Japonští boxeři slaví čtyřicítku v plné síle

  12:00
Plochý motor pod kapotami Subaru slaví čtyřicítku. Není to ale jediné výročí automobilky ze souhvězdí Plejád. Pohon všech kol, to je synonymum pro Subaru právě pětatřicet let.

Boxer Subaru | foto: Subaru

Koncepci plochého motoru s lepší účinností, nižšími vibracemi a kompaktními rozměry, snižujícími celkové těžiště auta, proslavil německý Volkswagen, od něj ji převzalo Porsche, které výrobu "boxerů“ s obrovskou prestiží udržuje dodnes.

Stojí za zmínku, že úplně prvním šestiválcovým boxerem se pyšnil Chevrolet Corvair v roce 1959. Porsche s ním přišlo až o čtyři roky později.

Boxery umějí i v Asii
Zuffenhausenská svatyně však není jediné místo, odkud se ozývá charakteristické bublání. Ideálně uspořádané čtyř- a šestiválce umějí vyrábět i na opačném konci světa.

Koncern Fuji Heavy Industries byl založen v roce 1917 a v roce 1954 začal s výrobou aut značky Subaru. První Subaru neslo dnes již legendární označení P1 a jednalo se o prototyp miniautomobilu, který měl jako první v Japonsku samonosnou karoserii.

O čtyři roky později přišla sériová výroba modelu 360, přezdívaného "levný a ošklivý“. Ten se dočkal exportu do USA (1968), kde si našel kupce především díky prodejní ceně 1 268 $, díky níž zákazníci překousli i dvoutaktní dvouválcový motorek, a to bylo ještě před první velkou ropnou krizí.

EA - první boxery
V roce 1966 přichází další zlom - automobilka vystavila model FF-1 (Star), který se o rok později začal prodávat jako první japonské auto s pohonem předních kol a také první model s plochým čtyřválcem.

Jednalo se o litrový motor OHV konstrukční řady EA, který se v modelu Leone dožil až roku 1994. Vyráběl se ve verzích 1,0, 1,1, 1,3, 1,4, 1,6 a 1,8 l a dožil se i přeplňování a ke konci kariéry i rozvodu SOHC. V roce 1985 se také představil první šestiválec v modelu XT o výkonu 145 koní.

EJ - nástup čtyřventilů
Roku 1989 se v modelu Legacy představil zcela nový čtyřventilový čtyřválec 2,2 l, který se později dočkal i verzí 1,5, 1,6, 1,8, 2,0 a 2,5 l, přičemž poslední z nich byly k dispozici i s přeplňováním.

Motory s tímto kódem se ostatně ve většině modelů vyrábějí dodnes, dostaly variabilní časování sacích ventilů a postupně jsou doplňovány nejmodernějšími jednotkami řady EL.

Za zmínku stojí start modelu Impreza a jeho pozdějších ostrých verzí WRX/STi, stejně jako foresteru, jenž si překvapivě našel desetitisíce spokojených uživatelů po celém světě.

Vstupem do nového segmentu je model B9-Tribeca, jehož aktuální faceliftovaná verze přináší šestiválec 3,6 l, tedy historicky nejobjemnější boxer Subaru.

A co diesel?
Ten už automobilka slibuje pěkných pár let. Ostatně právě jeho absence brání daleko většímu rozšíření masivních automobilů, zejména při dnešní ropné krizi.

Nyní jsme jeho skutečnému uvedení zatím nejblíže, bude se jednat o první vznětový boxer na světě - dvoulitr o výkonu 110 kW a 350 Nm. Dočkáme se ho zřejmě již v roce 2008, do té doby si zájemci o úsporné svezení musí vystačit s továrními přestavbami na sekvenční vstřikování LPG.

Výročí symetrických čtyřkolek
V roce 1972 se představil první zástupce koncepce, pro značku později typické; pohon všech kol, až do roku 1986 pouze samočinně přiřaditelný s možností jeho uzamčení tlačítkem pro lepší trakci.

Teprve později se mu z marketingových důvodů začalo říkat symetrický, což popisuje jeho největší výhodu proti konkurenčním systémům.

Model Justy se musel obejít bez mezinápravového diferenciálu, což mu poněkud komplikovalo jízdní vlastnosti na suchém asfaltu.

V roce 1987 nastal čas stálého pohonu všech kol (Full time AWD) v modelech XT6 a RX, provedeného tím nejjednodušším způsobem. Mezinápravový diferenciál bez viskózní uzávěrky, vyvedený z mechanické převodovky, s možností mechanického uzamčení.

O rok později přišla samočinná převodovka s mezinápravovým diferenciálem, nahrazeným viskózní spojkou s elektronickým přerozdělováním momentu mezi přední a zadní nápravou, v základním stavu v poměru 60/40 mezi přední a zadní nápravou.

A v roce 1989 pak přišla s novou generací legacy viskózní spojka, elektronicky svírající mezinápravový diferenciál. V roce 1995 se Subaru zaměřilo výhradně na pohon všech kol AWD.

2000 přišla automatická převodovka pro modely WRX a H6 se systémem variabilního rozdělení točivého momentu VTD s pomocí planetového soukolí.

Poměr sil je nově stanoven na 45/55 %. A v roce 2003 Subaru dohnalo náskok Mitsubishi šestistupňovou převodovkou s aktivním, uživatelsky nastavitelným mezinápravovým diferenciálem DCCD pro vrcholný sportovní model STi a v roce 2004 zatím nejnovější verze elektronického přerozdělování sil mezi přední a zadní nápravou se tří různých jízdních stylů SI-Drive.

A konečně, pro modelový rok 2008 přináší nová impreza konečně stabilizační systém i pro "čtyřkolky“ s mezinápravovým diferenciálem.

Systém symetrického pohonu všech kol Subaru

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...