Boxer Subaru

Boxer Subaru | foto: Subaru

Japonští boxeři slaví čtyřicítku v plné síle

  • 6
Plochý motor pod kapotami Subaru slaví čtyřicítku. Není to ale jediné výročí automobilky ze souhvězdí Plejád. Pohon všech kol, to je synonymum pro Subaru právě pětatřicet let.

Koncepci plochého motoru s lepší účinností, nižšími vibracemi a kompaktními rozměry, snižujícími celkové těžiště auta, proslavil německý Volkswagen, od něj ji převzalo Porsche, které výrobu "boxerů“ s obrovskou prestiží udržuje dodnes.

Stojí za zmínku, že úplně prvním šestiválcovým boxerem se pyšnil Chevrolet Corvair v roce 1959. Porsche s ním přišlo až o čtyři roky později.

Boxery umějí i v Asii
Zuffenhausenská svatyně však není jediné místo, odkud se ozývá charakteristické bublání. Ideálně uspořádané čtyř- a šestiválce umějí vyrábět i na opačném konci světa.

Koncern Fuji Heavy Industries byl založen v roce 1917 a v roce 1954 začal s výrobou aut značky Subaru. První Subaru neslo dnes již legendární označení P1 a jednalo se o prototyp miniautomobilu, který měl jako první v Japonsku samonosnou karoserii.

O čtyři roky později přišla sériová výroba modelu 360, přezdívaného "levný a ošklivý“. Ten se dočkal exportu do USA (1968), kde si našel kupce především díky prodejní ceně 1 268 $, díky níž zákazníci překousli i dvoutaktní dvouválcový motorek, a to bylo ještě před první velkou ropnou krizí.

EA - první boxery
V roce 1966 přichází další zlom - automobilka vystavila model FF-1 (Star), který se o rok později začal prodávat jako první japonské auto s pohonem předních kol a také první model s plochým čtyřválcem.

Jednalo se o litrový motor OHV konstrukční řady EA, který se v modelu Leone dožil až roku 1994. Vyráběl se ve verzích 1,0, 1,1, 1,3, 1,4, 1,6 a 1,8 l a dožil se i přeplňování a ke konci kariéry i rozvodu SOHC. V roce 1985 se také představil první šestiválec v modelu XT o výkonu 145 koní.

EJ - nástup čtyřventilů
Roku 1989 se v modelu Legacy představil zcela nový čtyřventilový čtyřválec 2,2 l, který se později dočkal i verzí 1,5, 1,6, 1,8, 2,0 a 2,5 l, přičemž poslední z nich byly k dispozici i s přeplňováním.

Motory s tímto kódem se ostatně ve většině modelů vyrábějí dodnes, dostaly variabilní časování sacích ventilů a postupně jsou doplňovány nejmodernějšími jednotkami řady EL.

Za zmínku stojí start modelu Impreza a jeho pozdějších ostrých verzí WRX/STi, stejně jako foresteru, jenž si překvapivě našel desetitisíce spokojených uživatelů po celém světě.

Vstupem do nového segmentu je model B9-Tribeca, jehož aktuální faceliftovaná verze přináší šestiválec 3,6 l, tedy historicky nejobjemnější boxer Subaru.

A co diesel?
Ten už automobilka slibuje pěkných pár let. Ostatně právě jeho absence brání daleko většímu rozšíření masivních automobilů, zejména při dnešní ropné krizi.

Nyní jsme jeho skutečnému uvedení zatím nejblíže, bude se jednat o první vznětový boxer na světě - dvoulitr o výkonu 110 kW a 350 Nm. Dočkáme se ho zřejmě již v roce 2008, do té doby si zájemci o úsporné svezení musí vystačit s továrními přestavbami na sekvenční vstřikování LPG.

Výročí symetrických čtyřkolek
V roce 1972 se představil první zástupce koncepce, pro značku později typické; pohon všech kol, až do roku 1986 pouze samočinně přiřaditelný s možností jeho uzamčení tlačítkem pro lepší trakci.

Teprve později se mu z marketingových důvodů začalo říkat symetrický, což popisuje jeho největší výhodu proti konkurenčním systémům.

Model Justy se musel obejít bez mezinápravového diferenciálu, což mu poněkud komplikovalo jízdní vlastnosti na suchém asfaltu.

V roce 1987 nastal čas stálého pohonu všech kol (Full time AWD) v modelech XT6 a RX, provedeného tím nejjednodušším způsobem. Mezinápravový diferenciál bez viskózní uzávěrky, vyvedený z mechanické převodovky, s možností mechanického uzamčení.

O rok později přišla samočinná převodovka s mezinápravovým diferenciálem, nahrazeným viskózní spojkou s elektronickým přerozdělováním momentu mezi přední a zadní nápravou, v základním stavu v poměru 60/40 mezi přední a zadní nápravou.

A v roce 1989 pak přišla s novou generací legacy viskózní spojka, elektronicky svírající mezinápravový diferenciál. V roce 1995 se Subaru zaměřilo výhradně na pohon všech kol AWD.

2000 přišla automatická převodovka pro modely WRX a H6 se systémem variabilního rozdělení točivého momentu VTD s pomocí planetového soukolí.

Poměr sil je nově stanoven na 45/55 %. A v roce 2003 Subaru dohnalo náskok Mitsubishi šestistupňovou převodovkou s aktivním, uživatelsky nastavitelným mezinápravovým diferenciálem DCCD pro vrcholný sportovní model STi a v roce 2004 zatím nejnovější verze elektronického přerozdělování sil mezi přední a zadní nápravou se tří různých jízdních stylů SI-Drive.

A konečně, pro modelový rok 2008 přináší nová impreza konečně stabilizační systém i pro "čtyřkolky“ s mezinápravovým diferenciálem.

Systém symetrického pohonu všech kol Subaru