečnost, kromě tradiční nálože airbagů nechybí také kolení a také speciální "vystřelovací" kapota, která se v případě srážky s chodcem nadzvedne, a zmenší tak riziko poranění o tvrdý motor, který je pod ní schován.

Na japonském trhu bude k mání od pondělí 4. listopadu. Speciální barva, kterou má na fotkách, se jmenuje “Ultimate Silver” a je ručně leštěna.

Cena je stanovena na 80 tisíc dolarů, tedy nějakých jeden a půl milionu korun, což je bohužel částka určená pro Ameriku. Pro nákup v Evropě bude třeba připravit mnohem kulatější sumičku.

Autor:




Nejčtenější

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.