Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jaroslav Svěcený: kufr si přeměřuji metrem

  14:53
Jaroslav Svěcený se bojí krádeže. I proto zvolil japonský vůz Kufr si přeměřuji metrem. Jeden z nejznámějších českých houslistů tráví za volantem spoustu času. Jízdu v autě si krátí nejen poslechem hudby, ale i procvičováním prstů.

Mám takový speciální systém cviků na roztahování prstů a natahování šlach. Při držení houslí je totiž ruka nepřirozeně vytočená a šlachy se pak zkracují. Těmito cviky se to vyrovnává, vysvětluje Jaroslav Svěcený

Jezdil jste s Mazdou 626, nyní Mazda 6. Že by záliba v japonských vozech?
Dřív jsem jezdil německými vozy a japonských značek jsem se bál. Nakonec mě přesvědčil jeden známý, který mi mazdu půjčil na týden, a já zjistil, že bych s ní mohl být spokojený. Nebýt jeho, asi bych sáhl po něčem z Německa, ale teď změny rozhodně nelituji. 

Podle čeho se při výběru rozhodujete?
Především mě zajímají motorické vlastnosti. V mazdě mám dvoulitr, který mi bohatě stačí. Je to střední cesta mezi spotřebou a výkonem. I když to třeba v Německu celkem honím, s průměrnou spotřebou se pohybuji okolo osmi litrů. Když toho najedete tolik jako já, tak je znát, jestli jezdíte za osm, nebo jedenáct litrů.

Pro mě je důležité i to, že se japonská auta méně kradou. Často stojím před kulturními domy a divadly na různých místech po celé republice a pokaždé jsem hrozně rád, když tam auto po vystoupení najdu stát. 

Test Mazdy 6 najdete ZDE.

Jaké máte v autě zabezpečovací prvky?
Můžu si zamknout převodovku a mám i nějaký alarm. Na ten ale moc nesázím. Každou chvíli někde něco houká a lidé už ani nereagují.

Abych se přiznal, tak bych spíš čekal, že budete mít kombíka…
Na to moc nejsem. Poslední roky jezdím s hatchbacky a změnu neplánuji. Je to ideální kombinace praktické stránky s designem. Konkrétně Mazda 6 se mi jeví jako pěkné spojení sportovního a rodinného vozu. Dost často vozím třeba cembalo a potřebuji ho někam složit. Když kupuji nové auto, tak na mě v prodejně koukají jako na blázna, protože si kufr přeměřuji metrem, abych měl jistotu, že se tam vejde. 

Při cestách za koncerty jste procestoval řadu zemí. Co ve vás zanechalo největší dojem?
Řídil jsem leckde. Vrcholný zážitek mám z Indie. Jízda na dvanáctiproudých silnicích v Bombaji byla řidičskou maturitou. Strašný chaos, který řidiče nutí k absolutnímu soustředění. Ale všichni s tím počítají, a proto to funguje. Zážitkem byly i tamní krávy, které jsou pro hinduisty posvátné. Stojí a leží úplně všude. To si pak připadáte jako při slalomu. Je to, jako byste jeli po dálnici na Brno a na okraji, kde nejsou žádná svodidla, by postávaly krávy, které vám kdykoliv mohou vběhnout do cesty. 

Kolik aut vám prošlo rukama?
Aut jsem měl celkem osm. Řidičskou premiéru jsem prožil v autoškole na Škodě 105. Učil mě bývalý automobilový závodník, který své žáky s oblibou mučil tím, že je nutil parkovat ve všech myslitelných škvírách. Tenkrát jsem se zapotil, ale dnes mu za to děkuji. Obzvlášť když vidím, jak řidiči zejména v Praze parkují v řadě aut. Omlátí nárazník a klidně odejdou. 

Je z těch osmi aut nějaké, na které s oblibou vzpomínáte?
Tak to bude to první vlastní, kterým byl žigulík. Najel jsem s ním toho spoustu. Problémy nastávaly jen na sněhu, protože jeho zadek na silnici doslova tancoval. Řešil jsem to tak, že jsem kufr něčím zatížil. 

Zajímáte se o historické housle. Netoužíte třeba po veteránovi na čtyřech kolech?
To by se mi moc líbilo. Žádá si to ale tolik času, že je to pro mě nereálné. Mám kamarády, kterým veterán stojí v garáži a oni tam s ním tráví hodiny a hodiny. No a manželky jim pak nadávají, že si auta všímají víc než vlastní rodiny. 

Jezdíte i automobilové závody osobností. Co vás na nich láká?
Je to relaxace. Během jízdy totiž nemáte čas myslet na nic jiného. Na okruhu jsem řídil Forda Fiestu i porsche. 

Na jakých příčkách končíte?
Nikdy jsem neskončil na chvostu a nikdy jsem nebyl první. Největším úspěchem bylo třetí místo na Nürburgringu. Většinou se pohybuji těsně za medailovými pozicemi. Na těchto setkáních jde především o zábavu. Abych se přiznal, tak mě možná i víc baví závody, kdy se jezdí na co nejmenší spotřebu. Při tom se člověk zase naučí s autem zacházet tak, aby ho zbytečně nerasoval. 

Když se ze závodního okruhu vracíte do normálního provozu, opouštějí vás závodní ambice?
Samozřejmě. Bohužel je tu spousta takových, kteří se na okruhu nesvezou, a tak si to nahrazují na běžných silnicích. Pak to končí těmi neslavnými statistikami. 

Jaký jste spolujezdec?
To je moje slabina. Jsem klasický kibic. Když jedu s mojí paní, tak řadím, brzdím, trousím poznámky typu dávej pozor, tady si najeď, nejezdi tak blízko... Naštěstí je na to zvyklá a já se v pozici spolujezdce ocitám jen nárazově.

Dřív jsem jezdil německými vozy a japonských značek jsem se bál. Nakonec mě přesvědčil jeden známý, který mi mazdu půjčil na týden, a já zjistil, že bych s ní mohl být spokojený.

V mazdě mám dvoulitr, který mi bohatě stačí. Je to střední cesta mezi spotřebou a výkonem.

Poslední roky jezdím s hatchbacky a změnu neplánuji. Je to ideální kombinace praktické stránky s designem.

AUTO MUSÍ HRÁT Houslový virtuos Jaroslav Svěcený automobily hodnotí i podle zvuků, který vydávají. Jak se odněkud začne ozývat podivný hluk, začíná se ve voze cítit divně.

Jsem klasický kibic. Když jedu s mojí paní, tak řadím, brzdím, trousím poznámky typu dávej pozor, tady si najeď, nejezdi tak blízko... Naštěstí je na to zvyklá a já se v pozici spolujezdce ocitám jen nárazově.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...