Parádní retro: Nová jawa v předpremiéře na iDNES.cz

  • 27
V Lošánkách kousek od Kolína vznikla díky partě nadšenců nová jawa. Žluté retro stojí na základech modelu 125 Travel z nabídky týnecké továrny. Kdo po ní zatouží, stihne ještě letošní start motosezony.

I motorky nejprve vznikají v prototypech. Tohoto žlutého retrokrasavce postavila parta z Matesmotoservisu z použité Jawy 125 Travel. Ve čtvrtek 7. března ho představí na motovýstavě v pražských Holešovicích. Bude to vlastně světová premiéra. Na iDNES.cz můžete Jawu 125 Trail vidět exkluzivně s předstihem.

Ručně stavěná 125 Trail se řadí vedle replik klasických Jaw Californian (250 a 350), které se svolením týnecké fabriky vyrábí Martin Pavlus.

Martin je nadšenec do klasických jaw. Ve své nové dílně s dalšími dvěma nadšenci dělá práci snů. "Hraje" si s tím, co ho baví. Motorky rozebírají, renovují a zase skládají. A klasické jawy (panelky, konopnice, kývačky... ) rozebírali desítky let všichni začínající motorkáři v Česku.

Jawa 125 Trail

Dnes, když už mají svoje odježděno, zatouží mnohdy po klasice, motorce svého mládí. A tak jsou staré jawy zase docela v kurzu. Díky Martinu Pavlusovi mohou mít třeba úplně nového klasického kalifa

Pro novou motosezonu připravili novou specialitu. Na klasický rám, který Jawa využila už v nesčetně podobách, přidali nádrž původem z čezety 477, sem tam něco ubrali a je z toho parádní retro.

Navenek vypadá jako enduro ze sedmdesátých let. Dojem podtrhuje kromě nádrže ještě uzoučký vrchem vedený výfuk a hlavně do "sedmdesátek" pasující maska a blatníky (obojí plastové). Technika je to však moderní: 125 Trail má elektrický startér a vepředu velkou kotoučovou brzdu.

Jawa 125 Trail
Jawa 125 Trail

Na dovádění na poli to nebude, mladým dravcům bude připadat, že "to moc nejede", to kvůli čtyřtaktnímu jednoválci 125 ccm (13 koní výkonu). Podle Pavluse je to motorka hlavně pro začínající motorkáře nebo ty starší, kteří mají rádi jawy. Na sobotní odpolední pohodové výlety na klasické motorce značky, která na české silnice patří, to bude paráda.

"Vidlici a brzdy jsme zachovali," vypočítává Pavlus. "V zadní části jsme upravili rám." S jednoválcem vyráběným v Číně spolupracuje pětirychlostní převodovka. Maximálka by měla být jako u travelu 95 km/h.

Martin Pavlus slibuje měsíční dodací lhůtu. A k tomu si může každý naporoučet extra barvu, typ výfuku a řídítek a další speciality. "Dá se postavit ze starší ježděné motorky. Ale klidně i z nové," popisuje. Nová originální Jawa 125 Travel stojí necelých 38 tisíc korun, specialita z dílny z Lošánek stojí necelých padesát tisíc.

Prvního zákazníka už Martin Pavlus má. Po žlutém prototypu tedy vznikne první kousek, který bude stříbrný.