Před pár lety přišel první impulz k oživení Jawy v podobě modelové řady s motory Rotax 650. Začalo to modelem Clasic, pokračovalo naháčem Style a později jsme se dočkali i cestovního endura Dakar, ze kterého vychází i poslední novinka.
Zatímco modely 650 poháněl motor krmený karburátorem, sportard je osazen novou jednotkou od firmy Minarelli s označením 660. Ten najdeme například v Yamaze XT660. Agregát je léty prověřený, dostatečně výkonný a je tedy jen otázkou, jakou motorku se Jawě podařilo okolo něj postavit.
Design motorky je na jawu docela odvážný, ke tváři spíše klasicky tvarovaných motorek z Týnce nad Sázavou možná tolik nesedí. Příznivci značky by čekali spíše něco klasického, až retro.
Sportard se snaží tvářit sportovním dojmem, jde o jakési cestovní supermoto, tedy kříženec mezi silniční a krosovou motorkou, což dokazují drátěná kola a malá kapotáž před řidičem. Kola jsou obuta do čistě silničních pneumatik a o jízdě v terénu nemůže být řeč, i když po polňačce k chatě, nebo rybníku bez obav dojedete.
Jawa 660 Sportard v číslech
|
Dobrá výzbroj
Jawa vsadila na slušné komponenty, ať už jde o brzdy nebo podvozek. Bohužel ale také vyklízí skladové zásoby, při bližším průzkumu tak najdete na moderní motorce za poměrně dost peněz díly z 20 let starého stroje – pod plasty je nádrž z Jawy 350, poznáte taky starou ohavnou zátku brýlí a nedokonalé sváry. To trochu degraduje celkový dojem z motorky.
Po nastartování se ze dvou koncovek line celkem zajímavý zvuk jednoválce. Nechá se ochotně vytáčet a je cítit jeho sportovní charakter. Pozice v sedle sportarda je příjemná, nic nikde netlačí a sedlo je akorát tvrdé, jen řídítka by mohla být o něco širší.
Rozjezd je celkem svižný a není problém dostat jawu na zadní. Geometrie řízení se konstruktérům rovněž povedla, motorka poslouchá na slovo a v malých rychlostech se řídí velice předvídatelně. Ale ani rychlejší jízda není problém. Snesitelná cestovní rychlost se pohybuje okolo 150 km/hod., dál už je motorka hodně nervózní.
Slušně pracují brzdy, nemají extra ostrý nástup, ale motorku vždy bezpečně a rychle zpomalí. Zajímavostí je rozhodně čtyřpístkový brzdič na zadním kole. Tam většina výrobců dává maximálně dvoupístkový třmen. I se čtyřlístkem je ale zadní brzda poměrně slušně dávkovatelná, i když je její účinnost opravdu zbytečně silná.
Jméno mate
Celkový dojem z posledního počinu týnecké továrny je trochu nejednoznačný. Sportard se snaží konkurovat moderním křížencům mezi silniční a krosovou motorkou (supermoto), na které bohužel nestačí. Motorka se tváří jako supermoto a název sportard to jen podporuje. Bohužel jawa je podstatně těžší, s horším podvozkem než současní zástupci této kategorie. Stroj není koncepčně, ani jízdně špatný, ale je zcela jinak zaměřený. I tak si ale najde řadu příznivců a sází především na sympatie ke značce. Určitě je třeba ocenit vývoj, který továrna udělala.