Jarní mytí má auto zbavit soli

- Zimní nečistoty a agresivní sůl dostane z auta jen silný proud vody. Více než kdy jindy se proto na jaře vyplatí vytáhnout z peněženky stokorunu a zajet do myčky. "Voda z běžné hadice má tlak zhruba dvě atmosféry, když se na konec přiloží prst, zvýší se na sedm. To je však pořád málo pro to, aby se proud dostal do všech zákoutí a smyl veškerou špínu," tvrdí Radomír Stárek, jenž se v Plzni zabývá prodejem mycích zařízení.

Hlavně podlaze, prahům a podběhům vozu hrozí po jízdě na solených silnicích koroze. "Nejlepší je proto zajet do myčky, která špínu spláchne pod tlakem sto dvaceti atmosfér," doplňuje Stárek.

"Nejlepší je začít jarní lázeň auta předmytím s tlakovým agregátem. Jednak stříká teplou vodu a jednak lze proud nařídit tam, kde je špíny nejvíc," říká Otakar Kraml z pražské firmy, která obchoduje s mycími boxy.

Po pečlivém vystříkání spodních částí má auto zamířit do kartáčkové myčky. Stárek i Kraml se shodují, že na prvním jarním mytí by majitel vozu neměl šetřit. "Nejdražší program stojí v průměru od 100 do 130 korun," doplňuje Kraml.

Kompletní mycí program zopakuje předmytí, které podle názoru Radomíra Stárka v nejlepších myčkách nahradí ruční tlakový agregát. "Ještě než se do práce pustí kartáče, postříká myčka auto aktivní pěnou, která díky svému chemickému složení naruší dosud nesmytou špínu.

Potom přichází na řadu šampon a kartáče," vysvětluje Kraml. Oba odborníci na strojové mytí aut radí všímat si stavu myčky. "Odhaduji, že deset až patnáct procent myček má opotřebované kartáče. Pozná se to podle málo roztřepených konečků," sděluje Kraml.

"Důležitou roli hraje při mytí i vosk. "Jednak chrání lak před poškozením a navíc takto ošetřená karoserie lépe při sušení oschne." Mytí ručními kartáči nebo smetáky se prý po čase na laku projeví. "Při takovém mytí je tlak na kartáč nerovnoměrný a často přehnaně silný, což způsobí škrábance na laku," varuje Radomír Stárek.

Při zimní očistě se v automatické myčce vyplatí zvolit důkladnější a dražší program.


Témata: lázně