Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaroslav Svěcený: kufr si přeměřuji metrem

  14:53aktualizováno  14:53
Jaroslav Svěcený se bojí krádeže. I proto zvolil japonský vůz Kufr si přeměřuji metrem. Jeden z nejznámějších českých houslistů tráví za volantem spoustu času. Jízdu v autě si krátí nejen poslechem hudby, ale i procvičováním prstů.

Mám takový speciální systém cviků na roztahování prstů a natahování šlach. Při držení houslí je totiž ruka nepřirozeně vytočená a šlachy se pak zkracují. Těmito cviky se to vyrovnává, vysvětluje Jaroslav Svěcený

Jezdil jste s Mazdou 626, nyní Mazda 6. Že by záliba v japonských vozech?
Dřív jsem jezdil německými vozy a japonských značek jsem se bál. Nakonec mě přesvědčil jeden známý, který mi mazdu půjčil na týden, a já zjistil, že bych s ní mohl být spokojený. Nebýt jeho, asi bych sáhl po něčem z Německa, ale teď změny rozhodně nelituji. 

Podle čeho se při výběru rozhodujete?
Především mě zajímají motorické vlastnosti. V mazdě mám dvoulitr, který mi bohatě stačí. Je to střední cesta mezi spotřebou a výkonem. I když to třeba v Německu celkem honím, s průměrnou spotřebou se pohybuji okolo osmi litrů. Když toho najedete tolik jako já, tak je znát, jestli jezdíte za osm, nebo jedenáct litrů.

Pro mě je důležité i to, že se japonská auta méně kradou. Často stojím před kulturními domy a divadly na různých místech po celé republice a pokaždé jsem hrozně rád, když tam auto po vystoupení najdu stát. 

Test Mazdy 6 najdete ZDE.

Jaké máte v autě zabezpečovací prvky?
Můžu si zamknout převodovku a mám i nějaký alarm. Na ten ale moc nesázím. Každou chvíli někde něco houká a lidé už ani nereagují.

Abych se přiznal, tak bych spíš čekal, že budete mít kombíka…
Na to moc nejsem. Poslední roky jezdím s hatchbacky a změnu neplánuji. Je to ideální kombinace praktické stránky s designem. Konkrétně Mazda 6 se mi jeví jako pěkné spojení sportovního a rodinného vozu. Dost často vozím třeba cembalo a potřebuji ho někam složit. Když kupuji nové auto, tak na mě v prodejně koukají jako na blázna, protože si kufr přeměřuji metrem, abych měl jistotu, že se tam vejde. 

Při cestách za koncerty jste procestoval řadu zemí. Co ve vás zanechalo největší dojem?
Řídil jsem leckde. Vrcholný zážitek mám z Indie. Jízda na dvanáctiproudých silnicích v Bombaji byla řidičskou maturitou. Strašný chaos, který řidiče nutí k absolutnímu soustředění. Ale všichni s tím počítají, a proto to funguje. Zážitkem byly i tamní krávy, které jsou pro hinduisty posvátné. Stojí a leží úplně všude. To si pak připadáte jako při slalomu. Je to, jako byste jeli po dálnici na Brno a na okraji, kde nejsou žádná svodidla, by postávaly krávy, které vám kdykoliv mohou vběhnout do cesty. 

Kolik aut vám prošlo rukama?
Aut jsem měl celkem osm. Řidičskou premiéru jsem prožil v autoškole na Škodě 105. Učil mě bývalý automobilový závodník, který své žáky s oblibou mučil tím, že je nutil parkovat ve všech myslitelných škvírách. Tenkrát jsem se zapotil, ale dnes mu za to děkuji. Obzvlášť když vidím, jak řidiči zejména v Praze parkují v řadě aut. Omlátí nárazník a klidně odejdou. 

Je z těch osmi aut nějaké, na které s oblibou vzpomínáte?
Tak to bude to první vlastní, kterým byl žigulík. Najel jsem s ním toho spoustu. Problémy nastávaly jen na sněhu, protože jeho zadek na silnici doslova tancoval. Řešil jsem to tak, že jsem kufr něčím zatížil. 

Zajímáte se o historické housle. Netoužíte třeba po veteránovi na čtyřech kolech?
To by se mi moc líbilo. Žádá si to ale tolik času, že je to pro mě nereálné. Mám kamarády, kterým veterán stojí v garáži a oni tam s ním tráví hodiny a hodiny. No a manželky jim pak nadávají, že si auta všímají víc než vlastní rodiny. 

Jezdíte i automobilové závody osobností. Co vás na nich láká?
Je to relaxace. Během jízdy totiž nemáte čas myslet na nic jiného. Na okruhu jsem řídil Forda Fiestu i porsche. 

Na jakých příčkách končíte?
Nikdy jsem neskončil na chvostu a nikdy jsem nebyl první. Největším úspěchem bylo třetí místo na Nürburgringu. Většinou se pohybuji těsně za medailovými pozicemi. Na těchto setkáních jde především o zábavu. Abych se přiznal, tak mě možná i víc baví závody, kdy se jezdí na co nejmenší spotřebu. Při tom se člověk zase naučí s autem zacházet tak, aby ho zbytečně nerasoval. 

Když se ze závodního okruhu vracíte do normálního provozu, opouštějí vás závodní ambice?
Samozřejmě. Bohužel je tu spousta takových, kteří se na okruhu nesvezou, a tak si to nahrazují na běžných silnicích. Pak to končí těmi neslavnými statistikami. 

Jaký jste spolujezdec?
To je moje slabina. Jsem klasický kibic. Když jedu s mojí paní, tak řadím, brzdím, trousím poznámky typu dávej pozor, tady si najeď, nejezdi tak blízko... Naštěstí je na to zvyklá a já se v pozici spolujezdce ocitám jen nárazově.

Dřív jsem jezdil německými vozy a japonských značek jsem se bál. Nakonec mě přesvědčil jeden známý, který mi mazdu půjčil na týden, a já zjistil, že bych s ní mohl být spokojený.

V mazdě mám dvoulitr, který mi bohatě stačí. Je to střední cesta mezi spotřebou a výkonem.

Poslední roky jezdím s hatchbacky a změnu neplánuji. Je to ideální kombinace praktické stránky s designem.

AUTO MUSÍ HRÁT Houslový virtuos Jaroslav Svěcený automobily hodnotí i podle zvuků, který vydávají. Jak se odněkud začne ozývat podivný hluk, začíná se ve voze cítit divně.

Jsem klasický kibic. Když jedu s mojí paní, tak řadím, brzdím, trousím poznámky typu dávej pozor, tady si najeď, nejezdi tak blízko... Naštěstí je na to zvyklá a já se v pozici spolujezdce ocitám jen nárazově.

Autoři:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.