Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jawa slaví osmdesátiny, prodeje ale stále klesají

Jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století byla bezesporu Jawa. Motocykly, které nacházely kupce takřka po celém světě, patřily kdysi ke světové špičce. Legendární značka byla zaregistrována u Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě před osmdesáti lety, 9. října 1929.

Jawa Californian | foto: archiv Radka Mixtaje

Zakladatelem firmy byl úspěšný technik, vynálezce a výrobce zbraní František Janeček, který její název složil z počátečních písmen svého jména a německé firmy Wanderer, od níž koupil licenci na výrobu svých prvních motocyklů. V Česku značku zaregistroval již v srpnu 1929.

První motocykl, vyrobený v továrně v Praze na Pankráci, představil dosavadní zbrojař Janeček na Pražském autosalónu 23. října 1929. Úspěch se však nedostavil ihned. První motorka (Jawa 500 OHV "Rumpál") byla nejen drahá, ale i nepříliš kvalitní a musela být stažena z výroby. Obrat k lepšímu nastal s příchodem konstruktérů Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa. Nová Jawa 175 Villers z roku 1932 dobyla trh sloganem "Lepší stroj za méně peněz" a díky nízké ceně znamenala prudký rozmach nejen továrny, ale i tuzemského motorismu.

Pro výrobu motocyklů byla v roce 1931 postavena slévárna v Týnci nad Sázavou (o šest let později se výroba rozšířila do závodu v nedalekých Brodcích) a v roce 1934 zahájila Jawa v Týnci i výrobu automobilů (Jawa 700, Jawa Minor). Karoserie vznikaly v dílně v Kvasinách (později byla začleněna do mladoboleslavské Škody), kterou Janeček koupil jako součást panství Solnice. Stroje nesly již dodnes známou ochrannou známku Jawa v oválu, která byla zaregistrována v roce 1936.

Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda a zastavila civilní produkci. Konstruktéři však pracovali na vývoji nových strojů ilegálně. I když Janeček zemřel ve své pražské továrně 4. června 1941, po válce měla firma díky nepřerušenému vývoji (a také proto, že Janeček nechal ukrýt před Němci tisíce náhradních dílů, z kterých se ihned po válce mohlo vyrábět) náskok před konkurencí. Nový motocykl Jawa 250, takzvaný pérák, si rychle získal světovou proslulost.

Výstava Motocykl 2009 - nová připravovaná jawa

Výstava Motocykl 2009 - nová připravovaná jawa

Technický vývoj motocyklů pokračoval i po znárodnění (firma byla zestátněna již v roce 1945) a Jawa patřila ke světové špičce. V padesátých letech vznikla například úspěšná "kývačka" (motory 250 a 350 ccm), která se vyvážela do více než 120 zemí světa, i dodnes populární Jawa 50, zvaná "pařez". Jawy se v licenci vyráběly v Indii, Egyptě a Turecku, v některých rozvojových zemích se údajně slovo jawa stalo synonymem pro jakýkoliv motocykl. Některé patenty Jawy se úspěšně prodaly do zahraničí, například licenci na samočinnou spojku koupila japonská Honda.

Reorganizace a omezování technického rozvoje z počátku 60. let znamenala postupný ústup ze slávy a zaostávání za světem. V letech 1963 a 1964 však musela Jawa opustit své provozy na Pankráci a v Libni (od roku 1959 se zde vyráběly terénní a soutěžní motocykly) a podnik přemístil své sídlo do Týnce nad Sázavou. Vývoj a výroba sportovních motocyklů se přestěhovaly do Strašnic. Výroba motorů přešla do Strakonic.

Slávu značky dlouho šířily sportovní stroje, které se držely na světové špičce až do 80. let. Jawy sklízely vavříny například v motocyklových soutěžích (Šestidenní), plochodrážní Jawa (závod vyrábějící plochodrážní stroje v Divišově byl součástí koncernu Jawa v letech 1963 až 1989) se stala nejúspěšnější značkou v historii ploché dráhy. V kategorii silničních motocyklů jsou největší úspěchy Jawy spojeny především s 60. lety a jménem Františka Šťastného.

Po roce 1989 se negativně projevila předchozí orientace na Sovětský svaz. Nová akciová společnost Jawa se brzy dostala do problémů a později také do konkurzu. V současnosti vyrábí motocykly Jawa společnost JAWA Moto, s. r.o., která jako nástupce tradičního výrobce motocyklů vznikla v roce 1997.

Jawa v současnosti vyrábí čtyřdobé jednoválcové stroje o objemu válce od 50 do 650 ccm. Využívá přitom motory asijských dodavatelů respektive rakouské společnosti Rotax. V příštím roce by se měla v nabídce objevit novinka v podobě Jawy 660 vybavené jednoválcem Minarelli o výkonu 35 kilowattů a elektrickým startérem.

Legendární dvouválcovou Jawu 350 společnost stále vyrábí a dodává ji na méně náročné trhy mimo země Evropské unie. V EU včetně ČR zastavily její prodej stále přísnější emisní limity.

Prodeje klesají

Letos se v tuzemsku prodalo 103 strojů značky Jawa, což znamená meziročně pokles za tři čtvrtletí o 47 procent.

Týnecký podnik loni vyrobil 1550 motocyklů, což představuje meziroční pokles o 28 procent. Za posledních deset let se výroba snížila na polovinu.

Letos v prvním pololetí brány Jawy opustilo 372 strojů, zatímco loni ve stejném období to bylo 957 motocyklů.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...