Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je to oficiální: Fiat a Chrysler budou spolupracovat

  10:35aktualizováno  14:00
Italská automobilka Fiat se dohodla americkým Chryslerem o vytvoření strategického partnerství. Právě dnes to oznámila italská automobilka a fond soukromého kapitálu Cerberus, který americkou značku vlastní ve společném prohlášení. Fiat tak získá v Chrysleru více než třetinový majetkový podíl.

Fiat opustil americký trh začátkem 80. let. Jedním z posledních nabízených modelů byl model Ritmo, nabízený pod jménem Strada. | foto: Fiat

Italský výrobce automobilů dnes podepsal se ztrátovým americkým rivalem Chryslerem nezávaznou dohodu o vytvoření strategického partnerství.

Fiat bude mít v Chrysleru 35procentní podíl, součástí dohody je také opce na získání nadpolovičního podílu ve společnosti. Celá operace nebude stát Fiat žádné peníze. Za podíl v americkém kolosu nabízí své know-how.

"Dohoda otevře oběma společnostem přístup na důležité automobilové trhy," říká Sergio Marchionne, šéf italské značky.

Italský podnik má americkému konkurentovi pomoci překonat jeho současné problémy. Chrysler - nejmenší z americké velké trojky, do které patří ještě GM a Ford - loni utrpěl propad prodeje o 30 procent a nedávno uzavřel na měsíc všechny své továrny, aby snížil náklady i zásoby neprodaných automobilů.

Fiat nyní s výjimkou svých luxusních značek Ferrari a Maserati na trhu ve Spojených státech nepůsobí. Před vypuknutím krize v automobilovém průmyslu zkoumal Fiat způsoby, jak na americký trh proniknout, a jednal s některými americkým automobilkami o možném využití jejich výrobních linek.

Právě spolupráce s Chryslerem by mohla být pro Fiat vstupenkou na severoamerický trh. Americká automobilka "dodá" výrobní a prodejní kapacity a od Fiatu na oplátku dostane přístup k technologiím výroby malých aut, na které je Fiat mistr.

"Pro Chrysler tato spolupráce znamená velký strategický přínos," doplňuje šéf Chrysleru Bob Nardelli," mimo jiné přístup k produktům, které zkompletují naší aktuální nabídku, distribuční síť mimo Severní Ameriku a úspory ve vývoji, výrobě, nákupu, prodeji i marketingu."

Výroba kompaktních aut "evropských rozměrů" by mohla být jednou z cest amerických značek z krize. Zároveň by mohla napomoci získat Chrysleru další státní pomoc.

Mluví se především o uvedení malého stylového Fiatu 500 na trh v USA. Partnerství by též mohlo pomoci při návratu Alfy Romeo za oceán. Italský deník La Repubblica také spekuluje o možné cestě Lancie - další historické značky ve vlastnictví Fiatu - za oceán.

Fiat kromě toho také dostane za úkol modernizaci některých výrobních závodů americké automobilky.

Šéf Fiatu Sergio Marchionne nedávno uvedl, že světové automobilky budou donuceny k fúzím, aby přežily dopad současné ekonomické krize. Předpověděl rovněž, že na světovém trhu s automobily zůstane pouze šest velkých hráčů. Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry.

Kromě Chrysleru hledají v Evropě partnery pro překonání krize i ostatní americké automobilky - GM a Ford. Chtějí s jejich pomocí uvést na trh v co nejkratším čase malé modely s nízkou spotřebou a emisemi.

Další "americký románek" Fiatu?

Před lety na tom byl Fiat bledě. Špatná finanční situace ho hnala do stáje amerického kolosu General Motors. V polovině února 2005 ovšem manažeři GM rozhodli, že italskou automobilku nechtějí. Společnost GM se tehdy musela vyplatit 1,55 miliardami eur.

Fiat se tehdy vzepjal k nebývalé ofenzivě a dnes se řadí mezi ty úspěšnější značky na starém kontinentu. Po letech se karta obrací a Fiat si brousí zuby na rivala GM a bývalého partnera německého Daimleru (vyrábějícího mercedesy).

Autoři: ,




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.