Zajímavá studie retro motorky s motorem Minarelli 660

Zajímavá studie retro motorky s motorem Minarelli 660 | foto: Jawa

Jawa vrátí legendární 350 a chystá nový velký motor

  • 88
V posledních letech byla produkce týnecké továrny spíše rozporuplná, značka přicházela s motocykly plnými kompromisů. Začíná se ale blýskat na lepší časy, nebo to tak alespoň vypadá, po desítkách let tu bude nový motor vlastní konstrukce a dočkat bychom se měli i návratu legendární "třiapůle".

V týneckém areálu Jawy je ruch, pracuje se nejen na vývoji motocyklů, ale i na restrukturalizaci celé továrny. Bourají se nevyužité chátrající budovy, probíhá rozsáhlá rekonstrukce hlavní výrobní haly a nákup nové technologie.

Příznivci Jawy mají naději na obrození značky. Jako se to podařilo jiným legendám jako Norton či Indian.

Jawu 125 už v nabídce neuvidíme, konkurence v tomto segmentu je obrovská.

Jawa 50 je stabilní součástí nabídky.

Výrobní program v příštím roce opustí kategorie motorek s objemem 125 ccm a týnecká fabrika se soustředí především na stálici v podobě Jawy 350 (model 660) a nově také litrový motocykl. 

Exkluzivní litr

Už několik let se v Jawě pracuje na motocyklu s motorem vlastní konstrukce. Výkonný ředitel firma František Hruška pro iDNES.cz říká, že bude to první motor od dob legendárního "Péráka", jehož agregát se po dlouhá léta jen modifikoval a zdokonaloval. 

O pohon nové exkluzivní motorky, která by měla konkurovat skvostům jako Ducati Diavel, se bude starat řadový dvouválec o objemu okolo 1 000 ccm. To samo o sobě slibuje hodně zajímavou techniku. Ještě zajímavější ale je, že bychom se motorky měli reálně dočkat už během příštího roku, což zní až neuvěřitelně. 

O popularitě Jawy 350 není třeba pochybovat, asi každý motorkář na ní někdy jel a dodnes s nostalgií vzpomíná. Dvoutaktní motorka je sice i nadále ve výrobním programu, ale kvůli emisním limitům ji nelze registrovat v EU, a je tak určena pouze pro trhy ve Střední Americe a východní trhy. 

Současná podoba Jawy 350 určené především pro export mimo EU.

V továrně v současnosti pracují na přepracování motoru pro splnění normy EURO 3. V plánu je i retro edice v podobě modelu 634. Na tomto motocyklu se na cestu kolem světa vydal cestovatel Pavel Suchý.

První stroje by měly být v prodeji už na podzim a jejich cena by neměla přesáhnout částku 60 000 korun. A to už je zajímavé nejen pro nostalgiky.