Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaro ordinuje autu hlavně očistu

aktualizováno 
- Jestliže moderní osobní vůz bezvýhradně obstál v zimě, která je časem nejtvrdší zkoušky, tak s přicházejícím jarem nepotřebuje kromě náhrady zimních pneumatik letními víc než důkladnou kontrolu a hlavně očistu. Na tom se odborníci shodují, ale různí se v představách o rozsahu zmíněných prací.
Zatímco jedni tvrdí, že postačí návštěva myčky nebo firmy nabízející v cenách od pár stovek do tří tisíc korun kompletní čištění a konzervaci vnitřku i vnějšku karoserie, doporučují jiní celý seznam úkonů. A je pouze na motoristovi, aby sám rozhodl, čím vším se automobilu za zimní službu odvděčí.
V každém případě - rozhodující pozornost zaslouží po zimě karoserie. Byť se traduje, že projížďka po spláchnutých silnicích v pořádném jarním lijáku je pro očistu spodku auta lepší než leckterá myčka, je přece jen jednodušší než čekání na počasí sázka na specializovanou službu. Na takovou, která pracuje s tlakovou vodou a vůz - nejlépe zvednutý na zdviži - zespodu umyje ve všech jeho záhybech i koutech. A co je zvlášť důležité, také v brzdách. "Antikorozní ochrana současných vozidel je sice nesrovnatelně kvalitnější než u automobilů z osmdesátých let, či dokonce ještě starších, ale i tak nejeden výrobce radí každoroční kontrolu a podle potřeby také opravu antikorozního nátěru spodku karoserie. Po dvou až třech letech se doporučuje obnova antikorozní ochrany spodku a dutin karoserie," připomíná Karel Pachman, technik jednoho z největších autoservisů v Plzni. Řidičům, kteří kontrolu a případnou opravu antikorozní ochrany karoserie v minulých letech podcenili, Karel Pachman vzkazuje, že také u starších aut - třeba i sedmi- osmiletých, pokud se jich koroze už nezmocnila - má nová ochrana spodní části i dutin smysl. "Důležité jsou správné postupy v práci i volba materiálů," doplňuje. Karel Pachman rovněž soudí, že je lepší zaplatit (od pár stovek do zhruba tří tisíc korun, to podle rozsahu poškození) odborníkům než amatérské snažení. To postačí u starých, dosud za pomoci dlouhých štětek a laciných nátěrových hmot udržovaných vozidel. Dalším důležitým úkolem motoristického jara je prohlídka a případná oprava laku karoserie, pobité odletujícími kamínky ze silnic či zimního posypu. I mladý automobil, který v zimě hodně jezdil, může být zle poničený, a pokud majitel nechá odraženiny bez péče, zakládá si na značné škody. "Na trhu je spousta tužek, snadno lze podle čísla nebo ročníku výroby auta sehnat ten pravý odstín laku. Tužky ovšem šrámy ošetřují spíš vizuálně než dokonale," soudí technik velké plzeňské autolakovny Václav Král. Ten proto doporučuje volit opravářské metody opět podle kvality automobilu. Mladý a drahý vůz je lepší svěřit odborníkům, kteří odraženiny očistí, speciální barvou zakapou, zabrousí a zaleští nebo případně přelakují podle přísně daných technologických postupů, což opět může stát od pár stovek třeba až do pěti tisíc korun. "Kdo se bude snažit sám, ten by měl poškozené místo dokonale očistit, natřít základní barvou a teprve pak přelakovat, zbrousit a zaleštit," radí Václav Král. Podzimní péči zaslouží také motorový prostor i motor sám, který je dobré umýt a zbavit zbytků solanky. Ta nesvědčí ničemu, zvláště pak elektrickým kontaktům, hadicím, nenalakovaným dílům a podobně. Důležitý je rovněž pohled pod koberce v interiéru i v zavazadlovém prostoru. Pokud je pod nimi vlhkost, je nutné zjistit původ. Může být ve vadném těsnění, v horším případě v korozi. K jaru samozřejmě patří i celková kontrola technického stavu vozidla a správné funkce jeho celé výbavy - brzd, světel, tlumičů, akumulátoru, stíračů... K tomu lze využít nejen volný víkend a svépomoc, ale hlavně nabídku dnů otevřených dveří v servisech či stanicích technické kontroly. Šance je i letos.

(Viz téma)


Jen velký tlak vody smyje zimní nečistoty i z težko přístupných míst.

Autor:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.