Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jawa slaví osmdesátiny, prodeje ale stále klesají

aktualizováno 
Jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století byla bezesporu Jawa. Motocykly, které nacházely kupce takřka po celém světě, patřily kdysi ke světové špičce. Legendární značka byla zaregistrována u Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě před osmdesáti lety, 9. října 1929.

Jawa Californian | foto: archiv Radka Mixtaje

Zakladatelem firmy byl úspěšný technik, vynálezce a výrobce zbraní František Janeček, který její název složil z počátečních písmen svého jména a německé firmy Wanderer, od níž koupil licenci na výrobu svých prvních motocyklů. V Česku značku zaregistroval již v srpnu 1929.

První motocykl, vyrobený v továrně v Praze na Pankráci, představil dosavadní zbrojař Janeček na Pražském autosalónu 23. října 1929. Úspěch se však nedostavil ihned. První motorka (Jawa 500 OHV "Rumpál") byla nejen drahá, ale i nepříliš kvalitní a musela být stažena z výroby. Obrat k lepšímu nastal s příchodem konstruktérů Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa. Nová Jawa 175 Villers z roku 1932 dobyla trh sloganem "Lepší stroj za méně peněz" a díky nízké ceně znamenala prudký rozmach nejen továrny, ale i tuzemského motorismu.

Pro výrobu motocyklů byla v roce 1931 postavena slévárna v Týnci nad Sázavou (o šest let později se výroba rozšířila do závodu v nedalekých Brodcích) a v roce 1934 zahájila Jawa v Týnci i výrobu automobilů (Jawa 700, Jawa Minor). Karoserie vznikaly v dílně v Kvasinách (později byla začleněna do mladoboleslavské Škody), kterou Janeček koupil jako součást panství Solnice. Stroje nesly již dodnes známou ochrannou známku Jawa v oválu, která byla zaregistrována v roce 1936.

Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda a zastavila civilní produkci. Konstruktéři však pracovali na vývoji nových strojů ilegálně. I když Janeček zemřel ve své pražské továrně 4. června 1941, po válce měla firma díky nepřerušenému vývoji (a také proto, že Janeček nechal ukrýt před Němci tisíce náhradních dílů, z kterých se ihned po válce mohlo vyrábět) náskok před konkurencí. Nový motocykl Jawa 250, takzvaný pérák, si rychle získal světovou proslulost.

Výstava Motocykl 2009 - nová připravovaná jawa

Výstava Motocykl 2009 - nová připravovaná jawa

Technický vývoj motocyklů pokračoval i po znárodnění (firma byla zestátněna již v roce 1945) a Jawa patřila ke světové špičce. V padesátých letech vznikla například úspěšná "kývačka" (motory 250 a 350 ccm), která se vyvážela do více než 120 zemí světa, i dodnes populární Jawa 50, zvaná "pařez". Jawy se v licenci vyráběly v Indii, Egyptě a Turecku, v některých rozvojových zemích se údajně slovo jawa stalo synonymem pro jakýkoliv motocykl. Některé patenty Jawy se úspěšně prodaly do zahraničí, například licenci na samočinnou spojku koupila japonská Honda.

Reorganizace a omezování technického rozvoje z počátku 60. let znamenala postupný ústup ze slávy a zaostávání za světem. V letech 1963 a 1964 však musela Jawa opustit své provozy na Pankráci a v Libni (od roku 1959 se zde vyráběly terénní a soutěžní motocykly) a podnik přemístil své sídlo do Týnce nad Sázavou. Vývoj a výroba sportovních motocyklů se přestěhovaly do Strašnic. Výroba motorů přešla do Strakonic.

Slávu značky dlouho šířily sportovní stroje, které se držely na světové špičce až do 80. let. Jawy sklízely vavříny například v motocyklových soutěžích (Šestidenní), plochodrážní Jawa (závod vyrábějící plochodrážní stroje v Divišově byl součástí koncernu Jawa v letech 1963 až 1989) se stala nejúspěšnější značkou v historii ploché dráhy. V kategorii silničních motocyklů jsou největší úspěchy Jawy spojeny především s 60. lety a jménem Františka Šťastného.

Po roce 1989 se negativně projevila předchozí orientace na Sovětský svaz. Nová akciová společnost Jawa se brzy dostala do problémů a později také do konkurzu. V současnosti vyrábí motocykly Jawa společnost JAWA Moto, s. r.o., která jako nástupce tradičního výrobce motocyklů vznikla v roce 1997.

Jawa v současnosti vyrábí čtyřdobé jednoválcové stroje o objemu válce od 50 do 650 ccm. Využívá přitom motory asijských dodavatelů respektive rakouské společnosti Rotax. V příštím roce by se měla v nabídce objevit novinka v podobě Jawy 660 vybavené jednoválcem Minarelli o výkonu 35 kilowattů a elektrickým startérem.

Legendární dvouválcovou Jawu 350 společnost stále vyrábí a dodává ji na méně náročné trhy mimo země Evropské unie. V EU včetně ČR zastavily její prodej stále přísnější emisní limity.

Prodeje klesají

Letos se v tuzemsku prodalo 103 strojů značky Jawa, což znamená meziročně pokles za tři čtvrtletí o 47 procent.

Týnecký podnik loni vyrobil 1550 motocyklů, což představuje meziroční pokles o 28 procent. Za posledních deset let se výroba snížila na polovinu.

Letos v prvním pololetí brány Jawy opustilo 372 strojů, zatímco loni ve stejném období to bylo 957 motocyklů.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Asi netřeba dalšího přesvědčování, že ani yamaha se v terénu neztratila.
Velký test: scramblery jsou dnešní hit do terénu i na frajeření

Který scrambler je nejlepší? Ten postavený v ateliéru, nebo ten koupený jako nový sériový model? Kromě otestování na běžných českých silnicích jsme naložili...  celý článek

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.