Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jawy se budou opět vyrábět v Indii, bude to stylové retro

  11:15aktualizováno  11:15
Koncern Mahindra & Mahindra prostřednictvím své dceřiné společnosti Classic Legends podepsal licenční smlouvu na značku Jawa pro indický trh a další asijské země. V budoucnosti by se Mahindra chtěla zaměřit na oživení historických značek a od roku 2018 vyrábět retro modely, o které je nyní na trhu velký zájem.

Reklamní leták Jawa 350 | foto: Jawa

Jawy se přitom v Indii v licenci vyráběly již od šedesátých let pod značkou Yezdi (čtěte zde). Společnost Ideal Jawa India Ltd jich vyrobila a poslala na indický trh několik stovek tisíc a na dovolené v Indii se s nimi určitě potkáte i v provozu. Výroba byla ukončena v roce 1996 kvůli problémům s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil a přísnějšími emisními předpisy, které postupně vytlačují dvoutakty z trhu.

Slávu Jawy nyní oživí indický koncern Mahindra, který patří k největším výrobcům automobilů a užitkových vozidel na světě, i když v Evropě ji zatím známe jen podle automobilové značky SsangYong, jejíž 70procentní podíl Indové od roku 2011 vlastní. Nyní rozšiřuje svůj záběr v motocyklové oblasti a vedle 51% podílu ve značce Peugeot Motorcycles převzal i kontrolní podíl společnosti Classic Legends za cenu přes čtyři miliony dolarů (100 mil korun).

Encyklopedie jaw

Kývačka, pérák, panelka i bizon - znáte je všechny? Katalog klasických jaw zde.

K tomu následně Mahindra zakoupila práva na značku BSA Motorcycles a licenci na výrobu a prodej motocyklů Jawa pro Indii a další vybrané asijské trhy. Zatímco nové připravované stroje BSA by podle plánů Mahindry měly být orientované na mezinárodní trhy, Jawy (Yezdi) by měly být zacílené na domácí produkci. Koncern s ročním obratem skoro 18 miliard dolarů ročně by měl mít dost síly na to, aby oživil i tyto téměř zaniklé značky.

Pro milovníky značky Jawa to znamená naději, že se v budoucnosti dočkáme oživení bývalé slávy v podobě retro laděných modelů. Bohužel je jen malá šance, že se s nimi setkáme i na českém trhu, protože tradiční dvoutaktní motory 250 a 350 nemají ani po úpravách šanci plnit neúprosné evropské normy.

Fotogalerie

„Cílem akvizice společnosti Classic Legends se strany M&M (Mahindra) je vytvořit produkty zaměřené na lifestylovou mobilitu a vstoupit do nového segmentu trhu pomocí ikonických značek jako BSA a Jawa,“ říká tiskový zástupce značky Mahindra. „Doufáme, že se nová Jawa představí už na výstavě Auto Expo 2018. Klasické motocykly budou vyráběny v naší továrně Mahindra Pithampur v Madhya Pradesh, kde budeme vyrábět i naše stávající motocykly Centuro, Gusto a Mojo.“

Asijské koncerny zaznamenaly po roce 2000 obrovský rozvoj a tlačí se i na mezinárodní trhy. Ale k tomu potřebují nabídnout i zvučné „západní“ značky, proto jdou cestou oživení zaniklých jmen z historie, nebo spolupráce s evropskými značkami. Příkladem je společná výroba motocyklů TVS a BMW či Bajaj a KTM.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.