Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jawy se budou opět vyrábět v Indii, bude to stylové retro

  11:15aktualizováno  11:15
Koncern Mahindra & Mahindra prostřednictvím své dceřiné společnosti Classic Legends podepsal licenční smlouvu na značku Jawa pro indický trh a další asijské země. V budoucnosti by se Mahindra chtěla zaměřit na oživení historických značek a od roku 2018 vyrábět retro modely, o které je nyní na trhu velký zájem.

Reklamní leták Jawa 350 | foto: Jawa

Jawy se přitom v Indii v licenci vyráběly již od šedesátých let pod značkou Yezdi (čtěte zde). Společnost Ideal Jawa India Ltd jich vyrobila a poslala na indický trh několik stovek tisíc a na dovolené v Indii se s nimi určitě potkáte i v provozu. Výroba byla ukončena v roce 1996 kvůli problémům s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil a přísnějšími emisními předpisy, které postupně vytlačují dvoutakty z trhu.

Slávu Jawy nyní oživí indický koncern Mahindra, který patří k největším výrobcům automobilů a užitkových vozidel na světě, i když v Evropě ji zatím známe jen podle automobilové značky SsangYong, jejíž 70procentní podíl Indové od roku 2011 vlastní. Nyní rozšiřuje svůj záběr v motocyklové oblasti a vedle 51% podílu ve značce Peugeot Motorcycles převzal i kontrolní podíl společnosti Classic Legends za cenu přes čtyři miliony dolarů (100 mil korun).

Encyklopedie jaw

Kývačka, pérák, panelka i bizon - znáte je všechny? Katalog klasických jaw zde.

K tomu následně Mahindra zakoupila práva na značku BSA Motorcycles a licenci na výrobu a prodej motocyklů Jawa pro Indii a další vybrané asijské trhy. Zatímco nové připravované stroje BSA by podle plánů Mahindry měly být orientované na mezinárodní trhy, Jawy (Yezdi) by měly být zacílené na domácí produkci. Koncern s ročním obratem skoro 18 miliard dolarů ročně by měl mít dost síly na to, aby oživil i tyto téměř zaniklé značky.

Pro milovníky značky Jawa to znamená naději, že se v budoucnosti dočkáme oživení bývalé slávy v podobě retro laděných modelů. Bohužel je jen malá šance, že se s nimi setkáme i na českém trhu, protože tradiční dvoutaktní motory 250 a 350 nemají ani po úpravách šanci plnit neúprosné evropské normy.

Fotogalerie

„Cílem akvizice společnosti Classic Legends se strany M&M (Mahindra) je vytvořit produkty zaměřené na lifestylovou mobilitu a vstoupit do nového segmentu trhu pomocí ikonických značek jako BSA a Jawa,“ říká tiskový zástupce značky Mahindra. „Doufáme, že se nová Jawa představí už na výstavě Auto Expo 2018. Klasické motocykly budou vyráběny v naší továrně Mahindra Pithampur v Madhya Pradesh, kde budeme vyrábět i naše stávající motocykly Centuro, Gusto a Mojo.“

Asijské koncerny zaznamenaly po roce 2000 obrovský rozvoj a tlačí se i na mezinárodní trhy. Ale k tomu potřebují nabídnout i zvučné „západní“ značky, proto jdou cestou oživení zaniklých jmen z historie, nebo spolupráce s evropskými značkami. Příkladem je společná výroba motocyklů TVS a BMW či Bajaj a KTM.

Autoři:


Témata: Retro, Akvizice, Jawa


Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.