Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jawy se budou opět vyrábět v Indii, bude to stylové retro

  11:15aktualizováno  11:15
Koncern Mahindra & Mahindra prostřednictvím své dceřiné společnosti Classic Legends podepsal licenční smlouvu na značku Jawa pro indický trh a další asijské země. V budoucnosti by se Mahindra chtěla zaměřit na oživení historických značek a od roku 2018 vyrábět retro modely, o které je nyní na trhu velký zájem.

Reklamní leták Jawa 350 | foto: Jawa

Jawy se přitom v Indii v licenci vyráběly již od šedesátých let pod značkou Yezdi (čtěte zde). Společnost Ideal Jawa India Ltd jich vyrobila a poslala na indický trh několik stovek tisíc a na dovolené v Indii se s nimi určitě potkáte i v provozu. Výroba byla ukončena v roce 1996 kvůli problémům s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil a přísnějšími emisními předpisy, které postupně vytlačují dvoutakty z trhu.

Slávu Jawy nyní oživí indický koncern Mahindra, který patří k největším výrobcům automobilů a užitkových vozidel na světě, i když v Evropě ji zatím známe jen podle automobilové značky SsangYong, jejíž 70procentní podíl Indové od roku 2011 vlastní. Nyní rozšiřuje svůj záběr v motocyklové oblasti a vedle 51% podílu ve značce Peugeot Motorcycles převzal i kontrolní podíl společnosti Classic Legends za cenu přes čtyři miliony dolarů (100 mil korun).

Encyklopedie jaw

Kývačka, pérák, panelka i bizon - znáte je všechny? Katalog klasických jaw zde.

K tomu následně Mahindra zakoupila práva na značku BSA Motorcycles a licenci na výrobu a prodej motocyklů Jawa pro Indii a další vybrané asijské trhy. Zatímco nové připravované stroje BSA by podle plánů Mahindry měly být orientované na mezinárodní trhy, Jawy (Yezdi) by měly být zacílené na domácí produkci. Koncern s ročním obratem skoro 18 miliard dolarů ročně by měl mít dost síly na to, aby oživil i tyto téměř zaniklé značky.

Pro milovníky značky Jawa to znamená naději, že se v budoucnosti dočkáme oživení bývalé slávy v podobě retro laděných modelů. Bohužel je jen malá šance, že se s nimi setkáme i na českém trhu, protože tradiční dvoutaktní motory 250 a 350 nemají ani po úpravách šanci plnit neúprosné evropské normy.

Fotogalerie

„Cílem akvizice společnosti Classic Legends se strany M&M (Mahindra) je vytvořit produkty zaměřené na lifestylovou mobilitu a vstoupit do nového segmentu trhu pomocí ikonických značek jako BSA a Jawa,“ říká tiskový zástupce značky Mahindra. „Doufáme, že se nová Jawa představí už na výstavě Auto Expo 2018. Klasické motocykly budou vyráběny v naší továrně Mahindra Pithampur v Madhya Pradesh, kde budeme vyrábět i naše stávající motocykly Centuro, Gusto a Mojo.“

Asijské koncerny zaznamenaly po roce 2000 obrovský rozvoj a tlačí se i na mezinárodní trhy. Ale k tomu potřebují nabídnout i zvučné „západní“ značky, proto jdou cestou oživení zaniklých jmen z historie, nebo spolupráce s evropskými značkami. Příkladem je společná výroba motocyklů TVS a BMW či Bajaj a KTM.

Autoři:


Témata: Retro, Akvizice, Jawa


Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.