Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Divišově zase stavějí závodní jawy. Posílají je do Ruska i Austrálie

  23:16aktualizováno  23:16
Divišovský výrobce plochodrážních motocyklů Jawa, který má od letošního dubna nového vlastníka, obnovuje výrobu a získal první větší zakázku. V příštích dnech dodá do Ruska 46 motocyklů zhruba za 12 milionů korun. Pracovníci právě v areálu továrny balí stroje do beden, plně naložený kamion by měl k zákazníkům vyrazit v pátek.

Firma D-ANA obnovila výrobu plochodrážních motocyklů Jawa v Divišově. Stroj pro Rusko předvádí zástupce firmy Ota Kmínek. | foto: ČTK

"Je to 46 motorek, z toho 23 ledových a 23 na krátkou dráhu," popisuje zástupce ředitele Ota Kmínek. Ledová plochá dráha je podle něj specialitou Ruska a severských zemí. "Stadionů, které mají umělý led, je minimum, ale třeba v tom Rusku je to národní sport," vysvětluje.

Zakázka pro Rusy podle něj není jedinou letošní výrobou od dubna, kdy továrnu koupila v dražbě společnost D-ANA. Ozývají se jezdci a kluby z celého světa, kterým chybějí náhradní díly. Kromě toho má firma objednávky na jižní polokouli, hlavně z Austrálie, kde začala sezona. Během příštích dvou týdnů tam pošle deset až 15 strojů. "Do konce roku máme určitě co dělat," řekl ředitel podniku Jaroslav Rezler.

Společnost Jawa Divišov se loni na podzim ocitla v úpadku. Věřitelům, mezi nimiž byla například Československá obchodní banka, dlužila desítky milionů korun. Nový vlastník 9. dubna získal továrnu včetně zaměstnanců a movitých i nemovitých věcí, ale bez závazků a pohledávek. "Společnost D-ANA začala po ekonomické stránce s čistým štítem," uvedl Rezler.

Náklady na obnovení výroby byly podle něj značné, problémem bylo i získat zpátky kvalifikované zaměstnance. Nyní v továrně pracuje asi 55 lidí, ale někteří jen na částečný úvazek. "Musíme zvýšit výrobu, abychom dosáhli správných poměrů pro ekonomický provoz," dodal ředitel.

Náklady podle zástupců firmy navyšuje i skutečnost, že se v tuzemsku po zániku Poldi Kladno už nevyrábějí některé speciální ocele. "Materiál teď sháníme po celém světě. Bereme za stonásobnou cenu, než byla v Čechách, ocel z Francie," uvedl Kmínek.

Výhodou pro divišovský podnik je ale skutečnost, že se mohl vrátit k tradiční značce Jawa, kterou používá výrobce motocyklů v Týnci nad Sázavou na Benešovsku vlastněný společností Jihostroj Velešín. Předchozí majitel divišovského závodu musel používat označení JRM (Jawa Racing Motors).

"Hned po nástupu někdy v květnu jsme začali jednat s Jihostrojem Velešín, který je výhradním vlastníkem ochranné známky Jawa. V říjnu jsme rozhovory slavnostně ukončili podpisem smlouvy," uvedl Kmínek. Firma podle něj může používat značku za velmi tvrdých podmínek, pokud jde o kvalitu či reklamu. "Ale jsme rádi, že jsme se vrátili k tradiční značce, kterou zná celý svět," poznamenal.

Zakladatelem Jawy byl motocyklový závodník Jaroslav Simandl, který v roce 1948 přestěhoval svou nástrojařskou dílnu z pohraničí do Divišova. Souběžně s plochodrážními motocykly se v Divišově vyráběly i motocykly pro motokros a silniční závody. V roce 1963 byl divišovský závod zařazen do koncernu Jawa Týnec nad Sázavou. Motocykly byly dále vyráběny pod značkou Jawa. Po listopadu 1989 vystoupil podnik z koncernu Jawa Týnec nad Sázavou a stal se samostatnou akciovou společností. V roce 1994 byl zprivatizován.

Podle Kmínka jde 90 procent produkce plochodrážních motorek na export. "Hlavně Austrálie a Nový Zéland, což je kolébka ploché dráhy, Británie, Německo, skandinávské země, trochu USA. Teď čekáme na dohodu s Polskem," vyjmenoval.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Další z rubriky

Yamaha XSR900 Abarth
Dvoukolový Abarth je v podání Yamahy parádní neo-retro

Dvorní ladičská firma Fiatu se pustila limitovanou edicí Yamahy XSR900 Abarth i do světa motocyklů. Pro zasvěcené se nejedná o tak velké překvapení, protože...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Honda CBR 600 F
Honda CBR 650 F je učebnice ctností, jen jí chybí řízný hlas

Honda CBR 650 F má sexy sportovní křivky, čtyřválec nabitý silou a přátelskou, nezáludnou povahu. Je to prostě stylový sporťák pro každý den.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.