Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jawy se budou opět vyrábět v Indii, bude to stylové retro

  11:15aktualizováno  11:15
Koncern Mahindra & Mahindra prostřednictvím své dceřiné společnosti Classic Legends podepsal licenční smlouvu na značku Jawa pro indický trh a další asijské země. V budoucnosti by se Mahindra chtěla zaměřit na oživení historických značek a od roku 2018 vyrábět retro modely, o které je nyní na trhu velký zájem.

Reklamní leták Jawa 350 | foto: Jawa

Jawy se přitom v Indii v licenci vyráběly již od šedesátých let pod značkou Yezdi (čtěte zde). Společnost Ideal Jawa India Ltd jich vyrobila a poslala na indický trh několik stovek tisíc a na dovolené v Indii se s nimi určitě potkáte i v provozu. Výroba byla ukončena v roce 1996 kvůli problémům s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil a přísnějšími emisními předpisy, které postupně vytlačují dvoutakty z trhu.

Slávu Jawy nyní oživí indický koncern Mahindra, který patří k největším výrobcům automobilů a užitkových vozidel na světě, i když v Evropě ji zatím známe jen podle automobilové značky SsangYong, jejíž 70procentní podíl Indové od roku 2011 vlastní. Nyní rozšiřuje svůj záběr v motocyklové oblasti a vedle 51% podílu ve značce Peugeot Motorcycles převzal i kontrolní podíl společnosti Classic Legends za cenu přes čtyři miliony dolarů (100 mil korun).

Encyklopedie jaw

Kývačka, pérák, panelka i bizon - znáte je všechny? Katalog klasických jaw zde.

K tomu následně Mahindra zakoupila práva na značku BSA Motorcycles a licenci na výrobu a prodej motocyklů Jawa pro Indii a další vybrané asijské trhy. Zatímco nové připravované stroje BSA by podle plánů Mahindry měly být orientované na mezinárodní trhy, Jawy (Yezdi) by měly být zacílené na domácí produkci. Koncern s ročním obratem skoro 18 miliard dolarů ročně by měl mít dost síly na to, aby oživil i tyto téměř zaniklé značky.

Pro milovníky značky Jawa to znamená naději, že se v budoucnosti dočkáme oživení bývalé slávy v podobě retro laděných modelů. Bohužel je jen malá šance, že se s nimi setkáme i na českém trhu, protože tradiční dvoutaktní motory 250 a 350 nemají ani po úpravách šanci plnit neúprosné evropské normy.

Fotogalerie

„Cílem akvizice společnosti Classic Legends se strany M&M (Mahindra) je vytvořit produkty zaměřené na lifestylovou mobilitu a vstoupit do nového segmentu trhu pomocí ikonických značek jako BSA a Jawa,“ říká tiskový zástupce značky Mahindra. „Doufáme, že se nová Jawa představí už na výstavě Auto Expo 2018. Klasické motocykly budou vyráběny v naší továrně Mahindra Pithampur v Madhya Pradesh, kde budeme vyrábět i naše stávající motocykly Centuro, Gusto a Mojo.“

Asijské koncerny zaznamenaly po roce 2000 obrovský rozvoj a tlačí se i na mezinárodní trhy. Ale k tomu potřebují nabídnout i zvučné „západní“ značky, proto jdou cestou oživení zaniklých jmen z historie, nebo spolupráce s evropskými značkami. Příkladem je společná výroba motocyklů TVS a BMW či Bajaj a KTM.

Autoři:




Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Další z rubriky

Nový model skútru Lambretta představený v italské padově
Autofotka týdne: Lambretta je zpátky, bývala slavnější než Vespa

Přesně 70 let po zahájení výroby skútrů se představila znovuzrozená italská značka Lambretta. Její skútry se po dlouhá desetiletí vyvážely do celého světa a v...  celý článek

Yamaha XSR900 Abarth
Dvoukolový Abarth je v podání Yamahy parádní neo-retro

Dvorní ladičská firma Fiatu se pustila limitovanou edicí Yamahy XSR900 Abarth i do světa motocyklů. Pro zasvěcené se nejedná o tak velké překvapení, protože...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.